Skandaløs Marx biografi
Tanker ved
lesing av Jonathan Sperbers Marx-biografi: Karl
Marx – a Nineteen-Century Life (Karl
Marx – historien om en mann fra 1800-tallet)[i]. Boken er på 648 sider og kom ut i 2013.
Jeg har
studert boken og særlig konsentrer meg om å sjekke hans bruk av kilder og
tolkning av disse. Etter en slik studie har jeg kommet til følgende konklusjon:
Alt i alt vil jeg, etter å ha vurdert boken, hevde at Sperbers
biografi, som inneholder mange interessante, løsrevne enkeltfakta om Marx, er
en ideologisk konstruksjon som utelater de vesentligste momentene som bør
finnes i en Marx-biografi og at Sperber skaper denne konstruksjonen uten å
kjenne til, eller legge frem, vesentlig og nyere forskning på Marx sine
tekster. Dessuten fremstiller han nøkkeltekster og kilder feil, mangelfullt og
tendensiøst.
De
anmeldere som har rost boken opp i skyene, er enten lurt opp i stry gjennom den
tilsynelatende vitenskapelige fremtredelsesformen til boken, eller så er de så
oppsatt på å støtte hans konklusjon om Marx, at de ikke har sjekket fakta.
En sterk
påstand som er underbygget gjennom resten av denne teksten.
Sperber er
professor i historie ved University of Missouri og har skrevet flere bøker om
Europas sosiale og politiske historie på 1800-tallet. Han fikk Pulitzer-prisen
i 2014 for denne boken innen kategorien biografi og selvbiografi.
Strålende kritikker
Hans
Marx-biografi har fått strålende kritikker av Jonathan Freedland i The New York Times Book Review, av Ian
Kershaw som har skrevet Hitlers biografi, av Helmuth Smith som har skrevet om
mord og antisemittisme i en tysk by, av Christopher Clark som har skrevet Iron Kingdom om Preussens vekst og fall
1600-1947, av David Blackbourn som har skrevet om The Conquest of Nature som handler om vann, landskap og hvordan det
moderne Tyskland ble til, i Publishers Weekly og Booklist og av Alexander
Cammann som har skrevet Die Zeit og i
Kirkus Review og Choice, pluss The New
Yorker, Harper’s og Nation.
Det hele
sammenfattes på baksiden av boken der det heter «I denne mesterlige biografien
over Karl Marx, ‘som nok vil bli definitiv i mange år fremover’ (John Gray, New York Review of Books) skaper
historikeren Jonathan Sperber et mangesidig bilde både av mannen og tiden han
levde i basert på pinlig nøyaktig forskning.
Basert på ny tilgang til nylig åpnete arkiver over Marx og Engels
fullstendige verk gir Karl Marx: Et liv i
det nittende århundre en menneskelig sammenheng for den personlige
historien til en av de mest innflytelsesrike og omdiskuterte politiske
filosofer i Vestlig historie. Ved å fjerne Marx fra de ideologiske konfliktene
i det tjuende århundre som farger hans ettermæle og plasserer ham innenfor
‘samfunnet og de intellektuelle strømninger i det nittende århundre’ (Ian
Kershaw), er Sperber i stand til å presentere et fullstendig portrett av Marx
der han verken er en sannsigende profet for den moderne verden eller den om har
tilskyndet de verste grusomheter. Denne store biografien omkalfatrer grunnleggende
vår forståelse av denne store historiske personligheten.»
Etter dette
går jeg til boken med ganske store forventninger, men så mye ros i forbindelse
med en person som mener at det er nødvendig å oppheve det rådende økonomiske og
sosiale systemet vi lever under, gjør at jeg lurer litt på om alt kan stemme.
Og ettersom vi vel kan regne med at denne boken blir oversatt til norsk tenker
jeg at det kan være verd å vurdere disse rosende ordene opp mot en litt kritisk
lesning av noen vesentlige deler av boken.
Sperbers prosjekt eller vinkling
Sperber
forklarer sitt prosjekt i forordet til boken. Hans utgangspunkt er følgene:
«Det synspunktet at Marx er en samtidig, hvis ideer former den moderne verden,
har gått sin gang og det er på tide med en ny forståelse for ham som en person
fra en forgangen historisk epoke, en som er stadig fjernere fra vår egen: tiden
for den franske revolusjon, Hegels filosofi, den tidlige
industrialiseringsepoken i England og den politiske økonomien som hang sammen
med den. Det kan til og med være at Marx bedre kan forstås som en tilbakeskuende
person som tok forholdene i første halvdelen av 1800-tallet og projiserte dem
inn i fremtiden, enn som en sikker og forutseende tolker av historiske trender.
Dette er de forutsetningene som ligger under denne biografien». (Side xiii.)
Om Marx
økonomiske teorier sier Sperber: «Det er klart at Marx forsto avgjørende trekk
ved kapitalismen, men trekk ved den kapitalismen som eksisterte i de tidlige
tiår av 1800-tallet, som klart har fjernet seg fra dagens omstendigheter både
når det gjelder dens sentrale elementer og debatten blant de politiske
økonomene som prøver å forstå den.» (Side xix.)
Dette betyr
at Sperber mener at kapitalismen har endret seg så mye siden Marx sin tid at
den er blitt vesensforskjellig, dvs. at det vesentlige ved kapitalismen som
Marx oppdaget, ikke lenger gjelder for dagens kapitalisme. Dette er den
påstanden som han vil underbygge med fakta.
En annen
forutsetning som Sperber går ut fra er at tidligere arbeider om Marx har
fokusert for mye på hans ideer og filosofiske, historiske og økonomiske
teorier. Sperber skriver at han også vil si mye om dette, men han vil beskrive
dem i sin egen tids sammenheng, som innlegg i pågående debatter og kritiske
kommentarer om tidens tenkere. (Side xv.) Dessuten skriver Sperber at han vil konsentrere
seg om Marx som privatperson, familiemann, som offentlig person, journalist og
aktivist. Slik jeg ser det har Sperber allerede i utgangspunktet redusert Marx
vitenskapelige virksomhet til noe underordnet og jeg tenker at det kan gjøre
det lettere for ham å bevise sin påstand.
Han sier
også at ut fra det perspektivet han skriver har han funnet tidligere biografier
om Marx lite nyttige. I stedet har han brukt en del andre biografer som
inspirasjon, som Heiko Obermann om Martin Luther, Ian Kershaw om Hitler,
Constantin Goschler om Rudolf Virchow og Friedrich Lenger om Werner Sombart.
Så
kritiserer han de som vil sette Marx inn i sin samtid og gjøre ideene hans mer
relevante ved å tolke Marx i lys av psykoanalyse, eksistensialisme,
poststrukturalisme eller andre intellektuelle bevegelser frem til nå. Og han
kritiserer de som vil gå tilbake til Marx for å finne ut hva han virkelig
mente, slik at en kan stryke ut seinere revisjoner og tillegg slik at marxismen
kan stå frem i sin reine form. Dette kaller han et prosjekt som passer bedre de
som er tilhengere av en religion enn de som hevder at de står for et sekulært
og rasjonelt rammeverk. (Side xviii.)
Og i det
hele understreker han den store forskjellen mellom Marx verden og vår og at
hans teorier reelt sett er helt utdatert. Marx er en mann av sin tid, nemlig da
han levde, og der bør vi la ham være.
Hvis
Sperber kan legge frem overbevisende momenter for sin påstand, så er Marx i
realiteten lite vesentlig for oss og plassert stort sett på historiens
skraphaug.
Nå er det
slik at dette står i skarp kontrast til mange bidrag som nå påviser nettopp
Marx sin relevans for vår tid. I Norge er det siste Østerberg sin bok om Marx
som har aktualisert debatten om det nevnte spørsmål også i her i landet, og som
har avfødt en debatt i flere publikasjoner. Mange av disse hevder også at Marx
er mer relevant nå enn da han levde, altså at han var en mann før sin tid. Et
par punkter gjør meg i utgangspunktet skeptisk til Sperbers påstand. I sin
litteraturliste nevner han ikke sentrale forskere som er uenige med ham og har
ingen diskusjon med dem eller vurdering av deres synspunkter. Det er også
bemerkelsesverdig at Sperber ikke i det hele tatt har en henvisning til ordet
økologi. Jeg vil nå se litt på noen av de seriøse forskningsarbeider som Sperber
ikke nevner og dernest gå nærmere inn på en del viktige området i boken hans.
Vurdering av kildebruk
Sperber
mangler henvisninger til, bruk og vurderinger av en del sentrale
forskningsarbeider fra eldre og nyere tid som underbygger helt andre
oppfatninger enn de han selv har.
Her skal
jeg nevne noen sentrale verk som er utelatt som jeg kjenner til uten å være noe
mer enn en dedikert amatør på feltet.
Han mangler
henvisning til Auguste Cornu som i sine bind (4 i den opprinnelige franske
utgaven og 3 i den tyske), skrevet på 1940 og -50-tallet om Karl Marx et Friedrich Engels, behandler
tiden fra Marx var født til 1848, svært grundig.
Robert
Havemann sin bok Dialektikk uten dogmer –
Naturvitenskap og filosofi (1965) er også et sentralt verk som ikke er
nevnt.
Han mangler
henvisning til Witali S. Wygodski som i 1967 ga ut boken Die Geschichte einer grossen Entdeckung som var en kortfattet, men
ganske grundig gjennomgang av hvordan Kapitalen
hadde blitt til, med en gjennomgang av Marx sin forskning i forbindelse med
helheten i Marx sitt arbeid med dette. (Verket kom på svensk i 1974
med tittelen Den stora upptäckten – Hur
Marx skrev Kapitalet.)
Roman
Rosdolsky er heller ikke nevnt. Han ga ut en større og grundigere gjennomgang
av Grunnriss til kritikk av
sosialøkonomien i tysk utgave i 1968 og i en svensk utgave, Kapitalets tilkomsthistoria, bind 1 i
1973 og bind 2 i 1974.
Han mangler
henvisning til Hal Draper som har skrevet Karl
Marx’s Theory of Revolution, i til sammen 5 omfangsrike bind, de to siste i
samarbeid med Ernie Haberkern, som kom ut mellom 1977 og 2005. Draper og
Haberkern er spesielt opptatt av å avdekke de historiske omstendighetene som
Marx levde og skrev under, og skulle sånn sett hatt stor relevans for Sperber.
Han mangler
henvisning til Lucien Sève, med et omfattende forfatterskap der mye
sammenfattes i tetralogien Penser avec
Marx, og der spesielt hans analyse av hvordan Marx utvikler nye logiske
kategorier gjennom hele arbeidet med Kapitalen, står sentralt. Séve er særlig
kjent for å ha vært en sentral aktør for å få Marx inn igjen på pensum i
filosofi for universitetene i Frankrike, noe som lyktes 2014. Han har sammen
med flere andre, relansert naturdialektikken som viktig emne i Sciences et dialectique de la nature
(1998), og han har, sammen med flere andre vitenskapsfolk, skrevet om hvordan
Marx foregriper den moderne teorien om utviklingen av ikke-linære systemer i Émergence, complexité et dialectique
(2005). Du kan lese litt om det Sève skriver om hvordan Marx opphevet Hegels
logiske kategorier gjennom utviklingen av studiene som førte frem til Kapitalen hvis du går til overskriften Filosofi i det følgende: http://www.tvalen.no/onewebmedia/hjemmeside//Okonomi,%20filosofi,%20ideologi,%20antropologi%20og%20okologi.htm
Han mangler
henvisning til Andrew Kliman som i sin Reclaiming
Marx’s Capital fra 2007 har tilbakevist den hårdnakkete påstanden om at
Marx sine økonomiske teorier er indre inkonsistente er heller ikke nevnt.
Han mangler
henvisning til Enrique Dussel sin bok Hacia
un Marx descondido (1988) oversatt
til engelsk med tittelen Towards an
Unknown Marx (2001), er nevnt i litteraturlisten, men ikke henvist til i
indeksen. Denne boken er andre bind av en trilogi der den første har tittelen La produccion de Marx, un commentario a los
‘Grundrisse’ (1985). Den er oversatt til fransk
med tittelen La production théorique de
Marx – Un commentaire des Grundrisse (2009). Den siste heter El Ultimo Marx (1863-1882), y la liberacion
latinamericana (1990). Disse verkene gir en fullstendig og grundig behandling av alle de fire
utkastene til Kapitalen. Den siste av de nevnte bøkene handler også
om hvordan Marx sine tanker kan brukes i dag i kampen for frigjøre Latin Amerika
fra imperialisme og utbytting. Dussel brukte de nye arkivene over Marx og
Engels skrifter med en gang de var tilgjengelige i sin helhet, altså mellom
1985 og 90. Han reiste da til Amsterdam og andre steder der manuskriptene
fantes og leste dem direkte fra originalene. Påstanden på baksiden av Sperbers
bok om at disse manuskriptene ikke har vært brukt før, er altså heller ikke
sann.
Han mangler
henvisning til Paul Burkett, Marxism and
Ecological Economics, Toward a Red
and Green Political Economy, (2005 på nederlandsk og 2009 på engelsk) som
er en svært grundig gjennomgang av Marx som økologisk tenkning. Her finnes også
noen bøker av John Bellamy Foster og mye stoff i mange utgaver av tidsskriftet
Monthly Review som Sperber overser. Dette er en ødeleggende mangel i lys av
relevansen til dagens økologiske debatter.
Han mangler
også henvisning til Isabelle Garo med flere nyskapende analyser av Marx sin
metode, særlig hans utvikling av kategorien forestilling (Vorstellung) i
forbindelse med Marx kunnskapssyn opp mot gjenspeiling som ble det forenklete
uttrykket til Engels og Lenin om hvordan menneskene danner seg ideer om verden.
Svært interessant og viktig er også hennes Foucault,
Deleuze, Althusser & Marx fra 2011 – en dyptloddende analyse av disse
franske teoretikerne sitt forhold til Marx
Alt i alt
viser det seg altså at Sperber systematisk har utelatt helt sentrale skrifter
som på overbevisende måte imøtegår hans eget grunnleggende utgangspunkt når han
skriver sin bok. På den måten gjør han det lett for seg selv å få leserne med
på sine egne påstander og gjør det vanskelig for de som ikke kjenner til disse
fakta, å finne motargumentene mot hans eget utgangspunkt. For øvrig vil Sperber
sitt syn være et skikkelig konservativt og kapitalapologetisk standpunkt dersom
det nå skulle være slik at Marx faktisk har mye å bidra med når det gjelder å
forstå og forandre verden til det bedre.
Vi kan ut
fra dette skjønne hvorfor vi finner Dussel bare i bibliografien og ikke i
indeksen i boken når vi leser konklusjonen i Fred Moseleys introduksjon til Towards an Unknown Marx av Dussel. Han
sier at Dussel mener at det er en presserende oppgave for de som studerer Marx
og særlig for den latinamerikanske frigjøringsfilosofien å forstå Marx teori
bedre og grundigere for å bli bedre i
stand til å utvikle denne teorien og anvende den på de utbredte og presserende
sosiale behovene og problemene i dagens globaliserte kapitalistiske økonomi.
«Marxistisk teori gir den best tilgjengelige forklaringen på den varige og
utbredte fattigdommen i hele verden.»
Han sier at
vi nå, for første gang, har tilgang til alle Marx skrifter. «Denne nye
situasjonen betegner en ny epoke når det gjelder marxistiske studier, som han
(Dussel) kaller ‘Marx andre århundre’. Dussel foreslår at vi bør gå tilbake til
Marx sine tekster med ‘ungdommens entusiasme’ og fordype vår forståelse for å
utvikle Marx teori og ta den i bruk for å frigjøre Latin-Amerika og resten av
verden. De viktigste bidragene fra Marx teori, ligger ifølge Dussel, i
fremtiden. Marx andre århundre vil bli bedre enn det første.» (Towards an Unknown Marx, side xxix-xxx.)
Det kan
også være verd å merke seg vurderingen til det tyske forlaget som nylig ga ut
Marx verk i utvalg i seks bind. Lambert Schneider Verlag,
som er forlaget til Wissenschaftliche Buchgesellschaft (WBG, den største
bokklubben for fagbøker i Europa), gav i 2013 ut ei ny utgåve av Marx sine verk
i 6 bind. I presentasjonen av denne utgaven heter det at; ”I høve den aktuelle
verdsøkonomiske situasjonen får filosofien og verka til Karl Marx igjen ein
særlig relevans. Mange av prognosane hans blir i dag bekrefta: utbyttinga i
verda, kapitalakkumulasjonen, tiltakande internasjonal samanfletting og
krisearta fenomen. I det siste, etter finans- og økonomikrisa, er kritikken mot
utbytting og urettferdigheit igjen blitt kraftigare. Det er nok ein grunn til å
lese Marx (oppatt). Denne flott redigerte utgåva av Marx sine viktigaste verk
inneheld dei skriftene som er uomgjengelige for å forstå tankane hans. Dei
dannar ei bru frå ungdomsverka over dei viktigaste politiske publikasjonar til
eit utval av økonomiske tekstar; frå doktoravhandlinga ved universitetet i Jena
til ”Feuerbachtesane” og ”Det kommunistiske partis manifest” til den uavkorta
teksten i ”Kapitalen”.”
Forordet
til utgaven finner du her: http://www.tvalen.no/onewebmedia/hjemmeside//Marx%20verk%20i%20utval.pdf
Ettersom
Sperber bruker en rekke studier som passer inn i hans vinkling og ikke bruker
en rekke kilder som er uenige med ham, får vi heller ikke den typen
vitenskapelig verk der forfatteren gjennomgår andre sine meninger og utvikler
sine egne standpunkter gjennom en slik diskusjon. Dette har vært en
grunnleggende vitenskapelig metode som Aristoteles brukte først, en metode som
Marx benyttet seg av og som tidligere var vanlig ved alle doktorgradsarbeider.
I den
seinere tid har mengden med stoff blitt så stor at en prøver å behandle alle
vesentlige tidligere bidrag. Med dette som grunnlag har en så gått mest mulig
direkte til det som skal studeres og vurdert dette opp mot den foregående
diskusjon om forskjellige tolkinger av studieobjektet. Ut fra dette ser Sperbers
tilnærmingsmåte mer ut som skandalejournalistens. Han har en helt bestemt
vinkling på fremstillingen sin og velger inn det som passer med denne, mens han
velger ut det som ikke passer. Dette forsøker han å skjule gjennom
vitenskapelig formalisme med mange noter osv. Vi skal derfor se litt på
vitenskapeligheten i hans behandling noen viktige verk av Marx
Doktoravhandlingen og Bruno
Bauer
Marx
doktoravhandling om Demokrit og Epikurs naturfilosofi. (Side 66-68.)
Sperber
bruker rundt en side på å kommentere doktoravhandlingen, og den eneste
henvisningen han har til bakgrunnsstoff, bortsett fra teksten i selve
avhandlingen, er til en artikkel av en Peter Fenves «Marx’s Docoral Thesis on
Two Greek Atomists and the Post-Kantian Interpretation» i Journal of the History of Ideas 47 (1986), side 433-52. Det vil si
at han velger ut en kilde som har en spesiell vinkling og unnlater å nevne de
viktigste tidligere studiene på feltet.
I sin
artikkel undersøker Fenves utviklingen av Marx sin tenkning gjennom
doktoravhandlingen og hans «Kritikk av Hegels ‘Rettsfilosofi».
Fenves vil
underbygge en teori om at doktoravhandlingen var et fordekt oppgjør med
spesielt Kant, men også Hegel. Sperber trekker ut et lite konsentrat av Fenves
artikkel og konsentrerer seg om å påvise at Marx var fullt og helt hegelianer i
sin behandling av doktorgradsemnet, men en hegelianer preget av tankene til Bruno
Bauer som mente at det aktive moment i historien ikke var ideen, som Hegel
hevdet, men selvbevisstheten. Jeg siterer Sperber. «For å være mer presis så
viste Marx seg her som en pliktoppfyllende elev av Hegel slik han var omtolket
av Marx lærer og veileder Bruno Bauer, siden det som kom frem at Marx
konklusjon ikke var ånd, slik Hegel ville ha foreslått, men menneskelig
selvbevissthet, slik Bruno Bauer mente. Det var også Bauer som hadde beskrevet
den hellenistiske perioden som et høydepunkt i selvbevissthetens dialektiske
utvikling». (Sperber side 68.)
Denne
konklusjonen avslører både en feil forståelse av Marx (som også står i
motsetning til det Sperber skriver andre steder) og en overflatisk
sammenligning mellom Marx og Bauer. Marx var aldri en pliktoppfyllende elev av
noen, han gikk sine egne veier. Auguste Cornu viste allerede i 1948 at doktoravhandlingen
var en kritikk av både Hegel og Bauer. Det er rett at Bauer satte
selvbevisstheten og menneskelig handling i form av kritisk filosofi i stedet
for Hegels verdensånd. Mens Hegel mener at verdensånden gjennom sin utvikling
(sitt arbeid) opphever motsigelsen mellom mennesket og natur og når frem til et
endepunkt, mener Bauer den universelle selvbevisstheten ikke har noe slikt
endepunkt, men stadig fortsetter å utvikle seg. Med det har han, på den ene
siden definitivt ødelagt Hegel sitt konservative system der det finnes et
sluttpunkt.
Men
samtidig setter Bauer hele tiden selvbevisstheten i motsetning til
virkeligheten og bryter den uoppløselige forbindelsen mellom tanke og
virkelighet (eller natur) som det var så viktig for Hegel å få etablert. Dermed
faller Bauer tilbake til filosofen Fichte som hevder at selvbevisstheten er et
forbigående og stadig endret uttrykk for ånden, og dermed oppstår igjen den
fiendtlige motsetningen mellom det som er og det som bør være, eller mellom
virkelighet og idé, altså mellom natur og tenking, noe Hegel hadde kjempet
bittert mot.
Mens Marx i
sin doktoravhandling slutter seg til det første av Bauers momenter her, altså
at utviklingen av selvbevisstheten ikke går mot et endepunkt, så vender han seg
mot det andre momentet og tar Hegels side når det gjelder å opprettholde
forbindelsen mellom tanke og virkelighet. Og han viser i avhandlingen at den
gamle filosofien vikler seg inn i uløselige motsigelser når forholdet mellom de
to skal løses. Det er dette som gjør at Marx kan gå videre med spørsmålet.
Etter hvert finner han også ut at løsningen på dilemmaet ligger i den
menneskelige virksomhet (praksis). Bauer på sin side fjerner seg mer og mer fra
virkelighet og havner i individualisme og egosentrisme. Derav den skarpe
kritikk som Marx utsetter Bauer for seinere.
Her viser
det seg tydelig hvor overflatisk Sperber sine analyser er. Grunnen er at han
holder seg vekke fra grunnleggende kilder til den vitenskapelige ekspertisen på
Marx som finnes. På det grunnlaget gir han oss rett og slett et feil bilde av
innholdet i Marx doktoravhandling. Dette er enten dilettantisk eller bevisst
villedning, og i begge tilfeller intet mindre enn en intellektuell skandale.
Det hører
med til historien at beskrivelsen av Bauer som Marx ”lærer og veileder” også er
omstridt. Lucien Sève skriver at Bauer i denne perioden var en av Marx
venstrehegelianske ”venner” (Sève: Penser
avec Marx – tome III, side 43) og ”hans nærmeste venn” (Samme verk, side
315.). I Franz Mehrings Marxbiografi Karl
Marx – hans liv og historia, (svensk utgave 1971) kan vi lese at Bauer var
ni år eldre enn Marx, men selv om han var unghegelianernes leder så var han
aldri Marx’ lærer selv om Marx deltok på et par av hans forelesningsrekker og
om han i begynnelsen var en veileder, så gikk Marx ganske raskt sine egne
veier. Mehrings skriver også at ”Som tänkare arbetade
Marx självständigt redan ved universitetet och bemästrade på två terminer ett
kunnskapsförråd, som med de akademiska föreläsningernas långsamma
stallutfordring skulle ha behövds mer enn tjugu terminer för at tilgodogöra
sig.” (Ovennevnte
verk, side 42.)
Og Sperber
siterer sjøl en vurdering av Marx fra Moses Hess etter at han ble kjent med
Marx sommeren 1841. Hess beskriver Marx som ”mitt idol .. han kombinerer det
dypeste filosofiske alvor med den skarpeste forstand; se for deg Rousseau,
Voltaire, Holbach, Lessing, Heine og Hegel forent i en person … så har du
doktor Marx.” (Sperber, side 91.) Dette høres på ingen måte ut som en epigon, altså
etterplaprer.
Jeg har
sjekket dette ut mot to av de kildene som Sperber har støttet seg på. Den ene Ruedi Waser i boken Autonomie
des Selbstbewusstsein – Eine Untersuchung zum Verhältnis von Bruno Bauer und
Karl Marx (1835-1843), 1994. På norsk blir det Autonomi og selvbevissthet – En undersøkelse av forholdet mellom Bruno
Bauer og Karl Marx (1835-1843). Boken bygger på Ruedi Wasers doktorgrad om
emnet. Dette er en bok på 230 sider som utelukkende behandler forholdet mellom
Bauer og Marx på en meget detaljert måte. Sperber viser ikke til noen spesielle
sider i denne boken.
Den andre
er en oversiktsartikkel i et samleverk i anledning Feuerbachs 200årsjubileum;
Junji Kanda, «Die Feuerbach-Rezeption des jungen Marx im Licht der
Junghegelianismus, i Ursula Reitemeyer, Takayuik Shibata, og Francesco
Tomasoni, red., Ludwig Feuerbach
(1804-1872) Identität und Pluralismus in der globalen Gesellschaft, 2006.
Her behandles forholdet mellom Bauer og Marx på noen få sider (105-115) som
Sperber fremhever. Sperber hevder ut fra blant annet disse kildene at
«Samtidige så på Marx som Bauers protesjé, (protesje betyr person som blir
beskyttet og vernet, og har nok en litt nedlatende valør) som han også var.»
(Side 66.)
Det viser
seg at Sperber har støttet seg på den ene av disse kildene, nemlig den oversiktsartikkelen
som i hovedsak handler om Feuerbach og bare berører forholdet mellom Bauer og
Marx i forbifarten. Denne kilden samsvarer med Sperbers oppfatning.
Den andre
kilden, som bygge på en doktorgrad og er en svært nøye gjennomgang nettopp av
forholdet mellom Bauer og Marx, kommer til en annen konklusjon, nemlig at det
er en myte at Bauer var den ledende i forholdet mellom de to. Det var tvert
imot mest sannsynlig at det var Marx som først kom frem til tanker som Bauer siden
brukte i sine bøker og pamfletter. Og Waser skriver også at Marx tidlig så at
Bauer viklet seg inn i synspunkter som han ikke kunne støtte og at bruddet
mellom de to var naturlig ut fra dette.
Waser
skriver at i årene 1838-1841, de årene da det kan ha vært mulig at Marx sto
under innflytelse av Bauer, finner man lite dekning for at dette skal ha
skjedd. Dessuten finnes det tre tekster av Marx som viser Marx sin uavhengige
tenkning. Og som en konklusjon på en nøye gjennomgang av disse tekstene konkluderer
Waser slik: «Om man i disse tre tilfellene kan etablere en referanse til Bauer
så er den innflytelsen som man kan se, marginal og uvesentlig.» (Waser, side
104.) Og han viser til en tidligere analyse av Günter Hillman, Marx und Hegel Von der Spekulation zur
Dialektik, 1966, og som nettopp er en grundig undersøkelse av Marx sine
forarbeider til doktoravhandlingen.
Dette
synspunktet og disse kildene nevner ikke Sperber i det hele tatt. Det er også
klart at dette er de mest grundige studiene av disse forholdene. For en seriøs
forsker er dette enten en gedigen blunder, eller så er det bevisst utelating. I
begge tilfeller forteller det mer om Sperber enn om Marx.
Dypdykk i en kilde
For bedre å
kunne vurdere Sperbers konklusjoner om Marx utvikling før og under den
unghegelianske periode har jeg gått gjennom den grundigste fremstilling av
denne, Günther Hillmanns bok, Marx und
Hegel – Von der Spekulation zur Dialektik, 460 sider, 1966, som bygger på
hans doktoravhandling om emnet. Hillmann analyserer i detalj Marx gymnasstil om
valg av yrke, tendenser i hans romantiske dikt og flere dokumenter som gir
eksempler på Marx overgang til Hegel før han går løs på en svært nøye
gjennomgang av forarbeidene til han doktoravhandling om Demokrits og Epikurs
naturfilosofi pluss en like nøye gjennomgang av selve doktoravhandlingen.
Han viser
at Marx sin overgang til Hegel var vanskelige og at han helt fra begynnelsen
hadde innvendinger mot Hegels filosofi. Han viser også hvordan Marx på selvstendig
vis, gjennom flere år, tok et oppgjør med Hegel og med de forskjellige
unghegelianerne som ikke kom seg løs av Hegels systemtenkning, men ble låst av
den slik at de inntok filosofiske posisjoner som Marx ikke kunne støtte. Etter
hvert som Marx utviklet sin kritiske gjennomgang av Hegel la han et grunnlag
for utviklingen av sine egne tanker om filosofi, om forholdet mellom menneske
og naturen rundt og om samfunnet.
Marx og
Hegel hadde motsatt helhetlig oppfatning av Epikur. Hegel kalte hans
erkjennelsesteori, metafysikk og naturfilosofi for «overfladisk», «syltynn» og
«den vilkårligste og derfor kjedeligste» (sitert etter Hillmann, side 313.), mens
Marx utarbeidet Epikurs filosofiske konsekvenser i forarbeidene til
doktoravhandlingen og skrøt av ham som «den største greske opplysningsfilosof.
(Samme sted.) Allerede ved å velge Epikur som emne for doktoravhandlingen, og
ved å gi ham en viktig plass i gresk filosofi, viste Marx sin selvstendighet
overfor Hegel.
Hillmann
skriver også at Marx mente at opphevingen av Hegels filosofi måtte gjøres på
grunnlag av denne filosofien selv og ikke utenfra denne.
Sperber har
ikke forstått denne arbeidsmetoden og fordi Marx hele tiden viser til Hegels
tekster og jobber med å kritisere dem ut fra motsigelsene i Hegels eget system,
tolker Sperber det slik at Marx i hovedsak forblir hegelianer.
Doktoravhandlingen og positivismen
Sperber er
i hele verket sitt opptatt av å fremheve at Marx først var helt og fullt
hegelianer, men at han så ble påvirket av positivismen [ii] som ble stadig
mer populær i akademiske miljøer på 1900-tallet. Dette kan han gjøre fordi han
heller ikke tar opp denne siden ved Marx sin doktoravhandling. Epikur tar
nemlig utgangspunkt i moral for å forklare verden (ved atomenes bevegelse). Han
vil at menneskene skal ha det bra og for å ha det bra kan man ikke tro at
verden utvikler seg med nødvendighet, at historien går på skinner så å si. Tror
man det, har menneskene mistet sin mulighet til å påvirke det som skjer, de er
totalt ufrie og deres liv er totalt determinert. Derfor kommer han i motsetning
til Demokrit. Demokrit mener, som Epikur, at verden består av det tomme (intet)
og atomene. Atomene er de minste udelelige legemer. Disse er så små at vi ikke
kan se dem. Vi kan bare tenke oss dem. Mens Demokrit sier at atomene beveger
seg i rette linjer, så sier Epikur at de har en egen «sjel», en egen «vilje» så
å si, som gjør at de kan vike av fra den rette linje på tilfeldig vis. Da er
det nemlig slik at tilfeldigheten trumfer nødvendigheten. Da kan hva som helst
skje. Derfor sier også Epikur at vi alltid må forholde oss til det vi sanser.
Når det gjelder utviklingen av alle ting, kan vi forklare dem på mange måter,
men det må være slik at det tar utgangspunkt i og forklarer det vi sanser.
Demokrit,
som ville undersøke alle fenomener, mente derimot at vi ikke kunne ta
utgangspunkt i sansingen når vi vurderte utviklingen av fenomenene.
Men Epikur
får et problem i forbindelse med «meteorene» eller himmellegemene. Disse, som
han ser på som synlige atomer, beveger seg nemlig etter faste mønstre som kan
forklares ut fra observasjonen av dem. De er virkeliggjøringen av atomene og
skal som sådan sammenfalle med Epikurs idé om disse, men de gjør ikke det,
fordi de følger faste mønstre som kan beregnes. For himmellegemene trumfer
altså ikke tilfeldigheten nødvendigheten. Epikur sin filosofi bryter dermed
sammen, men han vil ikke erkjenne dette og sier at også himmellegemenes
bevegelser kan forklares på hva måte en vil, bare det ikke bryter med slik vi
sanser det.
Jeg har
kalt dette for Epikurs dilemma i boken Marxistisk
renessanse – kommunistisk offensiv, 1974 og 1978. (Side
21-25.) Her formulerte jeg det slik: «For å løyse den uløyselege motseiinga i
tenkinga si må Epikur anten fornekte at verda med det tilfeldige eksisterer
utanfor sjølvmedvitet og fornekte at sansane oppfattar verda rett, eller han må
fornekte det omgrepet, den ideen som han har danna i sjølvmedvitet sitt og
dermed heile tenkinga si eller filosofien sin.»
Hvis alt er
tilfeldig faller virkeligheten sammen i et kaos der vi ikke kan vite noe som
helst om hvordan tingene utvikler seg. Men hvis atomene går i rette linjer, så
kan vi, ved å ta rede på bevegelsen til alle sammen, i prinsippet beregne all
utvikling i all fremtid. Da er all endring nødvendig. Historien går på skinner,
menneskets frihet til å bestemme over seg selv eksisterer ikke og derfor må
mennesket bli ulykkelig. Det kan ikke Epikur godta.
Marx satte
pris på Epikur fordi han innså at han ikke kunne løse problemet med forholdet
mellom det nødvendige og det tilfeldige, han bare satte det frem i hele sin
motsigelsesfylte velde. Det gjorde at det var formulert som et uløst problem,
og ikke låst i en ensidig forklaring. Dermed åpnet det for videre studier av
problemet. Samtidig var Marx også opptatt av spørsmålet om menneskene kunne
virke inn på historiens gang. I doktoravhandlingen setter han den individuelle
selvbevisstheten og den menneskelige frihet til å vike av fra den allmenne
utviklingen opp mot den allmenne utvikling i Hegels verdensånd som utvikler seg
av seg selv og som enkeltmenneskenes utvikling bare er en fremtredelsesform av
og som har et fastsatt mål i en avslutning der den individuelle
selvbevisstheten sammenfaller med verdensånden.
I
motsetning til Hegels avsluttete og dermed lukkete syn på utviklingen av
menneskehistorien fremholder Marx et syn som ikke tillater en slik avslutning,
men som alltid er åpent mot nye utviklinger i fremtiden. Dette samsvarer med
Hegel sin dialektiske metode, som altså Hegel egentlig bryter med når han
setter et endelig punktum for historien i sin egen tid. Dette bruddet skjer
allerede i doktoravhandlingen. Derfor er ikke doktoravhandlingen et oppgjør med
Kant i form av et forsvar for Hegel. Avhandlingen er også begynnelsen på Marx
oppgjør med Hegel, som fortsetter i de økonomisk-filosofiske manuskripter og
seinere verk, og til syvende og sist grundigst i selve prosessen med å beskrive
kapitalen og kapitalismen, slik Lucien Sève så klart har påvist, først i en
kortere bok fra 2012 om Marx utvikling av de dialektisk-logiske kategorier i
arbeidet med Kapitalen og seinere i det store verket fra 2015 om La Philosophie?
Robert
Havemann behandlet også deler av dette i forbindelse med utviklingen av
kvantefysikken i sin 7. forelesning ved Humbolt-universitetet 29/11, 1963,
utgitt i bokform som Dialektikk uten
dogmer? Naturvitenskap og filosofi, tysk utgave 1964, norsk utgave 1965.
Jeg har tatt det opp i Marxistisk
renessanse – kommunistisk offensiv under overskriften Ein moderne diskusjon om Epikurs dilemma. (Side 25-31.)
Havemann
tar her utgangspunkt i materiens to fremtredelsesformer ifølge kvantefysikken.
Den fremtrer som bølger og som partikler. Bølgene følger et fast og nødvendig
mønster, mens partiklene beveger seg tilfeldig i mønsteret. Så viser han hvordan Hegel gjennom sin
analyse av det nødvendige og det tilfeldige avdekket sammenhengen mellom
begrepene og løste Epikurs dilemma. Denne delen av Hegels filosofi tok Marx med
seg videre.
Men mens
Hegel sin analyse var avgrenset til hvordan ideene utviklet seg, så viste Marx
etter hvert hvordan denne måten å tenke på kunne hjelpe oss til å forstå
hvordan virkeligheten, uavhengig av menneskenes ideer om den, utviklet seg og
hvordan menneskenes ideer om dette ble dannet.
Jeg mener
at Marx gjennom doktoravhandlingen sin kritiserte både Hegel, Kant og
empirismen som var positivistenes vitenskapssyn. Marx var selvfølgelig
tilhenger at nøye studier av virkeligheten gjennom oppsamling og behandling av
empiriske fakta, men han mente at virkeligheten hadde flere nivåer, og at en
ikke kunne nå disse gjennom direkte erfaring aleine, men at den måtte nøye
observere fenomenenes fremtredelsesformer, danne seg forestillinger ut fra
dette, bruke abstraksjon om metode for å finne det vesentlige i fenomenene, tenke
gjennom erfaringene, se dem i forhold til den helhet de befant seg i og i
forhold til hele deres historiske utvikling og utviklingstendens. Det er et
aktivt tankearbeid.
Sperber er selv
positivist. Hele boken hans er bygget opp på et empiristisk grunnlag. Den
griper fatt i visse utvalgte fremtredelsesformer og gir ikke innsyn i helheten
av og den indre sammenhengen og bruddene når det gjelder utviklingen i Marx
sine tanker og teorier. Sperber gir oss kun en katalog over utvalgte fremtredelesesformer
som passer inn i de fordommene har starter ut med.
Fordi
Sperber ikke har tatt doktoravhandlingen alvorlig, men bare berørt noen sider
av den, har han heller ikke oppdaget at Marx begynte sin kritikk av empirismen (positivismen)
samtidig som han begynte den samme oppheving av hegelianismen.
Sperber om Marx’ første innlegg om kommunisme
Så har
Sperber behandlet en artikkel fra 16. oktober 1841 i en avis han kaller Rhineland News, men som på tysk heter Rheinische Zeitung. Her tar Marx for
første gang opp spørsmålet om kommunisme. En annen avis, Augsburgavisen, hadde anklaget Rheinische
Zeitung for å ha flørtet med kommunismen. Sperber gjennomgår Marx sine
kommentarer til dette. Når han behandler det tredje og siste argumentet til
Marx i saken skriver han følgende: Rheinische
Zeitung ville ikke medgi at kommunismen hadde noen ”teoretisk virkelighet”
og enda mindre noe forsøk på ”praktisk virkeliggjøring”. Og Sperber påstår at
Marx fant teorien mer truende enn praksis. Marx hevder at den ”intellektuelle
anvendelsen” av kommunistiske ideer ville være en genuin fare”, for slike ideer
kunne ”overvinne vår intelligens, vinne over våre følelser…” For å møte den
faren foreslo han et nøye studium av arbeidene til fremtredende kommunister med
den hensikt å gå i gang med en ”grunnleggende kritikk” av ideene deres. Derimot
”kan praktiske forsøk (på å innføre kommunismen), selv av mange, bli besvart
med kanoner…”
Og så
konkluderer Sperber dette slik: ”Mannen som skulle skrive Det kommunistiske manifest bare fem år seinere anbefalte bruk av
hæren for å undertrykke et opprør fra kommunistiske arbeidere.”
Men hvis vi
ser på sammenhengen her, så er dette en merkelig konklusjon. Det Marx sier er
ganske enkelt at det, i denne situasjonen, er mer farlig for de som sitter med
makten, at ideen om kommunisme blir spredd enn at noen prøver å gjennomføre den
gjennom et opprør. Og grunnen er at opprøret ville bli slått ned med våpen,
mens ideen kunne berede grunnen for opprør seinere når vilkårene lå bedre til
rette for å lykkes. Det Marx skrev var ikke en anbefaling om å bruke hæren for å slå ned et kommunistisk opprør,
men en advarsel om at det var det som
ville skje om noen forsøkte seg for tidlig. Dessuten skriver Marx at det han
har sett om kommunismen til nå gjør at det trengs et grundig studium av den for
å kunne kritisere den (her i betydningen vurdere både positive og negative
sider) slik at det kunne bli mulig å ta et kvalifisert standpunkt til disse
ideene. Dette var i det hele tatt alltid Marx sin innstilling når det gjaldt å
møte nye tanker og erfaringer.
De økonomisk-filosofiske manuskripter –
fremmedgjøringen
I 1844
bodde Marx i Paris, der han skrev det som er blitt kalt «Paris-manuskriptene»
eller «Økonomiske og filosofiske skrifter». En viktig del av teksten handler om
fremmedgjøring. Sperber skriver at «Marx tolket filosofisk denne sammenflettete
prosessen av samfunnets beriking og proletariatets økende fattigdom som en
trefoldig fremmedgjøring». Så skriver han at den første formen for
fremmedgjøring var at arbeiderne avytret seg inn i arbeidsproduktet, varer og
kapital, som ble fremmed for arbeiderne og hadde makt over dem. Så ble også
arbeidsprosessen fremmedgjort fra arbeiderne. Det hørte ikke til dem selv, men
til noen andre. Og han sier at den tredje versjon av fremmedgjøringen er
fremmedgjøringen fra mennesket som art, fremmedgjøringen fra menneskets
artsegenskaper.
Dette er en
spesiell og mangelfull beskrivelse av fremmedgjøringen slik Marx beskriver den
i manuskriptene. Alle som har lest gjennom Marx sitt manuskript vet at han ikke
behandler tre aspekter ved fremmedgjøringen, men fire. Det tredje aspektet til
Marx kommer mellom det andre og tredje aspektet til Sperber. Dette tredje
aspektet er det vesentligste aspektet i hele fremmedgjøringsanalysen. Det er
fremmedgjøring fra naturen rundt seg. Og nettopp dette viser til Marx sitt
grunnleggende prosjekt, nemlig å oppheve den fiendtlige motsetningen mellom de
to deler av naturen, mennesket og det som er utenfor mennesket. Dette var noe
av det prosjektet han overtok fra Hegel.
Med dette
utelater også Sperber et moment i fremmedgjøringen som spesielt i vår tid er
blitt stadig mer påtrengende. Nemlig fremmedgjøringen fra naturen som mennesket
lever i og av. Marx uttrykker dette slik: «Mennesket lever av den uorganiske
naturen og jo mer universelt mennesket er i forhold til dyret, desto mer
universelt er det feltet av naturen som det lever av.» «Menneskets
universalitet fremtrer praktisk nettopp i den universalitet som gjør hele
naturen til dets uorganiske legeme,
både i den grad det er 1) direkte middel til livets opphold og 2) materien,
gjenstanden og verktøyet for dets livsvirksomhet. Naturen er menneskets uorganiske kropp, nemlig natur i den
grad den ikke selv er menneskekropp. At mennesket lever av naturen betyr:
Naturen er dets legeme, som det må
inngå en stadig prosess med for ikke å dø. At menneskets fysiske og åndelige
liv henger sammen med naturen betyr ikke noe annet enn at naturen henger sammen
med seg selv, for mennesket er en del av naturen. Det fremmedgjorte arbeidet
gjør mennesket 1) fremmed for naturen og 2) fremmed for seg selv, for sin egen
aktive funksjon, for dets livsvirksomhet og det gjør dermed også arten fremmed for mennesket: det gjør at
artslivet blir et middel til det
individuelle liv for mennesket.»
«Fremfor
alt fremtrer arbeidet, selve livsvirksomheten,
selve det produktive liv, for
mennesket bare som et middel til å
dekke et behov, behovet for å opprettholde sin fysiske eksistens. Men det
produktive livet er jo artslivet. Arten av livsvirksomhet har i seg en arts
hele karakter, dens artskarakter, og den frie, bevisste virksomheten er
menneskets artskarakter. Livet selv fremtrer bare som eksistensmiddel».
Og Marx
konkluderer slik: «Menneskets artsvesen – både naturen og dets åndelige
artsevner – blir til et vesen som er fremmed for det, et middel for dets
individuelle eksistens. Det gjør menneskets eget legeme, naturen utenfor det,
dets åndelige vesen, dets menneskelige vesen, til noe som er det fremmed». (Karl
Marx og Friedrich Engels – Økonomisk-filosofiske manuskripter og andre
ungdomsverkes, Falken Forlag A/S, Oslo og Progress Publishers (Moskva) 1991,
bind1 , side 199-200.)
Som vi ser
sier Marx at det fremmedgjorte arbeidet, som er det andre elementet i
fremmedgjøringen, fører til at mennesket blir fremmed for naturen, fra seg
selv, fra sin egen aktive funksjon, artslivet sitt, for sin livsvirksomhet og
det gjør dermed også arten fremmed
for mennesket.
Dette mest
vesentlige avsnittet i hele denne delen av manuskriptet hopper Sperber elegant
over, til tross for at det nettopp er her det sentrale i Marx sin
fremmedgjøringsanalyse ligger og det er her vi finner Marx sin egentlige livsoppgave,
nemlig å analysere vilkårene for å få til en oppheving av det fiendtlige
forholdet mellom mennesket og naturen rundt mennesket gjennom utviklingen av og
opphevingen av det fremmedgjorte arbeidet, dvs. kapitalismen.
Hvis det
fremmedgjorte arbeidet fremdeles er den formen den menneskelige utvekslingen
med naturen rundt foregår i, så er dette fremdeles en vesensbestemmelse av vårt
samfunn, og Marx sine tanker er i høyeste grad aktuelle fremdeles. Dette
poenget skjuler Sperber ved rett og slett å utelate det fra sin fremstilling.
Det er ikke bra hvis vi skal vurdere holdbarheten i hans opprinnelige påstand
om at Marx er utdatert. Når han også utelater behandling av nyere forskning på
Marx sin økologiske tenkning, så trekker dette i samme retning. Alt som kan
gjøre Marx aktuell holdes systematisk borte fra fremstillingen.
Marx kaller
utvekslingen mellom mennesket og naturen rundt for menneskets tingliggjøring.
Mennesket tar naturen i bruk for sine behov og skaper ting for å klare dette.
Det er denne tingliggjøringen som har gjort at mennesket har kunnet utvikle seg
fra dyrestadiet til menneskestadiet. Gjennom tingliggjøringen skaper og
nyskaper mennesket stadig de materielle vilkår for sitt eget liv og utvikler
sine typiske menneskelige trekk, nemlig å være universelt skapende, å skaffe
seg innsikt i hele naturen for å kunne ta den i bruk ut fra synspunktet at den
er menneskets uorganiske legeme som det lever av og i. Det betyr selvfølgelig
at mennesket for å kunne utvikle seg videre må gjøre dette innenfor naturens
lovmessigheter både de som angår egen biologi og alle omgivelser. At denne
tingliggjøringen skjer på en fremmedgjort måte som når sitt høydepunkt med
kapitalismen, fører til etter hvert til et brudd mellom mennesket og naturen
rundt som gjør at produksjon og økonomi tenderer mot å bli universelt
ødeleggende. Men det er ikke utviklingen av vitenskap og teknologi
(tingliggjøringen) som skaper problemene, det er den fremmedgjorte
tingliggjøringen, dvs. kapitalismen. Det er mange som angriper tingliggjøringen
i stedet for fremmedgjøringen. Det fører til reaksjonære politiske teorier og i
siste instans til fascisme og nazisme, slik forrige hundreårs kanskje mest
innflytelsesrike filosof, Heidegger, er et godt bevis på. I hans «filosofi»
finner vi ikke noen innsikt i det som Marx har avdekket når det gjelder disse
sakene. Det er selvfølgelig en intellektuell skandale at Heidegger har fått den
innflytelsen han fikk, men han passer utmerket inn i ideologier som gror ut av
den fremmedgjorte tingliggjøringen. Sperber har ikke et fnugg av bevissthet om
dette.
Så må vi si
at Sperber bryter av analysen av fremmedgjøringen før han kommer til et annet vesentlig
punkt, nemlig at dette er Marx sitt første forsøk på å forklare hvordan
privateiendommen oppsto. Ja, Sperber snur faktisk det hele på hodet når han
skriver at den trefoldige fremmedgjøringen stammet fra privat eiendom. Det er
nettopp dette standpunktet Marx kritiserer i manuskriptet. Det som Marx skriver
er at privat eiendom blir skapt av den fremmedgjorte virksomheten. Marx
uttrykker dette slik: «Privateiendommen er altså produktet, resultatet, den
nødvendige følge av det fremmedgjorte arbeidet, av arbeiderens ytre forhold til
naturen og seg selv».
Seinere, når Sperber skal vurdere det Marx
skriver om jordbruk så sier han også Marx holder seg til kilder fra fortiden.
Her underslår han at Marx var en ivrig leser av Justus Liebig som var den
fremste vitenskapsperson på jordbruk utover på 1900-tallet.
Sperber
sier også at dette med artslivet er et mystisk moment ved fremmedgjøringen. Med
det viser han at han ikke forstår det vesentlige ved denne, eller han vil
hindre sine lesere å forstå dette. Marx mener at det som kjennetegner arten
menneske er at det er universelt skapende, det har evner til å utveksle seg
(formidle seg) med hele resten av naturen. Dette er menneskets artskarakter og
artskarakteren er også grunnleggende for menneskets vesen. Det er det grunnleggende
ved mennesket sett opp mot andre levende vesener. Det er ikke noe mystisk ved
det.
Sperber tar
utgangspunkt i sin mentor Shlomo Avineri, når han reduserer Marx fremstilling
av fremmedgjøringen til tre elementer. (Se The
Social & Political Thought of Karl Marx, 1968, sidene 105-117. En
fremstilling som tross sine svakheter ligger mye nærmere det Marx reelt skrev,
enn det Sperber vil at han har skrevet.) Avineri ligger fremfor Sperber i
vitenskapelighet fordi førstnevnte tar med menneskets fremmedgjøring fra
naturen rundt som et første aspekt ved fremmedgjøringen. Hos Marx opptrer det
riktignok som det tredje moment i de økonomisk-filosofiske manuskriptene, men
Avineri har i hvert fall med dette momentet.
En tendensiøs oversettelse
Så vil jeg
trekke frem et eksempel på en tendensiøs oversettelse av et sentralt sted i
manuskriptene. Sperber skriver på side 147 at Marx reviderte Feuerbachs
oppfatning av menneskenes artsvesen som innbakt i fysisk, reproduktiv
kjærlighet, til en oppfatning der artsvesenet besto av produktivt arbeid. Så siterer han Marx slik: «It is precisely in the manipulation and
transformation of the objective world that man proves himself to be genuinely a
species being. This production is his working species existence.” Direkte oversatt
blir det: “Det er nettopp i manipuleringen og omformingen av den objektive
verden at mennesket viser at det er et virkelig artsvesen. Denne produksjonen er hans arbeidende artseksistens.»
I Karl Marx &Frederick Engels, Collected
Works, bind 3 finner vi denne oversettelsen på side 277: “It is just in his
work upon the objective world, therefore,
that man really proves himself to be a species-being.
This
production is his active species-life.” Direkte oversatt blir det: “Det er
nettopp i arbeidet med den objektive verden, derfor, at mennesket virkelige
viser at det er et artsvesen. Denne produksjonen er dets virksomme artsliv.»
I den tyske originalen står det ifølge Marx Engels Werke, bind 40, side 517, følgende: «Eben in der
Bearbeitung[iii]
der gegenständlichen Welt bewährt sich der Mensch daher erst wirklich als en Gattungswesen. Diese Produktion ist sein
werktätiges Gattungsleben.»
Den norske
oversettelsen i Karl Marx – Friedrich
Engels – Økonomisk-filosofiske manuskripter og andre ungdomsverker, side 200, går slik: «Derfor er det først når
mennesket bearbeider den tinglige verden at det virkelig bekrefter seg selv som
et artsvesen. Denne produksjonen er
menneskets aktive artsliv.»
Min direkte
oversettelse vil se slik ut: «Nettopp i bearbeidingen av den tinglige verden viser
mennesket seg derfor først virkelig som et artsvesen.
Denne produksjonen er dets virksomme/arbeidende/aktive artsliv.»
På et mer
skikkelig norsk vil det kunne bli: «Derfor er det nettopp i arbeidet med den
tinglige verden at mennesket først viser seg som et artsvesen. Denne
produksjonen er dets virksomme/arbeidende/aktive artsliv.»
Hvis vi
sammenligner dette med Sperbers oversetting så ser vi straks at Marx ikke
bruker ordet «manipulere». Og vi ser at den siste setningen hos Sperber er
bortimot utforståelig.
Vi ser også
at Marx bruker ordet «menneske» og ikke «mann». Her er også en viktig
nyanseforskjell.
Den samlete
virkningen av Sperbers oversettelse er at den sprer en mer negativ oppfatning
av Marx som naturmanipulator og mannssjåvinist, enn originalen.
Sperber utelater Marx sin kritiske gjennomgang av
Hegels filosofi
Så nevner
Sperber bare helt overflatisk en helt sentral del til av de
økonomisk-filosofiske manuskriptene, nemlig Marx sin kritiske gjennomgang av Feuerbachs
og Hegels filosofi til slutt i disse manuskriptene. Dette bidrar til at det
blir umulig å forstå hva Sperber mener når han gjennom hele boken sin viser til
at Marx bruker Hegels metode i mange sammenhenger. For det er ikke Hegels metode Marx bruker.
Utgangspunktet er Hegels metode, men Marx sin metode er utviklet etter en
kritisk gjennomgang av Hegels metode og en oppheving av denne ved å omdanne den
fra en metode for å analysere ideer til en metode for å analysere virkeligheten
og tankene om denne. Dette er en virksomhet som begynner med
doktoravhandlingen, som fortsetter gjennom tiden etterpå og som han videreutvikler
gjennom hele arbeidet med Kapitalen
og i andre sammenhenger.
Dette betyr
at Sperber i utgangspunktet fratar seg selv og sine lesere det mest vesentlige i
Marx liv, nemlig hvordan Marx utviklet sin forståelse av kapitalismen. (Se her f.eks. Lucien Sève, Penser
avec Marx -La «philosophie» og Dussels bøker.) Det betyr igjen at Marx sin vitenskapelige
særegenhet forsvinner i Sperbers tekst og Marx blir mer en som gjentar og
bruker sine forgjengeres teorier på en uformidlet måte. Det samme så vi i
Sperbers behandling av forholdet mellom Bauer og Marx. Seinere i biografien,
når Marx kritiserer Bauer, så er Sperber i tillegg frekk nok til å si at Marx
da kritiserer Bauer istedenfor å kritisere seg selv, som jo tidligere hadde
hatt de samme meningene som Bauer, fordi Marx’ ego ikke tillot ham å stå frem
med direkte selvkritikk. (Side 172.) Med denne frekkheten vil han i
virkeligheten bidra til litt av et karaktermord på Marx.
Dette kan
vi stille opp mot meningen til en som virkelige har studert Marx manuskripter
til Kapitalen i dybden, nemlig Dussel. Han skriver i forbindelse med studiene
av disse manuskriptene: «Vi vil gå i møte med en virkelig Marx, historisk,
nølende, den geniale oppfinner av kategorier som han hele tiden har korrigert
etter som hans fremstilling skrider frem: alltid kritisk til den kapitalistiske
økonomien, men fremfor alt kritisk overfor seg selv. Aldri stivnet eller
overflatisk, som aldri leverer noe til trykking noe som ikke her helt
gjennomtenkt.» (Enrique Dussel, La production théorique de Marx – Un commentaire des Grundrisse,
side xvii.)
På mange
steder i boken hevder Sperber at Marx var hegelianer som vaklet litt i retning
positivismen. Hvis han hadde behandlet siste del av de økonomisk-filosofiske manuskriptene,
så kunne han ikke ha opprettholdt denne vinklingen.
Min
konklusjon etter dette er at Sperbers behandling av Økonomisk-filosofiske manuskripter er en intellektuell skam som
ikke kan imponere andre enn de som ikke selv har lest dem, og det ser ut til å
være mange av dem som har gitt boken hans strålende kritikker.
Manifestet
Sperber
behandler Det kommunistiske (partis)
manifest på sidene 202-214. Her velger han ut relativt uvesentlige punkter
i Manifestet for å vise at Marx’ fokus var snevert innrettet på problemer i hans
nåtid, og spesielt i Prøysen og at han brukte erfaringer fra fortiden, særlig
den franske revolusjon, for å løse disse problemene.
Men
fremstillingen er full av merkelige meninger som ikke samsvarer med realitetene
i de dokumentene han behandler. Han sier for eksempel at Marx brukte strukturen
og argumentene i et tidligere utkast av Engels og omarbeidet det lys av sin
egen livshistorie. Nå var jo poenget nettopp at Engels ikke var tilfreds med
strukturen i sitt egen utkast, som var i form av en slags katekisme, og derfor
mente at de burde prøve å lage en ny struktur. Og det var akkurat det Marx
gjorde når han laget den endelige teksten til Det kommunistiske partis manifest
som det opprinnelig het.
At Manifestet
i hovedsak bare skulle være innrettet på de lokale forhold i Prøysen er også fullstendig
på siden av hele tenkningen til Marx om den historiske utvikling frem mot kommunismen
og dens videre utvikling. Manifestet har et mye mer omfattende mål enn
endringer i en mindre stat i Europa. Det gir seg selv når han i første kapittel
lager en skisse til hele den historiske utviklingen av en ny epoke i
verdenshistorien.
Sperber
griper fatt i en litt upresis engelsk oversettelse av Manifestet og lager så
sin egen som skal ligge nærmere den tyske originalen. Denne oversettelsen skal
så vise at det bare handler om
forholdene i Prøysen. Sitatet som Sperber
trekker frem er: «All that is solid melts into the air, all that is holy is
profaned and man is at last compelled to face, with sober senses, his real
conditions of life, and his relations with his kind.”
Så gir han
inntrykk av å gå til den tyske originalen for å gi en mer presis oversettelse. Denne mer presise oversettelsen sier han, kan lyde omtrent som dette: »Everything
which firmly exists and all the elements of the society of orders evaporate,
everything sacred is deconsecrated and men are finally compelled to regard
their position in life and their mutual relations with sober eyes”.
Sperber har
rett i at den engelske oversettelsen fra Karl Marx-Frederick Engels, Collected
Works, bind 6, side 487 er misvisende. Men selv her klarer han ikke
å være helt presis, for han sier at den tyske originalen begynner med “Das
stehende und das ständische verdampft», mens den i virkeligheten begynner med:
«Alles Ständische und Stehende verdampft» og fortsetter med: «alles Heilige
wird entweiht, und die Menschen sind endlich gezwungen, ihre Lebensstellung,
ihre gengenseitige Beziehungen mit nüchternen Augen anzusehen».
Den norske
oversettelsen i Røde Fane utgaven går slik: «Alt standspreget og stillestående
fordamper, alt hellige blir vanhelliget, og menneskene blir endelig tvunget til
å se på sin livsstilling, sine gjensidige forbindelser, med nøkternt blikk».
Sperber
oversetter Ständisch med “all the elements of the society of orders”, mens de
fleste tysk-engelske ordbøker har «estates-based». Men det som er helt klart er
at det gjelder de gamle stenderne som forsvinner. At dette bare skulle gjelde
for Prøysen er en høyst original påstand for en som har forsket mye på denne
perioden. Stendersamfunnet var den grunnleggende organiseringen av mange stater
i området vi i dag kaller Europa. Og det er allment kjent at dette gikk i
oppløsning etter hvert som kapitalismen utviklet seg.
Men det
viktigste på dette stedet i Manifestet er kanskje det som kommer etterpå, for
her heter det at: «Borgerskapet opphever
mer og mer oppsplittinga av produksjonsmidlene, eiendommen og befolkninga. Det
har konsentrert befolkninga, sentralisert produksjonsmidlene og konsentrert
eiendommen på få hender. Den nødvendige følgen av dette var den politiske
sentraliseringa. Uavhengige provinser som knapt var forbundet med hverandre,
som hadde forskjellige interesser, lover, regjeringer og tollavgifter, ble
trengt sammen i en nasjon, med en regjering, en lov, en nasjonal
klasseinteresse og en tollgrense».
Dette viser
at det nettopp ikke var Prøysen Marx
hadde i tankene. Han så aldri på Prøysen som en nasjon. Og den tyske nasjonen
var enda ikke samlet, men i begynnelsen av en lang prosess som etter hvert
førte til en nasjon i 1871. Og i denne prosessen var for eksempel utviklingen
av tollunioner vesentlig.[iv]
Når så
Sperber unngår å vurdere alle de avsnitt i Manifestets første kapittel som vi
enda kan lese og der vi tydelig kjenner igjen utviklingen frem mot vår egen
tid, i vår tid, og som vi tydelig kan se bare fortsetter inn i fremtiden, så
faller hele denne merkelige påstanden om Prøysen til jorden ut fra sin egen
urimelighet.
Som jeg sa
tidligere mener Sperber at Marx kopierte Engels struktur for Manifestet. Men
han gjennomgår ikke hovedstrukturen i skriftet i det hele tatt.
Derfor
unngår han å nevne de fire hovedfelter som Marx i kapittel to skriver må
oppheves for at kommunismen kan bli virkelighet: den borgerlige eiendommen og (lønns)arbeidet,
den borgerlige familien, den borgerlige staten, og den borgerlige ideologien.
Og han nevner ikke at Marx behandler disse fire feltene gjennom en struktur som
er lagt oppå dem der han imøtegår syv bebreidelser mot kommunistene.[v]
Han har
heller ikke fått med noe av Marx stats-analyse, et helt sentralt punkt i Marx
tenkning. Og dermed skriver han heller ikke
noe om måten Marx mener at de politiske revolusjonene må foregå på.
Heller ikke
kommer han inn på at Marx skriver om to faser i utviklingen av kommunismen, der
den første er kjennetegnet av at arbeiderklassen tar den politiske makten i
staten og der den andre er kjennetegnet av at staten og samfunnsklassene
oppheves
Dermed har
han utelatt alt det vesentlige i Manifestet og det som gjør at det fremdeles kan
oppfattes som relevant for oss også i dag. Igjen har vi altså en grov
manipulasjon av en viktig kilde for å fremme Sperber sin vinkling. Jeg har
laget noen kommentarer til Manifestet som tar opp alle viktige saker som er
nevnt der.
Sammenfatning
av kapittel 1 i Manifestet: http://www.tvalen.no/onewebmedia/hjemmeside//Manistudkap1.htm
Sammenfatning
av kapittel 2 i Manifestet: http://www.tvalen.no/onewebmedia/hjemmeside//Manistudkap2.htm
Manifestet,
kvinner barn og familie: http://www.tvalen.no/onewebmedia/hjemmeside//manif2.htm
En forvrengning av Marx mening
Jeg vil
trekke frem et særlig eksempel på at Sperber fremstiller feil noe som Marx
skriver. På side 207 i boken sin skriver Sperber om noe som han kaller en lite
vellykket spådom. Her siterer Sperber følgende «National
distinctiveness and conflicts between nations disappear more and more with the
development of the bourgeoisie, with free trade, the world market, the
uniformity of industrial production and the relations of life corresponding to
them.» Oversatt:
“Nasjonale forskjeller og konflikter mellom nasjoner forsvinner mer og mer med
utviklingen av borgerskapet, med frihandelen, verdensmarkedet, med det
ensartete i industriproduksjonen og de leveforholdene som samsvarer med dem.»
Det som
står i Manifestet er følgende: «Den nasjonale avsondringen og motsigelsen
mellom folkene forsvinner mer og mer allerede med utviklingen av borgerskapet,
med handelsfriheten, verdensmarkedet, ensartetheten i industriproduksjonen og
de livsforholdene som svarer til dem.»
Som vi ser
snakker ikke Marx egentlig om nasjonene, han snakker om folkene. Og det han
legger vekt på er at leveforholdene blir likere med utbredelsen av det
kapitalistiske systemet.
Og så
fortsetter Marx med å skrive at «Proletariatets herredømme vil få dem til å
forsvinne enda mer. Forent aksjon, i det minste av de siviliserte land, er den
første betingelse for proletariatets frigjøring.» (Røde Fanes utgave av
Manifestet, sidene 66-67.)
Tidligere i
Manifestet gir han en grundigere behandling av dette. Og dette er et av de
avsnittene der vi kanskje aller best kjenner igjen også dagens kapitalisme.
Noen sitater: «Behovet for en stadig utvidet omsetning for sine produkter jager
borgerskapet rundt hele jordkloden. Overalt må det sette seg fast, overalt må
det etablere seg, overalt opprette forbindelser. Gjennom sin utbytting av
verdensmarkedet har borgerskapet gitt alle lands produksjon og forbruk en
kosmopolitisk form. Til de reaksjonæres store sorg har det revet det nasjonale
grunnlaget vekk under beina på industrien. De urgamle nasjonale industriene er
blitt tilintetgjort og blir ennå daglig tilintetgjort. De blir fortrengt av nye
industrier som det blir et spørsmål om liv og død for alle siviliserte nasjoner
å innføre, av industrier som ikke lenger forarbeider hjemlig råstoffer, men
råstoffer som hører til i de fjerneste soner, og hvis produkter ikke bare blir
forbrukt i, men likeså i alle verdensdeler. I stedet for de gamle behovene som
ble tilfredsstilt av hjemmeproduksjonen, trer nye behov som krever produkter
fra de fjerneste land og klimaer for å bli tilfredsstilt. I stedet for den
gamle lokale og nasjonale selvtilstrekkeligheten og avsondretheten trer et
allsidig samkvem, en allsidig avhengighet nasjonene imellom.» (Manifestet side
52.)
Det er
altså dette Marx tenker på når han sier at forskjellene blir mindre og
konflikter på grunnlag av disse tidligere forskjellene blir mindre også. Det
han har rett i og som i høy grad har preget det som i moderne tid er blitt kalt
globalisering er nettopp en voldsom utviding av det allsidige samkvemmet og
avhengigheten nasjonene imellom. Dette har i aller høyeste grad vist seg under
corona-pandemien.
Det er også
på denne plassen i Manifestet Marx sier at landsbygden blir underlagt byene. At
det blir skapt enorme byer, at borgerskapet opphever mer og mer oppsplittingen
av produksjonsmidlene, eiendommen og befolkningen og at det har konsentrert
befolkningen, sentralisert produksjonsmidlene og konsentrert eiendommen på få
hender. Det er jo en av de slutningene som Marx trakk som virkelig har preget
tiden frem til i dag og som ifølge moderne trendforskere vil virke videre
fremover i tid.
Sperber kan
ikke vise til disse deler av Manifestet fordi vi kjenner så godt igjen mange
trekk ved dagens samfunn i dem. Han trekker ut en løsrevet setning og tolker
den ut av sammenhengen vi finner dem i Marx sin tekst. Med en gang vi begynner
å se på setningene som rammer inn det som Sperber velger ut så drysser det ut
med beskrivelser som også passer svært godt til dagens samfunn.
I det hele
tatt er Manifestet, i likhet med resten av Marx verk, fullt av tekst som minner
om dagens samfunn og som Sperber omsorgsfullt unngår å vise til. Sperber tar ut
en setning hist og her og setter det sammen ut fra et forutinntatt standpunkt.
Han viser oss ikke helheten og sammenhengen i teksten og de vesentlige punktene
der. Sant å si er hans behandling av dette skriftet en sann akademisk skandale.
Marx, Lasalle og Napoleon IIIs krig i Nord-Italia
Sperber
behandler på side 339 og 340 motsigelsen mellom Marx og Lasalle i forbindelse
med denne krigen. Historien er kort fortalt at Napoleon III sendte franske
tropper inn i Nord-Italia i 1858 for å kjempe mot Østerrike under påskudd av å
hjelpe til med å samle den italienske nasjon. Keiser Frans Josef av Østerrike
ble provosert og erklærte krig mot Frankrike. Napoleon rykket frem mot
Østerrike, tok Lombardia og møtte Frans Josef sin hær i det fryktelige slaget
ved Solferino. I denne situasjonen gikk også diskusjonen i de tyske statene,
blant annet Preussen, om hvordan en skulle forhold seg. Her var Marx og Engels
helt uenig med Ferdinand Lasalle som var en ledende radikal i Preussen og venn
med Marx.
Lasalle ga
ut en pamflett, Den italienske krig og Preussens
oppgave. Her argumenterte han for at Østerrike var hovedfienden til de
revolusjonære bevegelsene i Europa, skriver Sperber, og at han ikke vil at en
skal redde Østerrike i Nord-Italia i den tyske nasjonalismens navn. Isteden
ville Lasalle at prøysserne skulle bevise sine nasjonalistiske hensikter ved å
imitere Napoleon III. Han anbefalte å sende den prøyssiske hæren nordover for å
ta Slesvig og Holstein fra danskene. Det kom til en diskusjon mellom Lasalle på
den ene siden og Marx og Engels på den andre.
I forbindelse
med denne diskusjonen skriver Sperber at ”Lasalle informerte Marx og Engels om
de perverse virkningene av deres krav om en nasjonal krig mot Frankrike.”
Han siterer
dette uten motforestillinger og dermed høres det ut som om Marx og Engels
virkelig hadde krevd den slik krig. Men dette var kun en av Lasalles feilaktige
påstander i pamfletten. Dette er grundig behandlet i femte bind av Hal Drapers
og Ernie Haberkerns sin serie om Karl
Marx teori om revolusjon som kom ut i 2005.
Her
gjennomgår de det som Marx og Engels skrev om disse forholdene og konkluderer
slik: ”Generelt sett var Marx og Engels posisjon enkel nok. De var for forening
og frigjøring av det tyske og italienske folket gjennom en revolusjon mot alle
fyrstene. Men denne abstraksjonen var ikke tilstrekkelig til å bestemme hva
slags politikk de tyske sosialistene og demokratene skulle ha i denne spesielle
krigen. Hvilken politikk skulle de følge for å oppmuntre et revolusjonært
resultat? Når det gjaldt de italienske revolusjonære, var veien ganske klar.
Alt de hadde å gjøre var å dra fordel av Bonapartes invasjon for å sette i gang
en revolusjonær krig mot alle de italienske fyrstene, medregnet de som var
franske klientstater, slik som Pavestaten.” …
Men for
mange tyskere representerte den franske invasjonen ikke en mulighet, men en
fare. Et østerriksk nederlag truet dem, ikke bare Habsburgerne. Gjennom noen
lange artikler, som har inngående fagmilitære vurderinger advarer Marx og
Engels mot at tyskerne skal ta deler av Nord-Italia og de understreker at den
største faren mot Tyskland er at en er uenige og svake og at grunnen til dette
er at det tyske folket fortsetter å være underlagt de tyske prinsene.
(Draper&Haberkern, bind 5, sidene 99-105.)
Så tar
Draper og Halberkern opp innholdet i Lasalles pamflett. De sier at Lasalle i denne
hele tiden anklager Marx og Engels for å støtte de proøsterrikske partiene i
krigen, selv om de gikk mot dette både i The
New York Daily Tribune og i Po und
Rhein. Og de skriver at han til og med hevdet at denne posisjonen førte dem
til å støtte Preussens inntreden i krigen på østerriksk side. Hans
argumentasjon tok utgangspunkt i tanken om at er du ikke med den ene siden, så
er du med den andre siden. Fordi Marx og Engels ikke ville støtte Bonapartes
falske frigjøringskrig anklaget Lasalle dem for ”objektivt” å støtte den
”stortyske” politikken til den proøsterrikske leiren. (Samme sted, side
108-109.)
Vi ser
altså at Sperber, ved å sitere Lasalles påstander om Marx og Engels posisjon i
saken, som om de er sanne, gir et helt feil inntrykk av Marx og Engels i denne
sammenheng og tar Lasalles løgner for god fisk.
Samtidig
skriver han at Lasalle, ”i motsetning til mesteparten av Marx forbundsfeller,
ikke ville bøye seg for Marx intellektuelle autoritet”, og later igjen som om
den viktigste drivkraften når Marx tar avstand fra Lasalle ikke er den
politiske uenigheten, men at denne ikke vil bøye seg for hans autoritet. I
virkeligheten var Marx en av de som ventet lengst med å bryte med Lasalle. I
tillegg skriver Sperber mye om at Lasalles private liv var viktig for at han og
Marx gled fra hverandre. Det han ikke skriver om Lasalle, men som Lasalle selv
var helt klar over fra han var ganske ung, var at han skulle være den ledende
person i de sammenhengene han inngikk og at han derfor samlet en god del ukritiske
tilhengere rundt seg. Igjen kan vi se at Sperber farer med unøyaktigheter,
uvesentligheter og feilaktige opplysninger.
Observatøren
I et kapittel kalt observatøren
behandler Sperber i hovedsak Marx’ journalistiske arbeid. Han sier at det som
dominerte dette arbeidet var det han skrev om Krimkrigen og det britiske
imperiet i Asia og den økonomiske krisen i 1857.
Jeg vil se litt nærmere på det han skriver om Krimkrigen. Sperber sier
at Marx i årene 1848-49 stadig hadde oppfordret til revolusjonær krig mot
Russland og at han så på krigen som en gjentakelse av Den franske revolusjon i 1789
osv. og at det skulle sette Frankrike sammen med opprørere i andre europeiske
land mot alle de andre stormaktene som hadde gått sammen i en
kontrarevolusjonær union. (Side 303-4.)
Han skriver så at Marx hadde russerskrekk (russofobi) og at han
samarbeidet med og støttet de som ville gå til krig mot Russland. Sperber
nevner særlig David Urquart, som eide noen aviser som trykte noen av Marx’
artikler om Krimkrigen. Han sier at dette samarbeidet kom i stand fordi Marx og
Urquart begge var russofobe og mot statsminister Palmerstone i England. Den
viktigste kilden hans er Marx’ artikler om saken i New York Daily Tribune
som var eid av Charles Dana som også var redaktør.
Nå har Hal Draper avdekket at kildeverdien til disse artiklene er
problematiske. Draper har laget en av de beste oversiktene over Marx’ arbeider
i sitt verk The Marx-Engels Cyclopedia – A Day-by-Day Chronology of Marx and
Engel’s Life and Activity. Oversikten ble laget med assistanse av Center
for Socialist History og ble publisert i 1985. I annet bind av dette verket
skriver Draper at artiklene i nevnte avis byr på store problemer når det
gjelder både titler og innhold. Det kom
av at Dana «freely used them without attribution, especially for lead articles
(editorials). He also freely altered and rewrote, like any managing editor
revising cub reporter’s stuff. The problem of identifying articles is therefore
complicated by the fact that published articles ran the gamut between two kinds
of cases: articles that essentially retained the text sent by Marx, with or
without rewriting here and there, to articles that retained only bits and
pieces of the original piece and that amounted to an essential different
article, with different views. Toward the latter end of this spectrum there is
no operative distinction between an article that is completely apochrypal
(never had anything to do with Marx and Engels) and one that was so completely
rewritten that it retained only shards of the original”. (Side xv og xvi.)
Draper går deretter nærmere inn på flere vansker når det gjelder
kildeverdien til artiklene i New York Daily Tribune og de samleverkene
med disse artiklene som er gitt ut seinere.
Sperber nevner ikke disse vanskene når det gjelder en hovedkilde til
hans konklusjoner om Marx’ syn på Russland og Krimkrigen, og når Haberkern kan vise
til et par kilder som det ikke er tvil om, der andre syn kommer frem, så er det
i hvert fall klart at Sperbers konklusjoner ligger åpen for motforestillinger,
men bare for de som er kjent med det som jeg skriver her.
En liten detalj kan være interessant. Sperber sier at Charles Anderson
Dana var blitt sjarmert av Marx og derfor holdt kontakten og ga ham anledning
til å skrive i avisen hans fra 1851. Men i forordet til bind 8 av Marx Engels
Werke (MEW) blir det hevdet at det var på grunn av sin kone, Jenny, at Marx fikk denne sjansen.
Hun hadde nemlig fortalt ham om den fortvilte økonomiske situasjonen som familien og hun selv var i.
Ut fra alle de anstrengelsene Jenny gjorde for å bedre familiens økonomiske
situasjon og de kontaktene hun tok for å klare dette, virker dette som den mest
sannsynlige forklaringen. Det er heller ikke så sannsynlig at Dana ble sjarmert
av Marx, men at han forsto at denne var en dyktig fyr som kunne levere bra
saker til avisen hans.
Så vil jeg
gå litt inn på den delen av boken som Sperber kaller «Legacy» (Arv). Denne er
igjen oppdelt i kapitlene «Teoretikeren», «Økonomen», «Det private menneske»,
«Veteranen» og «Ikonet». Selve inndelingen her gjør det umulig for Sperber å
komme ut av dette med sin akademiske verdighet i behold.
Kapitlet om
teoretikeren må selvfølgelig bli helt fryktelig dårlig fordi Sperber skiller
Marx sine økonomiske arbeider ut som et eget kapittel, mens alle som har fulgt
litt med i den internasjonale debatten vet at det nettopp var ved arbeidet med
økonomien at Marx utviklet sin teori, utviklet seg som teoretiker og foretok
sin grunnleggende oppheving av Hegels logiske kategorier.
I hele
dette kapitlet forsøker han å skape et bilde av en Marx som svever mellom Hegel
og den fremvoksende positivismen i vitenskapen på hans tid. Dette har han nok
tatt fra sin mentor Shlomo Avineri som lanserte dette synspunktet i sin bok The Social & Political Thought of Karl Marx,
1968.
Konklusjonen
til Sperber er at Marx var påvirket av positivismen, men at han til syvende og
sist nok var hegelianer. I dag er dette et fullstendig utdatert syn på Marx sin
teoretiske utvikling. Marx var bare heglianer ved det at han utviklet sin egen
teori gjennom en kritikk av Hegels filosofi som opphevet denne. Marx tok tidlig
et oppgjør med all filosofi i den forstand at filosofien bare er en betraktning
av verden, en fortolkning av den og at den mangler det elementet som knytter
den direkte til menneskenes virkelige liv, nemlig den menneskelige
virksomheten, eller praksis, selv om Marx bare sjelden brukte dette siste ordet
etter 1844. Lucien Sève har levert den beste gjennomgang av Marx sin utvikling
på dette feltet.
Det er også
et påfallende trekk i hele Sperbers bok at han aldri fremstiller utviklingen i Marx sin tenkning. Dette
er svært grundig behandlet av mange forskere. Det gjelder for eksempel Hal
Draper, Lucien Sève og Dussel.
Når Sperber
ikke gjør dette, så mister han et annet meget vesentlig trekk ved Marx, nemlig
hans store evne til stadig å utvikle sin teori ettersom han samler mer og mer
fakta om saker. Men hvis Sperber hadde gitt seg inn på denne veien, så måtte
han kanskje også ha utviklet sitt syn på Marx og sett at han faktisk er et
menneske for dette århundret også.
Profittratens fallende tendens
I kapitlet
om Marx som økonom går han inn på spørsmålet om profittratens fallende tendens.
Hans fremstilling viser at han ikke er oppmerksom på den siste forskningen på
området. Han slutter seg til Piero Sraffa sin påstand om at Marx sin teori om
hvordan verdi blir omdannet til pris er formelt ukorrekt eller inkonsistent som
noen har kalt det. (Se side 444-445.) Hvis denne er ukorrekt så faller også
teorien om profittratens fallende tendens. I note 40 til dette kapitlet (side
599) sier han at Marx ikke hadde forstått at en for å løse dette problemet
måtte bruke flere linære likninger og matrixalgebra. Dette var nettopp metoden
Sraffa-tilhengerne brukte.
Det de ikke
forsto, og som Sperber overser, er at det kapitalistiske systemet er et
ikke-linært og stokastisk system som ikke kan beskrives med linære ligninger i
det hele tatt. Kompleksitetsøkonomene vet dette. Det hele er nå oppklart av
Andrew Kliman som i sin Reclaiming Marx’s
Capital fra 2007 tilbakeviste den hårdnakkete påstanden om at Marx sine
økonomiske teorier er indre inkonsistente. Dette kan du lese om her: http://www.tvalen.no/onewebmedia/hjemmeside//Tilbakevisningen%20av%20at%20Marx.htm
Dette viser
at Sperber igjen tilpasser kildene til sin forutbestemte vinkling på Marx. Når
noe ikke stemmer med det han vil ha frem, så utelater han det ganske enkelt.
Han er så opptatt av å bevise at Marx ikke har noen relevans for vår tid lenger
at han rett og slett driver systematisk forfalskning av Marx sine tekster (som
ved de økonomiske og filosofiske skrifter) og den vitenskapelige forskningen på
disse (ved behandlingen av mange forhold).
Friedland og Sperber om Marx sin holdning til
jøder
Jonathan
Friedland ga 23. mars, 2013 Sperbers bok en strålende anmeldelse i Sunday Book
Review i New York Times.[vi]
Det eneste han ikke er fornøyd med er at Sperber ikke er kritisk nok til Marx i
forbindelse med antisemittismen. Freedland skriver at han ikke er enig med
Sperber sin konklusjon om at Marx sine antijødiske kommentarer ikke er bevis på
at han var antisemittisk fordi dette var den vanlige måten å betegne jøder på i
denne tiden. Freedland mener at Sperber selv viser dette gjennom det
kildematerialet han presenterer i saken, inkludert et brev fra 30. juli 1862
der Marx har rasistiske kommentarer om Lassalle og et brev fra 1875 der Marx
skriver stygge kommentarer om en tilfeldig passasjer på et tog han hadde tatt.
For det
første vil jeg her si at Sperbers behandling av dette spørsmålet hører til de
bedre delene av boken hans. Men jeg kan også være til dels enig med Freedland i
at Sperbers behandling av flere tekster av Marx i denne saken kan tyde på at
denne var antisemittisk innstilt, og at det er en motsetning mellom Sperbers
formelle konklusjon og resten av hans fremstilling. Dette skal vi se litt
nærmere på. Sperber har seks henvisninger til Marx og antisemittisme i boken
sin. Jeg finner hovedtekstene på side 123, 127-134, 496-501 og 553-555. Men en
god del flere finnes spredt i boken.
På side 123
nevner han for første gang Marx sin artikkel ”On the Jewish Question” fra 1843.
At Marx knyttet en økonomisk kritikk til sin diskusjon om den juridiske og
samfunnsmessige stilling til jødene i den artikkelen, sier Sperber, førte til
stadige anklager om at han var en antisemitt. Og han føyer til at dette er
angrep som springer ut av en anakronistisk oppfatning både av antisemittisme og
jødene. Jeg oppfatter det som Sperbers standpunkt.
På sidene
127 – 134 behandler Sperber artikkelen til Marx mer detaljert. Først sier han
at beskyldningene om at Marx var antisemitt har vært besværlig for Mars sine
forsvarere og at de har beveget seg forsiktig rundt artikkelen på en
forlegen/brydd måte. For å underbygge det viser han i en note til to skarpe
kritikere, Dagobert Runes som var redaktør for boken A World Without Jews by Karl Marx (1959) og Paul Lawrence Rose som
skrev Revolutionary Anti-Semittism in
Germany from Kant to Wagner (1990) og han viser til de forlegne forsvarerne McLellan, Karl Marx, Wheen, Karl Marx og Allen Megill, Karl Marx: The Burden of Reason (2002).
Alle disse
underbygger egentlig direkte eller indirekte en påstand om at Marx var
antisemitt og at de som vil forsvare ham er ganske brydd på grunn av det.
Sperber nevner
derimot ikke Hal Draper som har behandlet saken grundigst og slett ikke på en
brydd måte. I det første bindet av Karl
Marx Theory of Revolution tar han det opp i kapittel 5, Implementing the New Direction, (side
109-128) og i dessuten har han et langt tillegg om Marx and the Economic-Jew Stereotype (side 591-608). Dette er vel
den klareste og best belagte tilbakevisningen av anklagene om Marx som
antisemitt.
Sperber
sier, som sant er, at artikkelen var skrevet i polemikk mot to arbeider av
Bruno Bauer fra 1843, der sistnevnte gikk mot jødenes frigjøring. En viktig del
av Bauers argumentasjon var at kristendommen var at skritt på veien mot
menneskelig frigjøring, selv om den var et uttrykk for menneskenes
selvfremmedgjøring. Judaismen, skriver Bauer, var derimot en historisk blindgate,
som ikke en gang potensielt var forenlig med menneskelig frigjøring. (Sperber,
side 128-129.) Liberale protestantiske teologer på den tiden, i det
intellektuelle miljø som unghegelianerne kom fra, kunne ikke si at judaismen
var mindreverdig fordi jødene ikke aksepterte at Jesus var Gud, siden de ikke
heller ikke mente dette. Derfor beskrev de heller judaismen som etisk
mindreverdig i forhold til kristendommen. De sa at judaismen representerte en
eksklusiv tilknytting som var avgrenset til et utvalgt folk istedenfor å være
allment tilgjengelig.
På sidene
496-501 diskuterer Sperber mer direkte Marx og antisemittismen. Han konkluderer
med at Marx i flere sammenhenger brukte nedsettende kommentarer om jøder og
jødedom, men at dette ikke var et uttrykk for noen rasistisk nedvurdering av
jødene, men mer et uttrykk for at han så ned på dem ut fra religiøs praksis og kulturelle
handlinger.
Et viktig
eksempel er et brev fra Marx til Engels 30.juli 1862 etter at Lassalle har vært
på besøk hos Marx i England. Her siterer Sperber på side 411 fra dette brevet
som han karakteriserer som ”rasistisk nedsettende” og ”et stygt utbrudd, selv
ut fra 1800-tallets standard”, men han understreker likevel at det understreker
Marx sin ikke-rasistiske forståelse av jødene.
Her er det
han siterer fra brevet: ”Det er nå helt klart for meg, slik som det bevises ved
hodeformen og hårveksten han at han (Lassalle) stammer fra negrene som slo seg
sammen med Moses på marsjen ut av Egypt (hvis hans mot eller bestemor på
farssiden ikke lå med en neger). Nå må denne kombinasjonen av jødedom og
germanisme bringe frem et pussig produkt. Fremfusenheten til denne gutten er
også negeraktig.”
Det han
unnlater å ta opp, er et tillegg til brevet som viser at Marx sin tekst er en
ironisk kommentar til Lassalles spekulative teorier om forbindelse mellom folk.
Her er det Marx skriver i samme brev: ”En av de store oppdagelsene til vår neger
(Lassalle – min merknad) – som han bare meddeler til sine ’mest betrodde
venner’- er at pelaskerne stammer fra semittene. Hovedbevis: i Makkabeerboken
(som er to gammeltestamentlige, apokryfe bøker på gresk fra det 1. århundre før
vår tid som handler om makkabeernes historie – fra note 293 i Marx-Engels
Werke, bind 30, side 728 – min merknad) sender jødene utsendinger til Hellas
for å få hjelp, ved å påberope seg stammeslektskap. Videre har man funnet en
etruskisk innskrift i Perugia, og hoffråd Stücker i Berlin og en italiener har
tolket dem samtidig og uavhengig av hverandre funnet ut at de blir oppløst i
hebraisk.” Og Marx avslutter brevet slik: ”Det hadde vært fint om du kunne
kommet noen dager her. Da hadde du fått nok stoff til å le av et helt år.
Derfor ville jeg gjerne hatt deg her. Slike anledninger byr seg ikke hver dag.”
Med dette blir
det klart at Marx driver gjøn med Lassalle og bruker Lassalles egne luftige
teorier på ham selv. Dette underslår Sperber.
En
kommentar her er at slike luftige teorien fremdeles spres. Det var mange som
gikk på Martin Bernals tanker i Black
Athena, 1987 og 1991, om at grekerne stammet fra Egypt, altså var
afrikanere. Dette ble da også fullstendig tilbakevist av Mary Lefkowitz i boken
Not Out of Africa fra 1996. Disse
tankene hadde også sitt utspring fra den tiden Marx latterliggjorde Lassalles
ideer. Det var en følge at Napoleon I sitt hærtog i Egypt og alle de «skattene»
franskmennene stjal med seg hjem derfra.
Med dette
undergraver Sperber sitt eget uttalte standpunkt og det vesentlige ved Marx
holdning til jødene. Det gjør han ved at han her ikke plasserer denne teksten i
sin historiske sammenheng, noe som vel er mot hans program om å vise Marx som
en mann i sin tid.
Det er virkelig
oppsiktsvekkende at han i denne forbindelse ikke nevner utviklingen i Preussen
og de tyske statene etter at Fredrik Wilhelm IV kom til makten i 1840. Han
skriver riktignok, på side 64, at denne besteg tronen i dette året og at han
var en sterk tilhenger av den pietistiske oppvåkning, men Sperber knytter ikke
dette til utviklingen av jødenes stilling og de politiske kampene rundt det. Og
han tar ikke opp det faktum at det var en dyp splittelse blant jødene i dette
området på denne tiden. En gruppe ville holde strengt på de gamle
læresetningene, mens en annen gikk inn for en kraftig integrering i samfunnet
rundt.
Men la oss
ta et annet typisk eksempel på den vanlige oppfatning av jødene i første del av
1800-tallet.
I Norge
feirer vi 17. mai med grunnloven og dens demokratiske fedre, men glemmer ofte
hvordan jødene sin stilling var ifølge denne. La oss se.
Ved
revisjon én av grunnlovsforslaget, fikk vi regelen i 17. mai-grunnloven 1814 §
2:
Den evangelisk-lutherske Religion forbliver
Statens offenlige Religion. De Indvaanere, der bekjende sig til den, ere
forpligtede til at opdrage sine Børn i samme. Jesuitter og Munkeordener maae
ikke taales. Jøder ere fremdeles udelukkede fra Adgang til Riget.
I Norges
Grundlov: gjennemgaaet i Spørgsmaal og Svar (Falsen 1818 s. 8) heter det:
Hva Jøderne angaaer, da kan man næsten antage det
for en Umulighed, at de nogensinde kunne blive gode Borgere i nogen Stat hvor
Jøder ikke regere. Deres love, ja selv deres Religion afsondre dem saa aldeles
fra andre Mennesker, at de stedse ville søge at udgjøre et eget Samfund, hvor
man modtager dem, og at unddrage sig fra at opfylde den Stats lov, hvor de nyde
Beskyttelse. Desuden er Bedragerie og Underfundighed i Handel hos Mængden blant
den jødiske Religions Bekjendere saa almindelig en Egenskab, at det visst ikke
kan kaldes nogen unødvendig Forsigtighed at holde dem ude af et Handelsland som
Norge.
Da Fredrik
Wilhelm IV kom til makten i 1840 vekket det håp hos jødene i Prøysen, men det
viste seg snart at han gikk i spissen for en forverring av deres forhold. Hovedgrunnen
var kongens kamp for en kristelig-germansk stenderstat. Dette utelukket jødene
og gjorde dem til fiender. Her skal jeg ikke gå inn på detaljer som er godt
beskrevet av Eleonore Sterling i Die
Geschichte der Juden i Deutschland, 1966. Et av de grunnleggende verk i
denne forbindelse, som Sperber ikke nevner.
Men
hovedsaken er at det var en stor kamp om jødiske borgerrettigheter i flere
tyske stater i årene etter 1840 som delvis falt sammen med det oppstigende
borgerskapets interesse av å få vekk stenderstaten og få opprettet en moderne
borgerlig stat. Disse utgjorde ikke noen stor del av befolkningen, men var
politisk viktige i de statene der den kapitalistiske økonomien var mest
utviklet. Det viktige skillet gikk mellom de som kjempet for at jødene skulle
få fulle borgerretter og de som kjempet mot. Det ble av kristne og andre i
disse årene pisket opp en ekstra negativ stemning mot jødene. Spesielt i
Rhinland, der den industrielle utviklingen var kommet lengst, og der den
eiendomsbesittende jødiske overklassen var godt integrert med resten av
borgerskapet, var det sterke strømninger for å likestille jødene. Det liberale
borgerskapet ble grepet av allmenn begeistring for likestillingen og brukte
argumenter fra menneskerettighetene og den kristne religionens nestekjærlighet
for å fremme sitt syn.
Det hele
toppet seg med debatten i syvende rhinske provinslanddag i 1843 som førte til
at deltakerne med overveldende flertall stemte for å anbefale kongen å
«forberede den fulle likestilling» for jødene. Mange jøder mente nå at denne
kampen kunne vinnes.
Men det
liberale borgerskapet, som de støttet seg på, utgjorde ikke noe stort antall,
selv om de var meget aktive i den offentlige debatten. De aller fleste i de
tyske statene var ennå ikke berørt av den økonomiske utviklingen og hadde
fremdeles den nedarvete innstillingen til jødene som var svært gammel og hadde
blitt utviklet videre i det føydale stendersamfunnet. Det samme var det blant
de rike jordeierne (junkerne) og de toneangivende protestantiske kristne, med
pietistene i spissen. Dette gjorde at en seier for jødene i saken var lite
sannsynlig.
Kongen
avslo oppmodingen fra landdagen. I stedet ble det oppfordret til hets og
hardere tiltak mot jødene.
Eleonore
Sterling skriver at noen av de som så klarest at jødenes sak vanskelig kunne
vinnes, var Moses Hess og Karl Marx. Og hun sier at erkjennelsen av den
avgrensete innflytelsen det liberale borgerskapet hadde i forhold til
flertallet av folket var av skjellsettende betydning for Marx politiske
utvikling. Hun mener at det vesentlige innholdet i Marx sin artikkel om
jødespørsmålet var at han mente at jødene tok feil når de trodde at
forfølgelsen av dem ville ta slutt sammen med den borgerlige frigjøring, altså
med at de fikk fulle statsborgerlige retter. Den eneste riktige løsningen på
jødespørsmålet var menneskehetens frigjøring, noe som ikke kunne være
innskrenket til å gjelde oppheving av de borgerligjuridiske innskrenkingene,
men grunnleggende sett: opphevingen av selve de antagonistiske sosialøkonomiske
tilstandene som skapte splid mellom menneskene. Både jødedom og kristendom
skulle avskaffes, fordi begge religioner var produkt av jordisk elendighet og noe
som menneskene brukte for å protestere mot og å gjøre det lettere å bære
elendigheten i den virkelige verden på samme måte som de rike brukte opium for
ved å få samme bedøvende og lindrende virkning. Både kristne og jøder var
produkter av den menneskelige fremmedgjøring, som også symboliserte seg så
kraftfullt i de forfulgte jødenes gettotilværelse. (Sterling, side 225.)
Marx,
sammen med flere av sine radikale venner, tok standpunkt for jødene i den
striden de sto oppe i. Marx støttet, som en av de fremste forkjemperne for den
jødiske sak, Gabriel Riesser, når han jobbet for å få lagt frem sin sak for
landdagen. Dette er det vesentlige i Marx sin holdning til jødene. Slik kan han
sammenlignes med Henrik Wergeland som omtrent på samme tid reiste kampen for
jødenes adgang til det norske riket etter å ha vært ganske negativ til de i sin
ungdom.
Samtidig
utviklet Marx gjennom arbeidet med jødespørsmålet sin forståelse av
virkeligheten og nærmet seg de oppdagelser som førte ham videre til dypere forståelse
av fremmedgjøringen og avdekking av kapitalismen som system.
Marx tok
utgangspunkt i det faktum at jødene i lang tid under standssamfunnet hadde
yrkesforbud over store deler av den verden der de fantes og derfor var tvunget
til å ta opp aktiviteter på kanten av samfunnet og utenfor den kristne loven.
Det gjaldt først og fremst forbudet mot å låne ut penger mot renter, men de tok
også opp småhandel. Utlån mot renter var forbudt blant kristne og jøder
imellom, men jøder kunne gjøre det overfor personer fra andre religioner.
Ettersom behovet for lån økte hos de kristne handelsfolkene og herskerne fikk
derfor jødene jobben med å skaffe disse, og de tok seg da betalt med renter. I
tillegg førte yrkesforbudet til at mange jøder drev med småhandel for å overleve.
Slik ble jødene foregangspersoner når det gjaldt utviklingen av
handelskapitalismen som etter hvert dannet et grunnlag for den moderne
industrikapitalismen.
Med
protestantismen ble forbudet mot utlån av penger mot rente også opphevet blant
de kristne. Og slik sett ble jødene, som drev utlån, og de kristne, som også
gjorde det, likere. De ble begge representanter for kapitalen og kapitalismen.
For at de skulle bli frigjort, måtte de frigjøres fra kapitalismen. Det var
ikke nok med religionsfrihet og borgerlige retter, det opphevet ikke det
grunnleggende, nemlig slaveriet under kapitalen. Det avgjørende vilkåret for
full frigjøring av både jøder og protestanter var frigjøring fra den
eksisterende økonomiske tilstand, kapitalismen, ikke frigjøring fra religionen
eller politikken. Dette var Marx sin hovedkonklusjon i skriftet om frigjøring
av jødene.
Det som da
står igjen av Sperber sine henvisninger er brevet fra 1875 der Marx skal ha
uttalt seg nedsettende om en jøde. Brevet er offentliggjort i Marx-Engels
Werke, bind 34, sidene 6-9. Her forteller Marx fra hans og konen, Jennys reise
til et kuropphold i Karlsbad. Brevet er datert 21. august 1875. Det er et
ganske underholdende og detaljert reisebrev der personer han har møtt får mye
plass. Det viser at Marx hadde lett for å komme i kontakt med folk og at de
fritt fortalte ham ganske personlig ting. En hel trykkside er viet en samtale
med en »Jüdel» som kommer om bord i toget ved avreise fra London. I dag finnes
ikke ordet Jüdel i stor tysk-norsk ordbok fra fagbokforlaget og heller ikke den
store tyske ordboken, Duden. Men gjennom flere søk har jeg funnet at det må
være en person som snakker jiddisk, et germansk språk som brukes av tyske og
øst-europeiske jøder. Men vi har også ordet das Jüdel som er et barnespøkelse
som er kjent i Erzfjellene. Det forstyrrer barn (og kyr og hester) om kvelden
eller natten, og man kan avlede det ved å kjøpe og plassere ting som gjør at
spøkelset blir opptatt med det og ikke forstyrrer ungene. De som vil vise at
Marx så ned på jødene sier at dette er et nedsettende ord om jøder, men det kan
også ganske enkelt være en plassering av denne personen som en som kommer fra,
eller stammer fra den delen av jødene som holdt til i Tyskland eller
Øst-Europa.
Denne
personen, forteller Marx, hadde et «pfiffig ausseendes» (oversetter i stor
tysk-norsk ordbok med fiffig, listig, smart, underfundig, finurlig, men ordet
pfiff betyr også pip som fra et tog, og det kan bety piff, snertent anstrøk
eller litt morsom og elegant – fjongt utseende er vel nærmest på norsk) et
fjongt utseende, kom inn på toget. Den videre teksten viser at Marx her ikke
har vært opptatt av denne personens personlighetstrekk, men hans måte å kle seg
på. Dette viser seg også i den videre teksten der Marx forteller at personen
får åpnet en koffert som han har med seg. Han forteller til Marx at han måtte
reise i all hast og at han hadde sendt et kontorbud hjem til seg for å hente
klær og saker han skulle ha med seg. Da han åpner kofferten finner han ut at
den som har hentet klærne har tatt bukse og jakke som ikke hører sammen og at
det mangler pyjamas og frakk.
At Marx
skulle ha hatt noe imot denne personen er også helt utenkelig ut fra den videre
kontakten mellom dem. Personen åpner seg nemlig for Marx og forteller ham hele
historien om hvorfor han måtte av sted i slik hast. Foranledningen var at han
var blitt svindlet i forretninger og skulle ordne opp i dette. Så dette brevet
viser tvert imot Sperber og andre sine påstander om antisemittisme at Marx
hørte interessert på denne jøden som åpnet sitt hjerte for ham, som han
skriver. Men samtidig forteller jøden at han ikke vil melde den som har
svindlet ham til politiet, men sørge for at han får pengene sine tilbake på
annet vis. Så da kommer en betydningen listig for pfiffig (listig) også til sin
rett. Marx har ganske enkelt valgt et ord som dekker både hvordan denne
personen ser ut og et karaktertrekk som han avslører under samtalen med Marx.
Men det er ganske drøyt å påstå at dette skulle være antisemittisme.
En konklusjon
De anmeldere som har rost boken opp i skyene, er
enten lurt opp i stry gjennom den tilsynelatende vitenskapelige
fremtredelsesformen til boken, eller så er de så oppsatt på å støtte hans
konklusjon om Marx, at de ikke har sjekket fakta.
For
Pulizer-prisens anseelse er dette ganske ødeleggende og prisen for denne boken
bør trekkes tilbake om dette instituttet vil bevare noe av sin integritet og
viktighet.
Terje
Valen, 25.10.2015 med tilføyelser 21.7.2020.
[i] Det engelske ordet LIFE har mange betydninger. Jeg
mener at betydning 13 i Shorter Oxford
Dictionary er mest passende her: A written account of a person’s history; a
biography (En nedskrevet beretning om en
persons historie; en biografi).
[ii]
Positivisme, betegnelse for vitenskapelig tilnærmingsmåte som fremhever den
menneskelige erkjennelsens sansbare, empiriske (erfaringsmessige) grunnlag og
avviser all metafysikk.
Tilhengere
av positivisme hevder at den eneste måten å oppnå erkjennelse og viten på, er
gjennom sanseerfaring og empirisk observasjon. Vitenskapelig virksomhet forstås
som en objektiv, verdinøytral og interessefri aktivitet uavhengig av subjektiv
fortolking og samfunnsmessige forhold. Samtidig avvises spørsmål om første prinsipper,
vesen, den innerste natur, væren og virkelighetens egentlige årsaker og endelige
mål (metafysisk spekulasjon). I henhold til et positivistisk syn på vitenskapen
lar forskningsobjektet seg avdekke gjennom sanseerfaring. Forholdet mellom den
erkjennende og det som erkjennes problematiseres ikke – noe som står i
motsetning til en hermeneutisk-fenomenologisk tilnærmingsmåte hvor nettopp
forholdet mellom forskningens subjekt og objekt, og forskerens subjektive
føringer i vitenskapen, tas opp (se hermeneutikk og fenomenologi).
En
positivistisk orientert vitenskap søker (årsaks)forklaringer, nomotetiske sammenhenger, og et helhetsbilde basert på erfaringsmessige
kjensgjerninger og (erfarings)vitenskapelige resultater. Positivisme har særlig
vært en hovedtendens innenfor naturvitenskap, men
finnes som tendens også innenfor menneskevitenskapene (for eksempel psykologi, sosiologi, sosialantropologi), særlig der vektlegging av observasjonsdata står sterkt.
De
engelske filosofene og empiristene Francis Bacon, David
Hume
og John Stuart Mill gav
viktige filosofiske bidrag til positivismens fremkomst. Men selve betegnelsen
har fransk opphav. Auguste Comte
innførte 'positivisme' som vitenskapsfilosofisk betegnelse i sitt hovedverk Cours
de philosophie
positive på 1830-tallet. Ifølge Comte skulle vitenskapen være
nøytral og fremme «det positive» i betydningen det virkelige, det nyttige, det
sikre, det presise og nødvendige. Positivistisk tilnærmingsmåte fikk stor
betydning utover på 1800-tallet i sammenheng med naturvitenskapens fremvekst.
(Store norske leksikon på nett.)
Min
kommentar er at positivistene konsentrerte seg om ontologi, læren om det som
eksisterer, og overser epistemologi. Ettersom epistemologi handler om forholdet
mellom menneskenes tenkning og alle ting og prosesser, om hvordan vi danner oss
tanker om virkeligheten, så overser
positivistene at det er en forskjell mellom virkeligheten og menneskenes tanker
om virkeligheten. De tror at det er en rett linje mellom hvordan vi sanser ting
og hvordan vi danner oss tanker om ting. Dette problemet behandler for eksempel
Lucien Sève ganske inngående i sin bok Penser
avec Marx – ”la philosophie”.
[iii] https://www.duden.de/rechtschreibung/bearbeiten , særlig betydning 2a) zu einem bestimmten Zweck körperliche Arbeit an etwas wenden (å anvende kroppslig arbeid på noe med en bestemt hensikt). Oversettelse med «manipulation» er svært søkt og sjelden når vi sjekker med flere tysk-engelske ordbøker.
[iv] https://www.tvalen.no/onewebmedia/hjemmeside/eutysk2.htm om Tysklands samling og tollunionens betydning i den prosessen.
[v] https://www.tvalen.no/onewebmedia/hjemmeside/Manistudkap2.htm om strukturen i kapittel 2 i Manifestet
[vi] https://en.wikipedia.org/wiki/Jonathan_Freedland , http://www.nytimes.com/2013/03/31/books/review/karl-marx-by-jonathan-sperber.html?_r=0
” Only in one area do Sperber’s efforts at contextualization fall short.
He argues that Marx’s writings on the Jewish question, including his hostile
comments about Jews, should be understood as “embedded” in the attitudes of the
age and therefore not deemed straightforwardly anti-Semitic. But such a view is
not easy to hold given the evidence Sperber himself marshals, including an 1875
letter to Engels in which Marx — born a Jew, apparently just before his
father’s conversion to Protestantism — casually describes a fellow train
passenger as a “little Yid,” before offering a description that Sperber, to his
credit, concedes “is a stereotypical denunciation of an uncultured and greedy
Jew.”