Bildenes gull – kunst, penger, kapital
Isabelle Garo
er en av de mest produktive og interessante personer som er med på den
internasjonale marxistiske renessansen som har pågått siden før 1990 og særlig etter
den nye økonomiske verdenssituasjonen som begynte i 2008. Hun er utdannet
filosof og underviser ved franske videregående skoler. I 1996 tok hun
doktorgraden på Reflet et représentation
dans la pensée de Marx (Gjenspeiling og
forestilling/fremstilling i Marx tenkning) under veiledning av Olivier Bloch
ved universitetet Paris-1. Hun har også utgitt en diktsamling og har vært aktiv
i bladet ”Poesiaksjon”.[i]
Hun deltar i studiegruppen
”Marx i det 21 århundre” og sitter i redaksjonen for nyutgivelsen
av Marx verker i Frankrike. I det siste har hun særlig vært opptatt av kunstens
rolle i samfunnet og av de deler av Marx skrifter som åpner for en vurdering av
dette.
Den første boken hun ga ut
var Marx, une critique de la philosophie,
2000. Her la hun frem resultatene fra doktoravhandlingen. Det var et banebrytende
arbeid som tilbakeviste at Marx utviklet en gjenspeilingsteori for hvordan
menneskene oppfatter virkeligheten. Menneskene bearbeider virkeligheten og
danner seg på det grunnlaget sine forestillinger om denne. Så tilegningen av
virkeligheten i vår bevissthet er ifølge Marx ikke en passiv gjenspeiling av
virkeligheten, men et produkt av en omfattende praktisk og mental aktivitet. Et
av de sentrale sitatene fra Marx som Garo behandler,
er tatt fra relativt tidlig i Den tyske
ideologien[ii]
og ser slik ut
”
Produksjonen av ideane, av førestellingane, av medvitet, er frå først av
direkte fletta saman med den materielle verksemda og det materielle samkvemmet
til menneska, det verkelege livet sitt språk. Her trer førestelling, tenking -
menneska sitt åndelege samkvem, fram som noe som flyt like ut av den materielle
åtferda deira. Det same gjeld for den åndelege produksjonen, slik som et folk
framstiller seg i politikken, loven, moralen, religionen, og metafysikken osb.
sitt språk. Menneska er produsentane av sine eigne førestellingar, idear osb.,
det vil seie verkelege, verksame menneske, slik som dei er vilkårsbestemt av ei
bestemt utvikling av produktivkreftene sine og det samkvemmet som svarer til
det, opp til dei mest utvikla formene. Medvitet (das Bewusstsein)
kan aldri vere noe anna enn medviten eksistens (das bewusste
Sein), og menneska sin eksistens er den verkelege livsprosessen deira. Viss menneska og
forholda deira i heile ideologien synast å vere opp ned som i eit camera obscura, så oppstår dette
fenomenet like mykje av den historiske livsprosessen deira, som omsnuinga av
tinga på netthinna oppstår av den fysiske livsprosessen deira. ”
/[5b]/ Heilt
motsett av den tyske filosofien, som stig ned frå himmelen til jorda, skal vi
her stige frå jorda opp til himmelen. Det vil seie at vi ikkje går ut frå det
menneska seier, innbiller seg, føresteller seg, heller ikkje frå dei omtalte,
tenkte, innbilte, førestelte menneska, for å nå fram til dei lys levende
menneska; men vi går ut frå verkelege, verksame menneske, og viser, ut frå den
verkelege livsprosessen deira, og framstiller også utviklinga av denne
livsprosessen sine ideologiske refleksar og ekko. Også tåkebileta i menneska
sine hjernar er nødvendige sublimat av den materielle livsprosessen deira, som
kan konstaterast empirisk og er knytt til materielle føresetnader. Moralen,
religionen, metafysikken og all annan ideologi, like så mykje som dei
medvitsformene som svarer til dei, held dermed ikkje lenger oppe eit skin av
sjølvstende. Dei har inga historie, inga utvikling; men menneska, som utviklar
den materielle produksjon og det materielle samkvemmet sitt, endrar saman med
denne utviklinga av verkelegheita si, også tenkinga si og produkta av tenkinga
si. Det er ikkje medvitet som bestemmer livet, men livet bestemmer medvitet.”
Det sentrale her, som Garo fremhever, er at menneskene produserer forestillingene
sine ut fra hele sin livssituasjon. Det er ikke her snakk om en passiv
gjenspeiling av virkelighet i menneskenes bevissthet, men et aktivt arbeid for
å skape forestillingen i bevisstheten. Den forenklingen som Engels gjorde da
han snakket om gjenspeiling eller avspeiling, og som Lenin fulgte opp i sitt
filosofiske verk om empiriokritisismen[iii],
og som har preget ”marxismen” etter dette, er altså ikke i samsvar med Marx
sine tanker om det samme.
I denne første boken sin tar
hun utgangspunkt i Marx sin bruk av begrepet forestilling (Vorstellung)[iv] og
bruker det til et fornyet studium av hvordan Marx utviklet sine begrepet og
teorier. Bokens 6 kapitler med 19 underkapitler har 12 relativt lange sitater
fra sentrale verk av Marx. Disse er ryggraden i hennes behandling av
materialisme og revolusjon, ideologi, klassekampene, kapitalen, arbeid og
politikk og kritikk av den politiske økonomi og av filosofien. For forståelsen
av Marx erkjennelsesteori er dette et like viktig arbeid som Andrew Kliman sin bok Refutation of the Myth
of Inconsistency (2007)
er for forståelsen av Marx sin teori om profittratens fallende tendens[v].
I 2001 gav hun ut
diktsamlingen L’Île – légendes définitives (Øya – ugjenkallelige legender)[vi].
Og fra 2009 har hun gått inn i en meget produktiv periode med L’Idéologie ou la pensée embarquée
(Ideologi eller tanken som har gått om
bord), 2009, som handler om hvordan Marx utviklet kategorien ideologi og
betydningen av ideologisk kamp for å få opphevet kapitalismen og kommet over i
kommunismen. I boken Foucault, Deleuze,
Althusser & Marx – La politique
dans la philosophie (Foucault, Deleuze,
Althusser og Marx – politikken i filosofien) fra
2011 behandler hun nøye verkene til disse tre i lyset av Marx tenkning.
Utgangspunktet hennes er at de alle tre har et varig og vesentlig forhold til
Marx og at det preger deres bruk av ham, så vel som måten de tar avstand fra
ham og ikke vil nevne ham. I Marx et l’invention historique (Marx og
den historiske oppdagelse/det historiske påfunn)[vii]
fra 2012 arbeider hun med å imøtegå påstandene om at Marx i sin tenkning er
preget av determinisme. Hun sier at det som tvert imot preger alt Marx skriver
er det som på fransk kalles invention som jeg har gitt betydningene av i forrige
fotnote. I disse bøkene jobber hun altså videre med emnet fra
doktoravhandlingen.
Jeg må også nevne at hun i
2015 ga ut en samling med artikler sammen med Jean-Numa
Ducange med tittelen Marx politique. Utgangspunktet for
artikkelsamlingen er at det er vesentlig for en teoretisk forståelse av
kapitalismen og den politiske kampen for å oppheve den at vi i dag tilegner oss
Marx tenkning. Stathis Kouvelakis
skriver om Frigjøringens politiske form.
Kevin B. Anderson skriver om Kapital og
klasse, men ikke bare det. Ellen Meiksins Wood
skriver om Kapitalisme og menneskenes
frigjøring. Guillaume Fondu
skriver om Vranglære og kritikk av den
politiske økonomi. Og Antoine Artous
skriver om Aktualiteten til Marx
verditeori.
Garo er også medredaktør i tidsskriftet Europe.[viii]
I nr. 1000 av tidsskriftet (august-september 2012) skrev hun en artikkel om Représentation
som innledet hennes arbeider om estetikk og kunst. Dette arbeidet førte i 2013
til boken L'or des
images - Art, monnaie, capital (Gull-penger-kapital)
som omhandler det Marx skriver om estetikk og kunst og som diskuterer
kunstnerens stilling i samfunnet i dag og hvordan kunstneren kan fungere i
dette samfunnet.
Jeg vil oversette innledningen til denne boken.
I første omgang kan det jeg tar opp i dette arbeidet overraske. Det
dreier seg om å sette to realiteter i forhold til hverandre som i prinsippet er
helt motsatte eller i hvert fall at møtet mellom dem er høyst problematisk:
kunst og økonomisk rikdom under diverse former – gull, penger, kapital. Noe som
gjør saken enda verre er at det ved denne synsvinkelen dreier seg om å foreslå
en marxistisk tilnærming til kunstnerisk virksomhet, mens det altså allerede
finnes en slik tilnærming, på en helt annen måte, enten den nå består av
teoretisk estetikk som tar form av en kritisk analyse av kulturen, eller også
inspirerer eller systematiserer verkene. Ved siden av denne tradisjonen har
diverse teoretiske synspunkter som av og til er uforenlige sett dagens lys i
løpet av det 20. århundre og vi skal verken feilvurdere verken det disse har
oppnådd eller det som avgrenser dem – eller de blindveiene en har gått inn i –
og som det er viktig å fornye. Ufordringen som møter dagens marxisme fremtrer
altså også på dette området: å foreslå en analyse av hele den økonomiske og
sosiale realiteten i vår tid uten nå dele den opp ut fra sektorene i akademisk
forskning, men også uten å redusere den kunstneriske ”produksjon” til et
økonomisk og samfunnsmessig grunnlag (une base). Det
dreier seg mellom annet om å ta i betraktning den politiske og kritiske
innretning til artistene som påtar seg ansvaret for noe slikt uten å trykke den
på verkene deres utenfra.
Til disse kravene kan vi knytte at vi må ta med i regningen selve den
situasjonen som kunsten og kulturen står i i dag. Ved
siden av den stadige fornyingen av den kunstneriske produksjon, finne vi
en dyp omvelting av det som vi vanligvis kaller ”kulturøkonomien” som
forstørrer og kompliserer det på en gang intime og konfliktfylte forholdet som
kunsten har med den økonomiske og sosiale helhet, denne helheten som omkranser
den og som den svarer på ved å vurdere den. Forskjellige områder av kunsten har
lenge stridd med produktivkreftenes endringer og hele produksjonsmåten, likeså
vel som med utvidingen av det kapitalistiske markedet. Men fra nå av er
kulturen og kunnskapen i det hele en integrert del av en kapitalisme i krise
som prøver å gjenvinne sine krefter gjennom den og som ved den prøver å utvide
og reprodusere sin egen logikk. På samme tid forblir dens aktiviteter delvis
fremmed for – ja fiendtlig til – den fullstendige kapitalistiske kolonisering
de er utsatt for. Nye former for motstand blir født innen kulturen som fornyer
spørsmålet om engasjement, som rekonstruerer den nettopp på det punktet der
verket møter sin pengekopi som hjemsøker den og stiller spørsmål ved den.
Forestillingen om en verden der pengene hersker og forestillingen om verdien
som har gått til angrep på verden gir et kraftig ekko.
Alle disse grunnene til sammen omformer på en dyptgående måte dagens
kunstneriske landskap sammen med de teoretiske refleksjoner som de vekker og
som den bor i. For hvis kunsten er en samfunnsmessig aktivitet er det logisk at
den er gjennomkrysset av de samme motsetningene som alle andre menneskelige
virksomheter, og som utfolder seg i den på en måte som per definisjon er
særegen. Man glemmer også for ofte at refleksjoner om kunst først og fremst
blir gjort av kunstnerne selv, og at de av og til er den del av deres
kunstneriske produksjon. Kunstnerens konfrontasjon med verdiloven og
varesirkulasjonen gir en glimrende anledning til en slik refleksjon over
kunsten i forhold seg selv og verden. Det er slående at mange plastiske verker,
installasjoner, fiksjonsfilmer eller dokumentarer, fotografiske arbeider,
videoer osv, for å holde oss til de visuelle kunster, i dag tar makten over
spørsmålet om plassen deres, stillingen deres, mottakelsen deres og virkningen
deres, måten de er finansiert på og spredd på, og slik at opp stafettpinnen fra
en gammel refleksjon som visse kunstnere har gjort om disse spørsmålene. Dette
arbeidets prosjekt er å følge denne tynne konturen der det skjuler seg et stort
landskap.
Slik kan vi, hvis vi er oppmerksomme, se at dette møtet mellom kunst og
rikdom er gammelt og noe som varer ved og som dukker opp av og til i
kunsthistoriens sjeldne verker som ordner seg parvis og prater sammen. I lang
tid har kunsten konfrontert seg med rikdommen og dens reproduksjon, i den grad
som den deltar i den kollektive utarbeidingen av meninger/betydninger, for å
legitimere eller anklage de eksisterende samfunnsmessige forhold. Det er først
og fremst gull, eller mer generelt de edle metaller som møter verket helt opp
til i dag[ix].
Gull fremstiller seg først og fremst som et dannende element, komplekst, både
materiale for kunstverk og symbol, tegn på rikdom og fascinerende glitring. Fra
renessansen av, bemektiger også visse verk seg penger, veksler og synet av
manipuleringen deres. Mens de leker med bildet av rikdom og sosial suksess, setter
de verdien inn i seg som i en russisk dokke og fortsetter med kritikk av varen,
en kritikk som er desto skarpere fordi verket selv er verditing og vare. I
dagens verden gjør slike verker seg til brennpunkt for grunnleggende
motsigelser mellom fellesskapets rikdom og den private tilegnelse, utviklingen
og ødeleggingen av individene, underlegging under og motstand mot kapitalen.
For det er selvfølgelig kapitalen og ikke bare varelogikken alene som det
dreier seg om. Som spekulasjonsobjekter, rene verdireserver eller produkter som
er utarbeidet som slike, risikerer kunstverkene å oppheve seg selv som kritisk
inngripen, og det fra det øyeblikket det blir laget? Kan kunstnerne unnslippe
denne globale logikken eller kan de gå mot den med sine egne midler. Slike
spørsmål stiller vi oss og de fornyer kunstens refleksjon om kunst ut over de
tradisjonelle estetiske grensene.
Uten noen gang å late som vi generaliserer disse hypotesene som vi
presenterer her til kunsthistorien eller samtidens kunst, mener vi at denne
tematiske tråden som konfronter kunstformene med verdiformene vil vise seg godt
egnet til å formulere nye spørsmål både innenfor området skapende kunst og
området kampe mot kapitalismen. Denne tråden får også frem at den skapende
virksomheten er en samfunnsmessig virksomhet, uten i den minste grad å viske ut
den individuelle dimensjonen. Ifølge denne synsvinkel er kunstproduksjon nabo
med produktivt arbeid og er som det tvunget til å underlegge seg verdiloven som
tillater utdriving av merverdi ettersom kunstindustrien støtter seg på
lønnsarbeidet og påtvinges det kriteriene for fortjeneste som det har. På dette
planet er motsigelsen kraftig, mellom en aktivitet som hevder og beskytter sin
selvstendighet – enten den er relativ eller av og til ren fantasi – og dens annektering
av en kapitalistisk funksjonering som anvender sine regler på den, og føyer en
aura av ren sjenerøsitet og høy mesenkultur til profittratens besettelse.
Derfor er ikke kunstnerne ikke arbeidere som de andre, som skjerper motsigelsen
mellom kapitalistisk tilegnelse og deling av felles rikdom, mellom individuell
frihet og et prosjekt for kollektiv frigjøring. Slike spørsmål går langt utover
kunstsektoren for å angå hele samfunnet.
Av alle disse grunner, som i dag gjør spørsmålet om kunst og kultur mer
komplekst, og også både for å unngå all bearbeiding av den kunstneriske
skapingen på grunnlag av en ytre estetikk og en enkel beskrivelse av tingene, så
synes det mer passende å sette i forhold til hverandre og sammenligne ytringer i
visse kunstverk med denne andre måten å konfrontere seg med det virkelige,
kritikken av den politiske økonomi. Denne parallellen medfører ikke noen
reduksjon, har vi sakt, og den har som siktemål å unngå all oppdeling i
sektorer av det virkelige og de bevissthetsformene som er en del av dette.
La oss presisere at uttrykket ”kritikk av den politiske økonomi” viser
til og sammenfatter Marx sitt eget bidrag: en kunnskap om kapitalismen som
inkluderer prosjektet for dens revolusjonær omdanning og et gjensidig revolusjonært
prosjekt som knytter seg til kunnskap og en individuell og kollektiv frigjøringsprosess
som er kapitalismens mål og samtidig dens vilkår. Denne dynamikken som er
vanskelig og usikker, medfører politisering av de vesentlige motsetninger i
denne produksjonsmåten. Kritikk av den politiske økonomien inkluderer altså,
den også, en refleksjon om dens virkninger, gjennom en analyse av vilkårene for
disse og de muligheter de har og gjennom de mobiliseringene som denne kritikken
fremmer og som gir næring til den. Der også er mottakelsen aktiv og skapingen
noe som man deler.
Fordi disse to aksene er festet sammen av punkter der mange tråder
krysser hverandre, som vever seg sammen uten å gå i ett, tillater de å vise
frem de enestående øyeblikk når kunstneren strever for å definere og tenke sin
plass i en verden av produksjon og bytte, og når han, ved å gjøre det, lager teori
om den kunstneriske virksomhet uten å konstruere en spesialistsamtale som står
utenfor kunstverkene som han produserer. Å la kunstverkene tale langt fra
motsigelsen mellom kunsten og samtalen om kunst, i alle sine varianter, det er
selvfølgelig å la dem snakke både om seg selv og den kunstneriske virksomheten
som skaper dem. Denne operasjonen med produksjon og nyskaping tenderer alltid,
per definisjon, å forsvinne bake det fullførte verket, og denne utviskingen av
prosessen dobler varens gåte som på sin måte også avslører og tilslører det
levende arbeid som den kommer fra. Derfor tvinger analyse av noen bestemte verk
seg frem, utvalgt blant det store antall av de som vitner om en slik
refleksjon. Ved å velge noen særegne saker interesserer vi oss her for det som
vi vanligvis kaller det plastisk kunster vi vid oppfatning av uttrykket,
medregnet objekter for begravelse eller religiøse sådanne, fresker, ikoner på
tre eller staffelimalerier men også samtidsinstallasjoner og filmbilder både
dokumentarer eller fiksjonsarbeider. I alle disse tilfeller å forkaste det
entydige prinsippet om billedlig fremstilling som akse for analysen har som mål
å understreke bedre dialektikken i forestillingen ved å knytte den til den
marxistiske analysen av forestillingen om rikdom og penger som viser akkurat en
slik dialektikk og fornyer radikalt den gamle – men uerstattelige – oppfatning
om forestillinger ganske langt fra stedet for deres filosofiske fødsel.
Det første kapitlet handler om Marx teser når det gjelder kunstnerisk
virksomhet slik som den er sett i den økonomiske og sosiale helheten, men
likevel unnslipper den, for Marx sin analyse føres aldri frem til en
spesialisert estetikk, selv om hans første prosjekt var et essay om den
religiøse kunst. Gjennom all hans senere arbeider slutter han aldri å
konfrontere de utmerkende formene i individuell utvikling, knyttet på en
kompleks måte til den kapitalistiske produksjonsmåten og det kommunistiske
perspektivet.
Det andre og tredje kapitlet stanser ved kunstverkene og nøyaktige
øyeblikk i kunsthistorien ved å sette dem i forhold til gull og de metaller som
materiale for kunstverket, men også med forestillingen om penger og med
kapitalen, fra det øyeblikk da denne sistnevnte begynner å påtvinge sin
dominans og utbre sin logikk. I løpet av denne lange historien forsøker visse
artister å ta makt over det som er både vilkåret for deres virksomhet og trussel
mot en frihet som de aldri når frem til, verkets refleksjon over seg selv som
vilkåret for sin åpning mot verden og av og til middel for en spesifikk
inngripen.
Det fjerde kapitlet stanser opp ved kulturens og kunnskapens økonomi for
å forlenge, på området for kritikk av den samtidige politiske økonomi, studien
som dreier seg om spørsmålet om verdi og om måten visse verk, ved å gå mot den,
blir konfrontert med sin egen definisjon. Debatten som går mellom tesene til
den nåværende kapitalismen, dvs. den nyklassiske strømningen og arbeider ut fra
en marxistisk orientering, presenterer store og mangesidige dimensjoner som artikulerer
de økonomiske og samfunnsmessige bekymringer og deres nåværende politiske og
antropologiske tendens. Analysene som blir utarbeidet på dette området sender
straks tilbake til samtidskunstnerne og tilskuerne, det problemet som blir
stilt på en ny måte, nemlig engasjement.
Oversatt av Terje Valen, 8.1.2016
[ii] For hele første del av Den tyske ideologien på norsk (nynorsk), se http://www.tvalen.no/onewebmedia/hjemmeside/tyskid.pdf
[iii] V I Lenin, Materialismen og empiriokritisismen, utgitt første gang 1908, Falken forlag, 1982.
[iv] Ifølge Duden fra 1961 betyr Vorstellung 1) Forestilling (på teater osv), 2) Bilde av en gjenstand som opptrer i bevisstheten uten at denne gjenstanden selv er til stede, 3) presentasjon (av person), 4) protest, uttrykke at en ikke liker noe (misbillige). I filosofien er det nok særlig betydning nr. 2 som er aktuell.
[vi] Ifølge Fransk-Norsk blå ordbok betyr legende 1) legende, sagn, 2) innskrift (på medalje, mynt), 3) tekst til bilde, 4) tegnforklaring på kart. Ifølge le Petit Robert kommer ordet fra middelalderlatin legenda = det som bør bli lest. Det har følgende betydninger: I 1) Innen religion er det fortelling om livet til en helgen bestemt til å bli lest ved morgengudstjenesten, 2) En samling av slike fortellinger. II I dagligtale kan det bety: 1) Tradisjonell folkelig fortelling mer eller mindre oppdiktet – en fabel, myte eller folklore mytologi, 2) Fremstilling av virkelige fakta eller personer som har anerkjennelse i opinionen, men som er deformert eller forbedret av fantasi og partiskhet – fortelling, fabel, historie som napoleonslegenden.
[vii] Invention er oversatt med oppfinnelse, påfunn, oppspinn, fantasi og oppfinnsomhet i Kunnskapsforlagets blå ordbok. I le Petit Robert har invention følgende mulige betydninger: Fra latin inventio av invenire = å finne. I. I vitenskapelig bruk: virksomheten å finne. II. I dagligtale betyr det 1) virksomheten å oppfinne (skaping – oppdagelse), 2) ting som er oppfunnet, 3) Evne/egenskap for å oppfinne (fantasi, inspirasjon), 4) virksomheten å innbille seg – middel oppfunnet, 5) Noe som er innbilt (fantasi) – fabel, løgn), 6) I kunsterisk bruk betyr det evne til å forestille seg noe i fantasien, 7) Som musikkuttrykk er det navn gitt av J.S. Bach til små instrumentalstykker som var komponert i fugestil. I følge denne ordboken er antonymer = virkelighet, sannhet. III En tredje type betydninger er 1) Inskripsjon på en medalje, en mynt, 2) All tekst som følger et bilde og gir opplysninger om det slik at det blir forståelig, 3) En forklaringsliste på et kart, en plan.
[viii] http://www.europe-revue.net/index.html
[ix] Katy Siegel, Paul Mattick, Argent (Penger), Paris, Thames et Hudson, 2004; Anne-Marie Charbonneaux, L’or dans l’art contemporain (Gull i samtidskunsten), Paris, Flammarion, 2010.