Tilbakevisningen av at Marx Kapitalen er uten indre logisk
sammenheng
I 2007 ga Andrew Kliman ut boken Reclaiming Marx’s “Capital” – A Refutation
of the Myth of Inconsistency.
I 2009 ga Michael Roberts ut boken The Great Recession – Profit cycles, economic
crisis – A Marxist view. Dette er en meget interessant gjennomgang og forklaring av krisen.
I denne
siste boken gir Roberts en kort sammenfatning av det viktigste innholdet i
Kliman sin bok ved å gjengi et essay han (Roberts) skrev i mars 2007 som
kapittel 23 i sin egen bok. Kliman tar i sin bok opp alle grunnleggende
momenter i en kritisk retning som i over 100 år har avskrevet Kapitalen som et logisk konsistent og
vitenskapelig holdbart verk og tilbakeviser dem på ugjendrivelig vis. Derfor er
denne sammenfatningen selvfølgelig av stor viktighet for alle mennesker som vil
forstå og forbedre verden. Det er en grunn til at jeg oversetter den.
Jeg mener
også at disse to bøkene sammen med Andrew Kliman sin siste bok The Failure of Capitalist Production –
Underlying Causes of the Great Recession (2012), gir inspirerende og
vitenskapelige, marxistiske analyser av den siste store økonomiske krisen i
verden som slo ut for alvor mellom 2007 og 2009 og som ennå ikke er overvunnet
(januar 2013).
Så begynner
oversettelsen fra sidene 147-153 i Roberts bok.
Dette er en
viktig bok. I et nøtteskall viser Andrew Kliman at Marx bevegelseslov for
kapitalismen (hvordan kapitalismen fungerer og ikke fungerer) er logisk
sammenhengende og teoretisk gyldig.
Klimans bok
er en sammenstilling og oppsummering av alle forsøk som noen få marxistiske
økonomer har gjort de siste 30 årene, på å forsvare marxistisk økonomisk teori
mot kritikere (både borgerlige og de som sier at de er marxister). [i]
I løpet av
de siste hundre år har flere borgerlige økonomer hevdet at Marx sin
arbeidsverditeori og dens anvendelse for å forstå hvordan profittraten vil
utvikle seg under kapitalismen, er logisk inkonsistent og/eller ganske enkelt
feil. Det begynte med østerrikeren Eugen Böhm-Bawerk og russeren Ladislaus
Bortkiewicz i 1896 og fortsatte med italieneren Piero Sfraffa i 1960 og den
amerikanske økonomen Paul Samuelson i 1971.
Argumentasjonen
til disse økonomene var så overbevisende at de fleste økonomer, medregnet den
marxistiske økonomen Paul Sweezy, godtok den. Den fremragende marxistiske
økonomen Paul Sweezy svelget kritikken med hud og hår da han i 1949 ga ut igjen
både Böhm-Bawerk og Bortkiewicz bøker.
Seinere på
1970-tallet godtok de fleste akademiske marxister argumentene til Sraffa og den
japanske økonomen Okishio om at Marx feil betød at loven hans om profittratens
fallende tendens under kapitalismen var teoretisk feil. Dette gjaldt også
Michael Kidron og Andrew Glyn i England, blant mange andre.
De mente at
Marx ikke kunne forklare dem kapitalismens utbyttingsnatur på en sammenhengende
måte og at han ikke kunne komme opp med en logisk forklaring på de
kapitalistiske krisene heller. Derfor ble Marx økonomiske teorier lagt i
skuffen av alle unntatt noen få (medregnet David Yaffe [ii], Guglielmo
Carchedi, Alan Freeman og Andrew Kliman) som raskt ble kalt ”fundamentalister”
som ikke ville godta virkeligheten.
Hva var de
viktigst kritiske punktene til de borgerlige og marxistiske kritikerne av Marx?
Det første punktet handler om Marx omforming (transformation) av verdiene til
hver vare (slik de er målt av [den samfunnsmessige] arbeidstiden som går med
til å produsere dem) til produksjonspriser (slik de er målt av produksjonskostnaden
og gjennomsnittsprofitten).
Marx visste
at hans arbeidsverditeori ikke betød at hver vare som ble solgt på det
kapitalistiske markedet ville bli priset ifølge den arbeidstiden det tok å
produsere den.
Konkurransen
under kapitalismen betød at profittgraden ville ha en tendens til å bli
utlignet eller omgjort til et gjennomsnitt i hele økonomien. Hvis en bedrift
eller industri hadde en høyere profittrate ville kapitalinvesteringene bevege
seg mot den sektoren og vekk fra andre for å høste den ekstra profitten.
Dette ville
føre til gjennomsnittsprofitt som ble dannet av arbeidet i alle sektorer.
Arbeidsverdien i hver vare ville bli omformet til produksjonspris som var
grunnlagt på den gjennomsnittlige profitten i alle sektorer. Den ville være
forskjellig fra arbeidsverdien i varen som var dannet av arbeidstiden som var
gått med. Noe av merverdien skapt av arbeidere i en sektor ville ha blitt
overført til en annen sektor.
Men Marx
hevdet at det ikke betød at arbeidsverditeorien ikke lenger ga forklaringen på
den kapitalistiske produksjonen fordi den totale verdien av alle varer samlet for hele økonomien fremdeles
ville være lik med de totale produksjonsprisene; total merverdi ville være lik
total gjennomsnittlig profitt og profittraten i verdiform ville være lik med
profittraten i prisform for hele økonomien. På denne måten forklarte
arbeidstiden som kapitalisten tilegnet seg inn i verdien av varene bestemt
prisene til alle varene, om enn indirekte.
Det var
denne ”transformasjonen” som Bortkiewicz sa ikke fungerte [iii]. Han hevdet
at Marx hadde begått en avgjørende feil i analysen sin. Hvis verdien av varen
blir transformert til produksjonspris ved en gjennomsnittsprofitt, da skulle
Marx ha transformert verdiene av den opprinnelige investeringen i kapitalutstyr
(konstant kapital) og arbeidskraft (variabel kapital) til produksjonspriser
også. Men hvis Marx hadde gjort det så ville ikke hans utregning føre til at de
totale verdiene ble lik med de totale produksjonsprisene og/eller at total
merverdi ble lik med total profitt. Dermed faller også Marx verditeori til
bakken.
Kliman
viser helt uimotsigelig i sin bok at Bortkiewicz ”korrigering” av Marx ”feil”
(som ble så lett akseptert av så mange i over hundre år) er gal. Det er ikke
noen grunn for å omforme (transformere) verdiene av det som går inn i
produksjonsprosessen basert på prisene til det som kommer ut. Det er feil både
logisk og tidsmessig.
Hvis du
produserer et par bukser og priser dem ifølge det som tekstilene koster pluss
noe for slitasje av maskineriet og for arbeidstiden som går med, så tar du ikke
da og priser på nytt arbeidstiden og maskinene du brukte ut fra prisen på
buksene som du nettopp har produsert. Det er fordi du allerede har brukt penger
på maskiner, tekstiler og arbeidskraft. Å gjøre det er ikke bare logisk
ukorrekt; det gir ingen mening til det som hender i den virkelige verden. Så
Bortkiewizc retting av Marx er feil og Marx sin løsning på
transformasjonsproblemet er perfekt gyldig.
Den andre
hovedkritikken av Marx gjaldt loven om profittratens fallende tendens. For Marx
var dette den viktigste loven for kapitalens bevegelse, fordi den viste at
kapitalismen hadde en indre tendens i retning kriser og sammenfall.
Kapitalistisk produksjon er produksjon for profitt og hvis profitten faller,
kan kapitalistene meget vel stanse produksjonen.
Marx hevdet
at den kapitalistiske økonomien reproduserer seg ved en stadig større bruk av
teknologi og utstyr i stedet for av arbeidskraften for å drive ned kostnadene
og heve arbeidets produktivitet. Men ettersom kostnadene til maskiner vokser i
forhold til kostnadene med å ansette folk (noe Marx kalte den økende organiske
sammensetningen av kapitalen) ville profittraten ha en tendens til å falle
fordi det tar mindre tid å lage en vare, dens verdi (eller pris) ville falle og
slik ha en tendens til å presse ned muligheten for profitt.
Denne loven
har blitt kritisert og skamfert av en rekke borgerlige økonomer. Og i 1970 ble
den forkastet også av de som kalte seg marxister. De hevdet at Marx konklusjon
ikke kunne utledes av sine forutsetninger: fordi profittraten ikke kunne falle
hvis den organiske sammensetningen av kapitalen steg. Dette var ikke et
empirisk spørsmål; det var en logisk umulighet.
Den mest
elegante matematiske gjendriving av Marx langs disse linjene kom fra Nobuo
Okishio [iv]
som baserte seg på ideene til Piero Sraffa som igjen var en tilhenger av den
klassiske økonomen fra det tidlige 1800-tallet, nemlig David Ricardo.
Marx hadde
sagt at ingen kapitalist av egen vilje ville innføre en ny produksjonsmetode hvis
den ikke økte hans profittgrad. Med andre ord, investering i nytt utstyr må
heve profittgraden for kapitalisten, ikke senke den. Det så ut til å motsi Marx
lov som sier at økt investering i teknologi i forhold til arbeidskraften ville
tendere mot å drive ned muligheten til å skaffe seg profitt.
Marx løste
denne motsigelsen ved å forklare at selv om den enkelte kapitalist ville skaffe
seg større avkastning på kapitalen sin ved å innføre en ny teknikk før de
andre, så ville avkastningen for alle falle tilbake og til et enda lavere plan
enn før når alle de andre også hadde innført denne teknologien.
Okishio
benektet dette. Hans matematiske formel viste at hvis vi antar at det ikke er
noen økning i arbeidernes reallønner så ville enhver økning i bruk av ny teknologi
heve profittavkastningen og ville aldri få den til å falle. Når alt kom til alt
så var det slik at hvis arbeiderne produserte mer på samme antall timer, så
ville produktiviteten gå opp og det ville også profittgraden.
Okishio
sitt teorem ble snart akseptert som en ødeleggende knusing av Marx posisjon.
Hvis du ville ha en grunn til at profittraten falt så måtte du se andre steder,
kanskje etter en heving av lønnsdelen i forhold til profitt (slik Ricardo
argumenterte tilbake i 1819 og Sraffa i 1960 – og seinere slik det ble lagt
frem empirisk av Andrew Glynn på 1970-tallet [v]).
Det betød at ikke noen forklaring på krisene under kapitalismen kunne ta
utgangspunkt i Marx sin egen teori.
I denne
boken som er bygget på tidligere egne arbeider og andre arbeider, bidrar Kliman
med en overbevisende tilbakevisning av Okishios teorem. Okishios teorien, som
skulle være en korrigering av Marx, gjorte en liknende feil som Bortkiewicz.
Hvis en ny teknologi øker produktiviteten til arbeidskraften, så senker den verdien
på arbeidstiden i vareproduksjonen. Ifølge Marx vil det senke verdien eller
prisen av produktet og tendere til å senke profittgraden når andre forhold er
make.
Men ifølge
Okhisio vil den økende organiske sammensetningen av kapitalen ikke presse
profittgraden ned fordi høyere arbeidsproduktivitet øyeblikkelig (samtidig) vil
senke produksjonskostnadene som blir brukt for å produsere det nye utstyret og
lønnen til arbeidskraften som blir brukt i produksjonen, og dermed prisene til
dette utstyret.
Men Kliman
viser at dette er ulogisk. Du kan ikke redusere produksjonskostnadene ved å
bruke de nye prisene som er oppnådd med ny teknologi fordi du allerede har
brukt dem under det gamle prisnivået. De nye prisene kan bare gjelde neste
produksjonsrunde. Produksjonsprosessen er samtidig, men spredd ut i tid. Du kan
gjøre alt med matematikk, men hvis antakelsene dine er urealistiske, så kommer
du frem til urealistiske resultater.
Dessuten
viser Kliman at Okishio egentlig ikke korrigerer Marx, men fullstendig forvrenger
Marx sin teori. Marx antok helt fra begynnelsen at prisene på det som gikk inn
i produksjonen ville være forskjellige fra prisene på det som kom ut av den;
han var ikke noen simultanist.
Slik har
arbeidet til Kliman og andre gått ut på å gjenvinne Marx sine økonomiske
teorier gjennom det de kaller en tidspreget enkeltsystem tolkning (temporal
single-system interpretation eller TSSI). Tidspreget fordi Marx sin teori er
dynamisk. Prisene på de varene som går inn i produksjonen til å begynne med
endres ikke samtidig ut fra prisene av de varene som kommer ut av produksjonen.
Og det
kalles enkeltsystem fordi Marx sin arbeidsverditeori ikke er skilt fra prisene
i den kapitaliske produksjonen, men står i et indre forhold til dem. Du kan
ikke ha profitt uten merverdi og du kan ikke ha merverdi uten å ha kapitalister
som tilegner seg arbeidstid fra arbeiderne. Slik er Marx sin utbyttingsteori
logisk konsistent med den kapitalistiske arbeidsprosessen. Skaping av profitt avhenger av skaping av
merverdi.
Det er et
viktig punkt i boken som Kliman understreker. Kliman sier ikke at Marx er
korrekt når det kommer til det empiriske. Det kan hende at profittraten ikke
vil falle når kapitalens organiske sammensetning stiger, eller det kan hende at
den organiske sammensetningen av kapitalen ikke vokser under kapitalismen. Marx
bevegelseslov for kapitalismen behøver ikke passe med de fakta som forklarer
den økonomiske krisen. Det er en jobb som andre må ta for å vise eller ikke.
Jeg kan
huske debattene midt på 1970-tallet som vi hadde med Andrew Glyn og andre om
Marx ”ortodokse” teori om den økende organiske sammensetningen av kapitalen og
profittratens fallende tendens var gyldig både teoretisk og empirisk. Vi visste
instinktivt at Marx ikke hadde tatt feil og at hans tidsmessige løsning på
innføring av ny teknologi og profittraten var fornuftig. Men vi slet med
argumentene til nyrikardoanerne i Sraffa-varianten eller marxistene som fulgte
Sraffa. Deres åpenbaringer om Marx ”feiltakelser” i Kapitalen og deres tilsynelatende uklanderlige algebra gjorde at vi
ble forvirret og sprellet hjelpeløst.
Det Kliman
har gjort er å oppsummere argumentene til de som forsvarer Marx sin økonomiske
teori. Han viser at en skikkelig lesning av Marx Kapitalen avdekker en sammenhengende teori om den kapitalistiske
produksjonen ut fra arbeidsverditeorien og en logisk konsistent forklaring av
profittens bevegelse.
Han har
revet vekk nyrikardoanernes forfalskninger. Marx gjorde ikke teoretiske feil (i
det minste ikke på de områdene som kritikerne har hevdet det og andre har
akseptert i over hundreår, siden tredje bind av Kapitalen kom ut). Og for det må vi takke Kliman.
Kliman
anstrenger seg for å gjøre boken sin enkel og lett å følge. Men likevel er
mange av argumentene komplekse og de som ikke har litt kunnskap om marxistisk
økonomi kan finne den vanskelig. Men det er verd å streve seg gjennom den fordi
de som fordøyer argumentene i boken vil komme videre med formidable våpen til å
forsvare marxistiske økonomiske ideer.
Her er
oversettelsen slutt. Jeg må bare føye til at Kliman selv har tatt jobben med å
vise empirisk at profittratens fallende tendens gjør seg gjeldende i
virkeligheten og at det kan observeres empirisk. Det gjør han altså i boken The Failure of Capitalist Production.
Terje
Valen, januar 2013, korrekturlest august 2013.
[i] Se Andrew Kliman,
Alan Freeman og Julien
Wells: The new value controversy and the
foundations of economics, 2004.
[ii] Se Yaffes tidlige forsvar i The Marxian theory of crisis,
capital and the state, 1972.
[iii] Ladislaus
von Bortkiewicz Value and
Price in the Marxian system, 1952.
[iv] N. Okishio
Technical change and the rate of profit, Kobe
University Economic Review, 1961.
[v] A. Glyn og
B. Sutcliffe, British Capitalism, the
workers and the profit squeeze, 1972.