Nasjonale prøver er problematiske

 

Ungdomsskoleelevene i Bergen har aksjonert mot de nasjonale prøvene. Med dette har de reist en debatt om disse prøvene som burde ha vært ført før Stortinget vedtok å innføre dem for et år siden. Internasjonalt er det nemlig en stor diskusjon om disse prøvene og mange av verdens fremste eksperter på testing av elever og på utvikling av læreplaner mener at prøvene rett og slett hindrer fornuftig utvikling av kvalitet i skolen og at de i tillegg fører til en del skadelige pedagogiske og sosiale trekk. Det er på tide at den norske offentlighet får høre om disse debattene og innsigelsene mot nasjonale prøver.

Her vil vi trekke frem to internasjonalt kjente eksperter sine vurderinger av prøvetypen, professor emeritus i psykologi og statistikk ved University of North Carolina Chapel Hill, Lyle W. Jones og professor Michael W. Apple. Jones har i 35 år arbeidet med utvikling av prøver for grunnskolen i USA i samarbeid med lærernes organisasjoner der. Apple er nå professor i læreplanarbeid og utdanningspolitiske studier ved University of Wisconsin. Han har bak seg et stort forfatterskap om disse emnene. Han er særlig opptatt av makt og demokrati i undervisningen. I nr. 8, 9 og 10 av bladet Utdanning skrev han i fjor om erfaringene fra flere steder i verden med den type reformer som Clemet nå går i spissen for i Norge.

I 2001 holdt professor Lyle W. Jones et fordrag om nasjonale prøver under sin såkalte William H. Angoff forelesning for The Educational Test Service (ETS), et amerikansk ikkeprofittforetak som arbeider med å utvikle prøver og bedre skoler. Han holdt et lignende foredrag i 1990 der han vurderte et dokument som støttet planer for påbudte nasjonale prøver i skolene i Storbritannia.

Tittelen på foredraget fra 2001 var ”National Tests and Education Reform. Are They Compatible”.  (Nasjonale prøver og utdanningsreformer. Kan de forenes?)  Utgangspunktet hans var president Clinton sitt forsøk av 1997 på å få innført slike prøver i hele USA. Utdanningsdepartementet i USA fremførte akkurat de samme begrunnelser for disse prøvene som vi har sett under Clemet i Norge. Jones viser til at Iris Rothberg allerede i 1995 skrev en overbevisende kritikk av bruk av obligatoriske prøver av denne typen i tidsskriftet Science. Hennes konklusjon var at et slikt testprogram nok bedrer testresultatene fra år til år, men at de gjør det på en måte som koster mye, nemlig innsnevring av pensum og økt frafall av elever.

Han sier at disse prøvene er altfor snevre til å måle mange viktige saker som allmennutdanningen skal og må gi de unge. De er atskillig snevrere enn de tradisjonelle prøvene som en har ved tentamener og eksamener. Og veldig mye dårligere enn de prøvesystemene som han selv har vært med å utvikle i samarbeid med lærerorganisasjonene i USA.

Han går også inn på erfaringene fra England. I 1988 vedtok Thatcher-regjeringen Loven om utdanningsreform der et nasjonalt pensum og et pålagt testsystem for å rapportere individuelle elevers utvikling hvert år, ble innført skritt for skritt. Mellom 1989 og 1992 ble det så i England og Wales  utviklet et system for å teste elevene som ble kalt Standard Achievement Tasks (SAT’s). (På norsk ”standard prestasjonsoppgaver”.) Det var et omfattende prøveprogram som krevde 10 timers lærertid per elev. Derfor ble den opprinnelige planen skrinlagt og erstattet med tre timers papir- og blyantprøver. Og prøvene ble begrenset til kjerneemner. I Skotland ble systemet forkastet i 1991 etter en folkeavstemning som ble støttet av lærerne.

Det var enighet blant lærere om at det nye prøvesystemet smalnet inn området for undervisning, det bevirket at en gjeninnførte gruppedeling etter de resultater elevene oppnådde på testene og at barn med spesielle behov ble snytt ved noen skoler. Lærere rapporterte også at det skjedde uetisk heving av resultater ved noen skoler. I 1993 skulle det være en nasjonal eksamen ut fra disse testene. Da ble det satt i gang en vellykket lærerboikott som fikk brei støtte blant foreldrene.

Jones har selv jobbet i 35 år med å utvikle prøver for å teste grunnskoleelevers kunnskaper i USA. Helt grunnleggende er mange øvelser, veldig mange flere enn det som rimeligvis kan bli gjennomført for en deltaker i løpet av en time eller to. Dette trengs for å dekke alt det som elevene lærer eller bør lære. Dessuten er et annet grunnleggende moment at ikke noen resultater må kunne knyttes til et enkelt barn, en klasse eller en skole. Prøvene skal brukes for tilbakemelding til elev og foresatt for at eleven kan forbedre seg.

Et annet viktig moment ved denne typen tester og måling av dem er blitt fremmet av norske professorer som har opplevd dette på kroppen etter de nye reformene på Universitetene i Norge. I et oppslag i Bergens Tidende 12. mars i år sier professor Per Lægreid ved Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap ved Universitetet i Bergen at han ”frykter at utdanningssystemet skal bli gjennomsyret av juks” og at ”det oppmuntres til å overrapportere suksess og underrapportere fiasko”. Han sier også et de på hans institutt allerede ser en klar tendens til at studentene jukser  mer. Rolf Rønning, professor i sosialpolitikk ved Høgskolen på Lillehammer viser til ”undersøkelser som forteller om økt juksing med økt konkurranseutsetting”. ”I grunnskolen snakkes det om lage rating for å gjøre skolen mer brukervennlig. Undersøkelser fra England viser at lærerne hjelper elevene å jukse. På den måten får skolen høyere rating. Det blir en form for kappløp til bunnen.”  Rønning kaller disse reformene for ”et barn av nyliberalismen” og han sier at det landet som er kommet lengst med å sette disse ideene ut i livet er New Zealand, men at ”der er de nå i ferd med å slå kontra”.

I sin artikkelserie i bladet Utdanning (www.utdanning.ws) i fjor underbygger og utdyper professor Apple denne kritikken uten at det er plass til å referere det her. Hans hovedpunkt er at disse prøvene ikke bidrar til bedre skoler, men at de gjør mulig konkurranse mellom skoler, noe som igjen åpner for at skolene kan drives etter nyliberale markedsideer, der mer ledelse og skarpere kontroll fra toppen går hånd i hånd med fri konkurranse og fritt marked i bunnen.

Som vi ser er det mange spesialister som mener at den type tester som de nasjonale prøvene er eksempler på, er svært betenkelige og rett frem skadelige når det gjelder å utvikle utdanningsreformer som virkelig skaper en bedre skole. Vi skal være takknemlige for at elevene ved ungdomsskolene i Bergen har reist denne diskusjonen. Hvis det er så at Clemet sine reformforslag er skadelige for utviklingen av skolen, så er det vel ikke så lurt å fortsette langs denne veien. Det er lagt ut mer stoff om skolereformene på ”Terje Valens hjemmeside”.

 

Stine Akre, bystyremedlem for RV i Bergen og medlem i komite for oppvekst

Terje Valen, varamedlem for RV til bystyret og til komite for oppvekst