Fra utsettingens til endringens århundre

(Et notat fra 2002 om noen store linjer i den økonomisk-politiske utvikling.)

 

1900-tallet var utsettingens århundre. Skal vi gi en mer detaljert økonomisk-politisk beskrivelse kan vi si at århundret var dominert av den reformistiske imperialismen og flere forsøk med kommunisme som degenererte til despoti før de vendte tilbake til den kapitalistiske verden. Kommunismen led et historisk nederlag i det 20. århundre. De aller fleste i vår del av verden tror nå at kommunismen er død for godt, eller at den bare fører til elendighet og derfor vil bli verre enn kapitalismen dersom det skulle være mulig å gjennomføre den i det 21.århundret.

Den reformistiske imperialismen hadde to hovedstrømninger i det 20. århundret. Det var den demokratiske og den despotiske. Den demokratiske hovedstrømning var stort sett sosialliberal eller sosialdemokratisk i en eller annen avskygning, mens den despotiske hadde former som fascistisk/nazistisk eller militær. Den seirende hovedstrømning etter 2. verdenskrig var den sosialdemokratiske. Denne ble etter hvert utfordret av en slags nyliberalistisk imperialisme som spirte på 1970-tallet, vant frem på 1980-tallet og ble helt dominerende på 1990-tallet.

Den nyliberalistiske imperialismen har fått sin klareste formelle utforming i Europaunionen sine traktater, der det heter at grunnlaget for byggingen av den nye supermakten i Europa er fri flyt av kapital i forskjellige former. Den amerikanske grunnloven bygger i en helt annen grad på statsborgerlige rettigheter for enkeltindividet, selv om USA er den mektigste forkjemper for den nyliberale imperialismen i verdensmålestokk.

Fordi oppretting av kommunismens første fase stort sett fikk sterke despotiske trekk i alle kommunistiske stater, er det en formlikhet mellom den kommunismen vi da erfarte og den despotiske kapitalismen – fascisme/nazismen - i samme periode. Denne formlikheten er blitt overdrevet og hamret inn i folk av det borgerlige samfunns mediemakt. Dette er grunnen til at en troverdig analyse av kommunismen i denne perioden er så viktig for på ny å kunne vekke entusiasme for denne politiske retningen.

Marx gir oss et tips som gjør det mulig å lage en slik analyse. Ifølge det han skriver kan det skje en overgang fra kapitalisme til kommunisme gjennom en proletarisk revolusjon der proletariatet tar den politiske makten fra borgerskapet, oppretter sin egen politiske makt og danner sitt eget styre. Fordi den første perioden av kommunismen er en erstatning av en politisk makt med en annen, av en politisk stat med en annen – er også den første perioden av kommunismen en periode der politikken, dvs. kampen om statsmakten, er fremherskende. Derfor vil den proletariske staten kunne ta samme former som den borgerlige staten. Den proletariske staten kan være enten demokratisk eller despotisk, som Marx skriver i sine økonomisk-filosofiske manuskripter fra 1844. De indre og ytre vilkårene for overgang fra kommunismens første fase (den politiske) til den annen fase (den sosiale) avgjør hvilke form den proletariske staten vil ta.

Det 20. århundrets historie selv viser nå at denne antakelsen fra Marx var rett. Dersom den første fasen av kommunismen har et svakt økonomisk grunnlag og eksisterer lenge innenfor en dominerende kapitalistisk imperialisme, presser det frem stadig flere despotiske trekk i staten. Dersom det innenfor de kommunistiske stater heller ikke finnes noen teoretisk forståelse for denne utviklingen, vil det være bortimot umulig å stanse utviklingen i retning despotisk politisk kommunisme.

Dette betyr at kommunismen i det 20. århundret har vært fanget i en catch22 situasjon. For å styrke grunnlaget for utvikling fra kommunismens første fase (sosialismen) til kommunismens annen og fullt utviklete fase ble proletariatets ledere presset til å ta beslutninger som på sikt svekket arbeiderklassens reelle makt i arbeiderstaten. Det ble opprettet en sentralisert stat med et stadig voksende byråkrati som stadig mer styrte over arbeiderklassen, selv om dette byråkratiet lenge i all hovedsak hadde arbeiderklassens interesser som ledesnor for arbeidet sitt.

På 1950-tallet ble dette klart for mange kommunister. Den store debatten mellom Sovjetunionens kommunistiske parti og Kinas kommunistiske parti dreide seg i hovedsak om dette. Da den store proletariske kulturrevolusjonen i Kina ble satt i gang av Mao, var det et forsøk på å mobilisere det arbeidende folket, og særlig ungdommen, mot den sterke byråkratiseringen også i Kina. Dette skapte stor entusiasme for kommunismen også blant radikale i ”Vesten”. En mente at Mao hadde funnet en løsning på det største problemet under sosialismen, at stadige kulturrevolusjoner kunne hindre byråkratisering og sikre fremmarsjen i retning en fullt utviklet kommunisme.

Som alle i dag vet gikk ikke dette. Kulturrevolusjonen fikk en mengde rare og skadelige former og førte til syvende og sist til at den politiske retningen som Mao fryktet mest tok den politiske makten i Kina. Følgen av dette er at Kina nå for lengst har slått inn på ”den kapitalistiske vei”.

Hovedgrunnen til dette er at det materielle grunnlaget for utvikling fra sosialisme til kommunisme ikke var tilstrekkelig. Den internasjonale kapitalistiske imperialismen var for sterk, og den indre økonomisk-materielle utviklingen, sammen med hele den kulturelle utviklingen i de landene som forsøkte å gå denne veien, var kommet for kort til at forsøket lyktes.

Under dette igjen ligger kapitalismens utviklingshistorie. Det viste seg at kapitalismen hadde mye igjen før den hadde erobret hele verden og nådd sitt virkelige høydepunkt og vendepunkt. Det 20.århundret var kjennetegnet ved at store områder for menneskelig virksomhet helt eller delvis var utenfor direkte merverdi- og profittskapende virksomhet. Det gjaldt selvfølgelig de kommunistiske landene selv. Men det gjaldt også offentlig sektor i de aller fleste kapitalistiske land. Og det gjaldt store deler av landbruket i de minst industrialiserte deler av verden. Et tegn på dette var at antall folk som bodde på landsbygden var større enn antall folk som bodde i byer gjennom hele århundret. Når dette nå er i ferd med å snu, er det en verdenshistorisk begivenhet av stor vekt.

En viktig del av kapitalismens utviklingshistorie er utvikling av databehandling og kommunikasjonsmidler. Under kommunismene i det 20. århundre var ikke midlene for rask databehandling og kommunikasjon tilstrekkelig utviklet i de kommunistiske landene til de kunne utvikle en form for utvikling av, kontroll med og plan over produksjon og distribusjon av produkter som både kunne sikre folkets materielle behov og behovet for demokrati i disse prosessene. Skal arbeiderklassen utvikle demokratiet sitt til fulle, trenger arbeiderne tid til å det. Derfor er kortere arbeidstid i produksjonen av materielle og immaterielle produkter en nødvendig forutsetning.

Vi skal heller ikke undervurdere den kapitalistiske imperialismens evne og vilje til å true de sosialistiske statene militært gjennom en opprusting som presset de sistnevnte til å bruke store ressurser på militært materiell, noe som var nødvendig for at kapitalismen skulle forebygge overproduksjonskriser, men som var svært skadelig for utviklingen av økonomi og demokrati i de sosialistiske statene.  Militærvesenet her ble bygget opp som et direkte svar på utviklingen av militærvesenet i USA/NATO og dermed dro det i motsatt retning av en jevn, fredelig og demokratisk utvikling av sosialismen til kommunisme.

De kapitalistiske statenes evne og vilje til å hindre de sosialistiske statene i å utvikle normal handel og andre normale forbindelser med kapitalistiske stater og bedrifter, førte også til store problemer for de sosialistiske statene.

Den imperialistiske kapitalismen i det 20.århundret ble merket av de sosialistiske forsøkene. Disse forsøkene dro på den ene siden store områder ut av det kapitalistiske verdensmarkedet og ut av merverdi- og profittskapingen. Samtidig var forsøkene lenge en inspirasjon for alle som kjempet mot kapitalismen. Forsøkene viste at noe annet var mulig. Det var alltid en fare for at det skulle oppstå store bevegelser som kunne dra enda noen områder ut av det kapitalistiske verdensmarkedet og svekke kapitalismen slik at den faktisk kunne falle helt sammen som system. Dette var et sterkt press som førte til at de kapitalistiske statene selv tok opp i seg metoder for å stette arbeiderklassens behov som var blitt utviklet i de sosialistiske statene. Vi så utvikling av sosial kapitalisme og til dels velferdskapitalisme noen steder. Det ble et visst sosialistisk innslag også i mange kapitalistiske stater. På den ene siden holdt dette disse statene innenfor den kapitalistiske leiren, på den andre siden la det visse bånd på kapitalen.

Samtidig var de sosialistiske statene så sterke at de til dels kunne stå opp mot de sterkeste kapitalistiske statene. Dette ga spillerom for statsledere i andre land til å oppnå større grad av uavhengighet enn de har nå. De kunne også legge mer bånd på den kapitalistiske utbyttingen.

Det er viktig å ha klart for seg at kapitalen, spesielt gjennom 2. verdenskrig, hadde gjennomgått en slik devaluering og omdanning av seg selv at den kunne fungere bra i over et kvart århundre. Det var først utover på 1970-tallet at de klassiske sykliske krisene igjen ble et voksende problem. I USA har det vært slike kriser i 1973/74, 1982/83, 1991/92 og fra 2000. USA forsøkte å komme ut av krisen i 1991/92 gjennom krigen mot Irak. Denne siste krisen har blitt utsatt litt av krigene i Jugoslavia og angrepet på Afghanistan og skjult av feilaktige regnskaper i en rekke bedrifter.

Fra krisen i 1982 begynt også en omlegging fra inflasjon som middel for å holde kapitalismens hjul i gang utover sine naturlige krisepunkter, til gjeldsfinansiering for å klare det samme. Dette har vært utgangspunkt for en svær aksjespekulasjon som har sendt aksjekursene langt utover den realverdien som kursene bygger på. I tillegg til gjeldsfinansiering griper USA nå stadig mer bevisst til opprustning og krig for å utsette og mildne den økonomiske krisen sin. Dette minner svært mye om den tyske økonomien før 2. verdenskrig.

Krig som direkte middel for å utsette og om mulig forhindre økonomisk nedgang er en ny utvikling av imperialismen som Lenin ikke behandlet i sin bok om dette emnet. Grunnen er selvfølgelig at dette ikke var synlig på Lenins tid. Det er noe som har blitt nødvendig i løpet av imperialismens utvikling utover i det 20.århundret. I Lenins analyse er det helst de nye oppstigende imperialistmaktene som utløser kriger for at deres politiske makt skal komme opp på nivå med deres økonomiske makt. Denne analysen er nok fremdeles rett, men må nå utfylles med den nye analysen. Det betyr at også nedadgående imperialistmakter kan starte kriger som et direkte økonomisk middel mot kriser og for å bruke en militær overlegenhet til å sikre sin politiske posisjon på lengre sikt, før de oppstigende maktene er blitt sterke nok til å motsette seg det, for ikke å si angripe selv. Vi begynte å se dette i Hitlers Tyskland. Men det ble kamuflert ved at Tyskland i denne tiden var en oppstigende kapitalistmakt samtidig som det var en stat som måtte ut av en økonomisk krise. Med dagens USA trer det tydeligere frem.

I denne sammenheng blir mer langsiktige analyser av stormakter interessante. For eksempel skriver Paul Kennedy i The Rise and Fall of the Great Powers (1988) at alle tidligere ”vestlige” stormakter har gått mot sin undergang når de har vært nødt til å bruke våpenmakt som viktigste middel for å opprettholde sitt økonomiske og politiske overherredømme. Det er noe å ta med seg når vi vurderer USA sin krigspolitikk nå.

Det 21. århundret er allerede kjennetegnet av at den kapitalistiske imperialismen erobrer verden i en målestokk som aldri er sett. De områder som sosialismen og den kapitalistiske reformismen (sosialdemokratiet) holdt utenfor blir nå lagt inn under det kapitalistiske verdensmarkedet og stadig større deler av menneskenes materielle og ikke-materielle virksomheter blir lagt inn under den direkte merverdi – og profittproduksjonen.

Samtidig utvikles teknologi som vil gjøre det mye lettere å utvikle en demokratisk sosialisme.

Og arbeiderklassen utgjør et stadig større flertall i verdensmålestokk.

Det som trengs for at nye kommunistiske forsøk skal lykkes, er svekket imperialisme i verdensmålestokk og mer rivalisering mellom imperialistiske makter med påfølgende svekket evne og vilje til å holde felles front mot revolusjonære bevegelser. For å svekke imperialismen i verdensmålestokk trengs store folkelige bevegelser som hindrer det imperialistiske borgerskapet i å sette ut i livet de ødeleggende planene sine.

Faren ved utviklingen vi nå er inne i, ligger i kapitalismen selv. Den kapitalistiske imperialismen går inn i stadig større kriser som svekker tiltroen til den rådende monopolliberalismen. Da må vi regne med at de ledende delene av borgerskapet, dvs. finansoligarkiet, gjennom statene sine vil sette ut i livet alle nødvendige tiltak for å beholde statsmakten og opprettholde det kapitalistiske systemet.

Den første linje i angrepene fra borgerskapet er den ideologiske linje. Gjennom å spille på den fremmedgjorte forståelse av verden og oppmuntre handlinger som springer ut av de fremmedgjorte behov prøver borgerskapet å vende folks frustrasjon, fortvilelse og raseri vekk fra borgerskapet og inn i arbeiderklassen selv. Dessuten forsøker de å få arbeiderklassen til å gå på skinnløsninger som springer ut av det skinnet av det virkelige samfunnet slik som fremtrer under det som Marx også beskriver som varefetisjisme. Disse løsningene går i retning sterke reaksjonære statsledelser og bevegelser som gjennom sine sterke menn, og sin despotiske reformisme skal redde borgerskapets maktmonopol og beholde kapitalismen som system. Dette vil særlig være tilfelle i verdens foreløpig eneste supermakt USA, men også i andre stormakter, og det vil slå inn i andre stater – som Norge. Utviklingen av fascistiske løsninger vil altså være en tendens vi må regne med.

Så er det en linje som vi kan kalle ”brød og sirkus”-linjen. Borgerskapet prøver på den ene siden å gi arbeiderklassen såpass mat at den ikke blir tvunget til hungersopprør. På den andre siden satser de på alle typer politisk passiviserende underholdning, gjerne med trekk som retter folk sitt sinne mot andre mål enn dem selv.

Den tredje linjen er stadig styrking av de sentrale deler av statsapparatet, som militærvesen, politi og overvåkingsvesen. De demokratiske rettene vil stadig bli forsøkt innskrenket, og kampen for de borgerlig-demokratiske rettighetene som generasjonene etter 1913 er vokst opp med, vil trolig bli stadig viktigere. Å finne påskudd for å fremme denne utviklingen er viktig for borgerskapet.

 

(Det som først og fremst ikke ble behandlet her er utviklingen av nysosialdemokratiet eller det jeg seinere har kalt deformismen http://home.online.no/~tervalen/redeform.htm. Merknad fra T.V., 27.04.2006.)

 

Ufullført notat av Terje Valen fra 2002.