Dette er
endå ein ny biografi om Karl Marx frå ein anglo-saksisk professor med eit stort
vitskapeleg apparat med bibliografi og notar som viser til MEGA-utgåva av Marx
sine samla verk. Eg har alt hatt ei kritisk lesing av Sperbers Marx-biografi[ii]
og vil no sjå nærare på Jones sin.
Boka er
finansiert av Edmund de Rothschild Foundation som har ein meir menneskeleg
kapitalisme som mål.[iii]
Denne organisasjonen er leia av Ariane de Rothschild og Firoz Ladak. Stedman
seier og at han hadde stor nytte av forsking utvikla av Cambridge Centre for
History and Economics som er leie av Emma Rotschild og Stedman sjølv. Dessutan
støttar han seg på ei mengd doktoravhandlingar av folk som han no reknar som
utmerka historikarar.
Han
takkar og medlemmer av King’s College Research Centre prosjekt om ‘Political
Economy and Society’ og nemner John Dunn, Bianca Fontana og Michael Ignatieff.
Ignatieff
har ein omfattande biografi på Wikipedia[iv]
der det går fram at han støtta USA sitt angrep på Irak i 2003 og gjekk inn for
at USA, som verdas siste supermakt burde skape eit «humant imperium» og at NATO
burde gripe aktivt inn med store troppestyrker frå dei vestlege lande i
framtidige konfliktar i utviklingslanda ut frå altruistiske motiv. Då Israel
gjekk til åtak på Qane under innmarsjen i Libanon i 2006 og drap meir enn eit
dusin sivile uttalte han at han ikkje sov dårleg på grunn av det. Ei veke
seinare tok han tilbake dette og sa at det var eit krigsbrott. Den sentrale
støttespelaren hans, Susan Kadis trekte tilbake støtta til han etter det. Han
reiste seinare til Israel for å undersøke saka. Etter et konkluderte han med at
det var opp til internasjonale organ å avgjere om det var krigsbrott. Han
merkte seg at Amnesty og andre kalla det
eit krigsbrott og sa då at dette var alvorleg fordi Israel elles var så nøye
med å halde seg til og respektere krigsretten og menneskerettane.
Særleg
nemner Stedman historikaren Istvan Hont sitt nybrottsarbeid. Hont var opptatt
av at handelsforhold både kunne fremme samarbeid og konkurranse og skreiv ei
bok om dette som av nokre blei kritisert for å presentere mange påstandar som
var lite dokumentert.[v]
Jones
skriv at han vil vise like mykje merksemd til Marx sine tankar som til livet
hans elles og at målet med boka er å vere ein konservator som tar vekk seinare
tilføyingar og endringar frå eit bilete som tilsynelatande er kjend, for å få
det tilbake til den opphavlege tilstanden.[vi]
I
prologen til boka hevdar at det særleg
er eit syn på Marx som er feil, nemleg at han utarbeida ein teori som viste at
kapitalismen ville forsvinne. Det gjorde han nemleg ikkje. Og angåande Marx sin
personlege karakter legg han vekt på dei skarpe negative kritikkane som Marx og
Engels hadde av fleire av leiande sosialdemokratar og på dei rasistiske utfalla
(sneers) mot fleire personar, mellom dei Ferdinand Lasalle. Eg har i notatet
til Sperber si bok gått nøye inn på dette og vist at der faktisk ikkje var
nokre slike utfall. Det er slik at det ikkje fans rasisme, slik vi oppfattar
det, på den tida, slik Sperber sjølv seier, og at merknadene om Lasalle var ei
ironisk handsaming av nokre svært luftige teoriar om folk som Lasalle
sjølv hadde fremma. Du kan lese om Marx
si haldning til jødane i mi handsaming av Sperber si bok under kapitlet om
«Friedland og Sperber om Marx sin holdning til jøder».[vii]
Eg vil
første omgang i konsentrere meg om Jones’ handsaming av visse kjende tekstar av
Marx. Det mest vesentlege er sjølvsagt korleis han handsamar tekstane til Kapitalen
sine 4 bøker.
Men eg
startar med korleis Stedman presenterer Marx sin stil ved avslutninga av
vidaregåande skole. Dette er eit av dei første kjende dokumenta frå Marx’ hand.
Han var då 16 år gammal. Stedman nemner ikkje dei to andre kjende tekstane for
denne eksamenen. Det var latinteksten An
principatus Augusti merito inter feliciores rei publicae Romanae aetates
numertur (Reknar vi med rette Augustus regjering til den lukkelegaste tida
i Romerriket) og religionsteksten Die Vereinigung der Gläubigen mit Christo nach
Joh. 15, 1-14, in ihrem Grund und Wesen, in ihrer unbedingten Notwendigkeit und
in ihren Wirkungen dargestellt (Sameininga til dei kristne med Jesus
ifølgje Johannes evangelium kapitel 15, vers 1-14, framstilt i sin grunn, sitt
vesen og uomgjengelege naudsyn og med verknadane sine.) Auguste Cornu nemner og
desse tekstane i det første bandet av sine tre bøker om Karl Marx und Friedrich Engels som kom ut på tysk i 1954 og meiner
at dei ikkje berre er etteraping av Marx sin far og læraren Wyttenbach (slik
Jones hevdar), men og peikar framover i Marx si personlege utvikling.
I den
religiøse teksten hevda Marx at sambandet mellom Jesus og menneska sprang ut av
at menneska gjennom sine gode handlingar på jorda, gjennom moralen sin, kom
nærare Jesus. Mens Marx altså hevda synspunkt som ligg nær den seinare
frigjeringsteologien, som Dussel har vore ein sentral representant for, så gav
læraren ein merknad om at det var vel eigentleg religionen som førte til dette.
Interessant er det og at Marx her nemner både stoikarane og epikurearane.
Seinare kom han jo til å skrive doktoravhandling om Epikur og hadde planlagt
eit større verk om stoikarane, epikurearane og skeptikarane. Tekstane hans peikar
altså fram mot saker som var viktig seinare i livet hans og viser også noko om
kva nivå undervisninga og diskusjonane låg på i skulen hans. Jones er ikkje
opptatt av dette.
Så kjem
vi til den mest kjende av tekstane der han skal skrive om ein ungdom sine
tankar om valet av yrke.
Stedman
bruker litt under ei halv side på å vurdere denne teksten[viii]
og seier det vil være feil å gjere for mykje ut av det Karl skriv her fordi det
stort sett er ei oppattaking av læraren Wyttenbach sine synspunkt. I sitata frå
stilen til Marx utelet han derfor også den meste interessante delen som
verkeleg peikar mot det seinare arbeidet
hans. Cornu derimot sette fingeren på det. Han siterer ein stad der Marx
seier at mennesket nok er fritt til å velje yrke ut frå sine evner, men at kva
du vel også er bestemt av at «unsere Verhältnisse in der Gesellschaft haben
einigermassen schon begonnen, ehe wir sie zu bestimmen imstande sind[ix]
(forholda våre i samfunnet har no ein gong allereie starta før vi er i stand
til å bestemme). Dühring, som skreiv den første store Marx-biografien, merkte
seg det same. Vi finn mest same formuleringar i tekstane om Feuerbach som Marx
skreiv i 1845 og som gir retninga for alt han driv med seinare.
Vi ser at
Marx allereie her har ei oppfatning av at dei vala vi kan gjere også er
avgrensa/bestemd av dei forholda vi har til samfunnet rundt oss. Det blir jo
heilt sentralt i alt det seinare arbeidet hans. Jones legg altså ikkje vekt på
det, men meiner at vi bør sjå på Marx sin tekst som etterplapring. Den andre oppfatninga
er at han har lært noko viktig av læraren sin som han tok med seg og utvikla
vidare gjennom heile livsverket sitt, eller at han ut frå eiga røynd, er samd
med læraren sin om dette. Dessutan peiker det fram mot den seinare praksisen
til Marx. Då bør det ha ein viktig plass i biografien og.
Jones
skriv så om dei økonomistudia som Marx gjorde i første halvdel av 1844[x]
og gjer eit poeng av at Marx las ei fransk omsetting av Ricardos Principles of Political Economy der det
ikkje gjekk fram at Ricardo hadde modifisert arbeidsverditeorien sin ved å seie
at også det som Marx seinare kom til å kalle konstant kapital og var med på å
skape vareverdien. Og han seier at Marx også seinare, under skrivinga av Teoriar om meirverdien ikkje oppdaga
dette.
Dussel
har gjort ein nøye gjennomgang av desse forholda og skriv mellom anna at det
Marx påviste var at Ricardo blanda saman meirverdi og profitt og ikkje klarte å
skilje mellom desse. «Når han korrekt legg fram lovane om meirverdi så vrir han
på det ved straks å uttrykke den som lover om profitt. På den andre sida prøver
han å uttrykke profittlovane direkte utan å gå om mellomleddet som er
meirverdilovane».[xi]
Dussel
konkluderer med at all denne forvirringa kjem av det faktum at Ricardo ‘ikkje
nokre stader vurderer meirverdi for seg sjølv og uavhengig av sine særeigne
formar – profitt (forteneste) og rente […] Av det kjem forvekslinga hans av
verdi med kostnadspris, hans feile teori om rente, hans feilaktige lovar som
har med grunnane til auke og fall i profittraten, osb.’.[xii]
Som vi
ser er ikkje problemet om den konstante kapitalen er med på å bestemme
vareverdien eller ikkje, men om han skal reknast med når ein skal finne
profittraten. Det er her Rikardo gjer feil, slik Marx ser det.
Når ein har
lese manuskripta kalla Teoriar om
meirverdien, så er det tydeleg at Jones ikkje legg fram noko av det
viktigaste i desse. Mens Dussel brukar rundt 250 sider på ein nøye gjennomgang,
og konstaterer at arbeidet med desse manuskripta var heilt naudsynt for at Marx
skulle kunne utvikle dei kategoriane og omgrepa som kunne gjere det mogleg å
komme vidare i forståinga av kapitalen, så skriv Jones ei halv side om det[xiii]
og handsamar det som ein slags unødvendig historisk parentes.
Økonomistudia
i 1844 førte mellom anna til at Marx skreiv den ovannemnde kritikken av Mills. Jones
bruker 11 linjer på denne og han framstiller teksten som det reine uforståelege
tullet.[xiv]
Sjølv ser eg på denne teksten som det aller første utkastet til det som blei Kapitalen. Her er ein kritikk av tidas
økonomiske vitskap, ei utvikling av omgrepet framandgjering i høve
vareproduksjon og varebyte og ein første definisjon av Marx sitt
kommunismeomgrep. Det er altså ein kjernetekst for å forstå kva som kom
seinare. Særleg interessant er det at han framstiller den økonomiske vitskapen
på si tid som lovar laga ut frå slumpetreff fordi økonomane ikkje har komme
fram til det grunnlaget som dei
økonomiske tilfeldige fenomena kvilar på.[xv]
Eg har omsett denne teksten slik at alle kan sjå for seg sjølv.[xvi]
Jones går
så over til å ta for seg Marx sine Paris-manuskript også kalla dei Økonomisk-filosofisk manuskripta. Eg ser
på desse som det andre utkastet på vegen til Kapitalen.
Jones meiner
at dei er ein slags konstruksjon som Marx lagar for å underbygge motsetnaden
mellom borgarskap og proletariat. Han skriv at «Karl hevda at det var
framandgjeringa som hadde produsert privateigedommen» og at «det fans ikkje
noko prov som kunne underbygge denne påstanden, men utan den kunne ikkje Karl
ha komme fram til den apokalyptiske konklusjonen sin: at privateigedommen var
produkt av framandgjort arbeid, ein «løyndom» som berre blei avdekka når
privateigedommen hadde fullført sin dominans over menneska. Det var berre når
privateigedommen blei ei «verdshistorisk makt» og når menneska var redusert til
«abstrakt arbeid», og alt hadde blitt redusert til «noko kvantitativt», at
antitesen mellom eigedom og eigedomsløyse blei omdanna til den mellom kapital
og arbeid, borgar og proletar.»[xvii]
Jones
hevdar altså at det ikkje finns noko prov for at privateigedommen er eit
resultat av at mange menneske produserer ting som dei først eig sjølv og så gir
frå seg (entaüssert) gjennom bytte og seinare sal, men som etter kvart blir
monopolisert av nokre menneske som eig dei, mens dei andre menneska, som
direkte produserer tinga, ikkje eig dei.
Dette er jo ein sterk påstand frå ein historieprofessor og seier vel meir om hans mangel på økonomiforståing enn om mangelen ved Marx sine påstandar. Men Jones treng å hevde dette fordi han ikkje kan godta at varane sin verdi er skapt i mennesket si skapande verksemd som arbeidar, gjennom menneska som utvekslar seg med naturen gjennom ein produksjon uansett kva nyttig ting som blir produsert. Han må vise at verdien blir skapt av nytten og bruken og av tinga, det som Marx kallar bruksverdien. Og når ein meiner det, så er sjølvsagt alt snakk om meirverdi og utbytting heller ikkje noko tema. Og nett dette er det jo Marx kritiserer sin tids sosialøkonomi for.
Når det
ikkje er det menneskelege arbeidet generelt sett som skapar dei tinga som blir
eigedom, men berre det konkrete arbeidet som skapar konkrete nyttige
bruksverdiar, og tinga blir bytta, og seinare seld og kjøpt berre ut frå nytten
sin, så er sjølvsagt alt grunnlag for å snakke om utbytting, klassar osb. ikkje
aktuelt. Dette er jo eit fint ideologisk bilde som alle veit ikkje samsvarer
med røynda.
Elles er
det også typisk at han utelet eit svært viktig element i Marx’ framstilling av
framandgjeringa, nemleg framandgjeringa frå naturen rundt menneska. Det at dei
produserande menneska (dvs., arbeidarane) ikkje eig sine eigne produkt som er
resultatet av produksjonsverksemda deira (varene) og sine eigne
produktivkrefter når dei produserer, gjer at dei også blir framand for den
naturen som dei utvekslar seg med i produksjonen. Dermed kan dei ikkje opprette
eit tilhøve til naturen som tar omsyn til naturen sine eigne grenser, for dei
her ikkje noko innflyting på dette. Det er jo noko svært sentralt i vår tid.
Eg skal
ikkje seie så mykje meir om dette, men vil vise til kommentaren min til
Sperbers Marx-biografi der eg skriv at Marx sitt syn er svært ufullstendig gitt
att og at han utelet heilt framandgjeringa frå naturen som er blitt ei stadig
meir sentral problemstilling dei seinare åra og dermed viser at Marx er svært
relevant også for vår tid og for framtida vår. Slik er det og med Jones.
Handsaminga
av Manifestet over eit par sider tar
opp at Marx no bruker andre omgrep enn tidligare, som den moderne staten,
klassekamp, borgarskap og proletariat.
Etter å
ha sagt at teksten er ein briljant tommelfingerskisse av utviklinga av den
moderne kapitalismen med den pågåande klassestriden som naudsynt utkomme,
bruker han ei halv side på vise at Marx tok omgrepet borgarskap frå andre, men
gjer det til kapitalens talerøyr eller personliggjering.
Eg kunne
no tatt opp store veikskapar ved Jones si handsaming av Manifestet og fleire tekstar, men skal i staden sjå på det mest
sentrale i heile Marx sin praksis, nemleg utviklinga av forståinga av det
kapitalistiske, økonomisk-sosiale systemet.
Jones tar opp Marx sitt arbeid med Kapitalen over 57 sider. Han opnar med Grunnriss og hevdar at Marx si framstilling av argumenta i dette
verket var klumsete og usamanhengande og at presentasjonen var kaotisk.[xviii] Dussel
som har skrive eit stort verk på vel 370 sider om denne boka har ei heilt anna
oppfatning. La oss sjå litt på hans vurdering. Før han går gjennom den tredje
delen av Grunnriss, som handlar om kapitalens produksjonsprosess skriv han:
«Det er ikkje nokon tvil om at denne delen er den som er mest utarbeida av
Marx, ikkje berre i Grunnriss, men
også i manuskripta frå 1861-63 og i Kapitalen.
Dessutan kan vi slå fast at det er den
einaste delen som blei heilt fullført, når vi ser bort frå innleiinga om
varen og pengane.
Marx
plasserer seg på produksjonens djupe, skjulte, grunnleggande nivå. Etter ei
innleiing, som tar opp ein ideologianalyse av den klassiske kapitalistiske
økonomien, går han over til ei genial beskriving av kapitalens vesen. Det
motsetnadsfylte møtet mellom kapital og arbeid er kanskje det
kapitelet i Grunnriss som er tettast
filosofisk sett, det rikaste grunnleggande og originale oppdagingar.
Alt var
klart til den mest lysande beskrivinga og kanskje det mest avgjerande bidrag
som Marx ga i høve menneska si generelle historie: spørsmålet om meirverdien
som han avgrensar og definerer her for første gong – med den mangelen på
presisjon som ein finn hos ein forskar i laboratoriet som jobbar med spørsmål
som til då har vore ukjend for heile verda.»[xix]
Vi ser at
der ein avgrunn når det gjeld vurderinga av verket og den som skreiv det. Og
Jones kjenner i det heile ikkje til Dussel sine arbeid.
Det er
under handsaminga av Grunnriss Jones
hevdar at boka hadde ein grunnleggande feil i økonomiforståinga som Marx aldri
klarte å reparere. Han formulerer det slik: «Karls argument hadde grunnleggande
feil som han aldri klarte å rette på. I
Grunnriss var handsaminga hans av verdiproblemet uklårt. I første bind av
Kapitalen unngjekk han dei vanskelegaste sakene som angjekk spørsmålet
diskusjonen til produksjonen, mens dei motstrevande forsøka på å møte problema
i dei uutgitte andre og tredje binda var mislukka.»[xx]
Så seier
han at han vil finne utgangspunktet for diskusjonen om desse sakene. For å
klare det begynner han med å gå tilbake til Ricardo og debatten som kom etter
at han gav ut første utgåve av Principles
of Political Economy and Taxation, i 1817. Over eit par sider seier Jones at
Marx ikkje har oppdaga at Ricardo hadde lagt inn nokre føresetnader for
påstanden om at varen sin verdi ble sett av den sosialt naudsynte arbeidstida. Det
galdt ikkje når varene blei produsert med ulike mengder fast og sirkulerande
kapital. Jones påstår at Marx ikkje oppdaga dette. Det er sjølvsagt det reine
tullet. Marx skriv jo at også at verdien av den faste og sirkulerande
kapitalen, som han etter kvart kalla konstant kapital, gjekk inn i varene som
blei produsert, men at dette ikkje tilførte varene nokon ny verdi. Den
konstante kapitalen var jo og laga av arbeidarar tidlegare og inneheldt ein
verdi som svarte til tida det tok å produsere han. Det av dette tidlegare (daude) arbeidet som hadde
gått med til å lage alt som gjekk inn i produksjonen blei overført til dei nye
varene, men den nye tilførde verdien (meirverdien)
kom frå bruken av arbeidskrafta.
Så skriv
Jones at det og er eit problem at prisen på enkelvarer ikkje blir sett av
sosialt naudsynt arbeidstid, og at dette kjem av at Marx på vilkårleg vis
utelet bruksverdien når han sette opp kva som gav varene verdi. Problemet med
arbeidsverditeorien var at det spørsmålet om blei stilt i utgangspunktet – det
relative forholdet i det Jones kallar den balanserte prisen som oppstod ved
bytte i marknaden – hadde forsvunne. For i bytte på marknaden følgjer det ikkje
på nokon måte at sosialt naudsynt arbeidstid var det einaste som bestemde den
balanserte prisen, sjølv om ein antok at elle varer var arbeidsprodukt.
Her
avslører Jones at han ikkje forstår dei forskjellige abstraksjonsnivå som Marx
opererer på. I første bind av kapitalen er han på det djupaste nivået, som
gjeld kapitalen universelt eller generelt. Det er her grunnlaget for prisane
for alle varer i heile det kapitalistiske systemet blir lagt gjennom verdien
som = medgått sosialt naudsynt
arbeidstid. Og det er her meirverdien
blir oppdaga som eit overskott over verdien av arbeidskrafta fordi menneska i
produksjonsverksemda skapar ein verdi som ser større enn verdien av
arbeidskrafta sjølv.
Det finns
ikkje nokon direkte overgang frå verdien av alle varene til prisen på
enkeltvarer som vi ser på øvste abstraksjonsnivået, slik fenomenet verdi trer
fram i det daglege livet vårt. Det kjem av at det finns formidlingar mellom
desse abstraksjonsnivåa.
Eg samanfatta dette alt i 1992 i
boka Marxistisk renessanse kommunistisk
offensiv på side 175-76.
«Tredje
bandet av "Kapitalen" handlar om den kapitalistiske produksjonen sin
totalprosess og er delt inn i to delar og fem avdelingar. Heilt framme i dette
bandet seier Marx noko viktig om korleis heile verket om "Kapitalen"
vart organisert. Framstillingsprosessen er omvendt av studieprosessen.
Studieprosessen går frå alle dei ytre tilfeldige bestemmingane av kapitalen som alle
kan sjå i dagleglivet sitt og inn til dei indre samanhengane og
utviklingstendensane som vi berre kan forstå gjennom abstrakt, teoretisk
tenking.
I framstillinga går Marx nett ut frå ein abstrakt, teoretisk
analyse av den inste kjernen i kapitalen, dvs. varen og vareproduksjonen. Så
går han vidare frå dette grunnlaget og stadig vidare opp igjen mot dei formene
som alle kan sjå på overflata av kapitalismen som fenomen. Det er i dette
tredje bandet at han dukkar heilt opp att på overflata og viser oss korleis dei
indre samanhengane i kapitalen trer fram i ei forvanska, fordreid og ukjenneleg
form i det daglege livet vårt.
Begge desse metodane er nyttig idag og. Vi bør ikkje låse oss til ein
av dei, eller legge einsidig vekt på ein av dei.
1. avd. handlar om forvandlinga av meirverdien til profitt og
meirverdiraten til profittrate. For kapitalisten trer meirverdien fram som
eit overskott på alt han har investert både i maskiner, råvarer, hjelpestoffar
(dvs. konstant kapital) og arbeidskraft (dvs. variabel kapital), altså som eit
overskott som heile kapitalen har skapt, ikkje berre den variable delen, dvs.
arbeidskrafta.
Slik blir kjelda til verdiskapinga, meirverdien, løynd i omgrepet
profitt.
Det som er investert for å produsere varen kallar Marx for kostnadsprisen.
Profitten er overskottet over kostnadsprisen. Profittraten er meirverdien delt
på kostnadsprisen, rekna i prosent. Dette skjuler korleis meirverdien blir
skapt og dermed skjuler det utbyttinga.
2. avd. handlar om forvandlinga av profitten til
gjennomsnittsprofitt. Innan ulike greiner av kapitalen vil det danne seg
ulike profittratar fordi dei har ulike forhold mellom delane konstant og
variabel kapital og meirverdien. Innan område der det ikkje er uoverstigelege
hindringar vil det likevel, ut frå konkurransen i marknaden, danne seg ein
gjennomsnittsprofittrate for dei ymse kapitalane uansett korleis forholdet
mellom konstant og variabel kapital og meirverdien er. Det den enkelte
kapitalen får i profitt er kostnadsprisen sin pluss eit tillegg som samsvarer
med den gjennomsnittlege profittraten, ikkje den eigne profittraten.
Kostnadsprisen pluss tillegget ut frå den gjennomsnittlege profittraten kallar
Marx for produksjonsprisen.
Vi ser no at varene sin verdi som første og andre bok av
"Kapitalen" handlar om, er kamuflert som kostnadspris og
produksjonspris og at dei verkelege indre samanhengane i kapitalen sin
akkumulasjonsprosess blir vanskelegare og vanskelegare å forstå jo meir vi kjem
opp til overflatefenomena.
Med utgangspunkt i korleis produksjonsprisen blir danna, er det lettare
å forstå korleis dei kapitalane som er teknisk mest avanserte kan realisere
meir profitt enn dei andre, sjølv om det er det levande arbeidet som skapar
meirverdien og ikkje maskinene. Fortenesta til kvar kapital blir bestemt av
forskjellen mellom kostnadsprisen og produksjonsprisen for kvar kapital. Fordi
produksjonsprisen er felles for alle kapitalane, får dei kapitalane størst
forteneste som har lågaste kostnadspris, og det er dei med dei meste moderne
anlegga. For kvardagsmedvitet ser det då ut som det er maskinene som spelar
størst rolle i profittskapinga ikkje arbeidarane.
I avdelinga tek og Marx opp korleis voksande etterspurnad og utbud
verkar inn på korleis marknadsprisane vik av frå marknadsverdien
til varene. Dette legg endå eit kamuflerande lag over dei indre samanhengane og
prosessane i systemet. Dei borgarlege økonomane byggjer forklaringane sine
mykje på illusjonane som oppstår her.»
Paul Mattic gjennomgjekk denne diskusjonen alt byrjinga av 1970 talet
der han også imøtegår Samuelson sine tankar om saka.[xxi]
Eg skal
ikkje gå inn nøyare på Jones argumentasjon her, men berre slå fast at han ikkje
kjenner til dei viktigaste momenta i den diskusjonen han drar opp. Han skriv
til dømes at då Engels gav ut det tredje
bindet av Kapitalen så blei
det retta en grunnleggande kritikk mot boka, særleg av Eugen von Böhm-Bawerk.[xxii]
Han viste at løysinga på meirverdi til profitt var tilfeldig og overflatisk. Og
Jones meiner at Marx strevde med dette gjennom heile produksjonen sin utan å
finne ei tilfredsstillande løysing.
Men han
nemner ikkje at den seinare økonomiguruen,
Paul A. Samuelson[xxiii],
som på ingen måte støtta Marx, fann at Böhm-Bawerk sin kritikk ikkje heldt
vatten. Dessutan handsamar han ikkje nokre av dei sentrale personane som har
tatt opp liknande kritikk av Marx, som Piero Sraffa, Nobuo Okishio, Paul M. Sweezy,
Ladislaus von Bortkiewicz og andre. Og han nemner i alle fall ikkje dei som har
gått i rette med denne kritikken, som Paul Mattic (1972) som tar opp korleis
Marx opererer med fleire abstraksjonsnivå, som Böhm-Bawerk Samuelson og andre
ikkje tar omsyn til, og særleg Andrew
Kliman[xxiv]
som har gjort et svært grundig arbeid for å vise at det er indre samanheng
mellom Marx sin arbeidsverditeori og prisdanninga.[xxv]
Mitt poeng er at det Jones skriv er heilt forbigått av den moderne
Marx-forskinga som Jones ikkje veit om eller medvite utelet.
På dette
feltet er Jones heilt hjelpelaus. Han kjenner korkje til nyare studiar som Lucien
Sève sitt banebrytande arbeid på dette feltet, Isabelle Garo, eller til dømes
Bertell Ollman[xxvi]
si bok om Marx’ dialektikk.[xxvii]
For ikkje å snakke om Evald Vasilyevich Ilyenkov sitt verk om Det abstraktes og konkretes dialektikk i
Marx’s Capital.[xxviii]
Og heller ikkje veit han om eldre kjende studiar som John Mepham og
David-Hilllel Ruben sine tre bind med samletittel Issues in Marxist Philosophy som kom ut i 1979. Han er kort sagt
heilt fråsegla.
Når det
gjeld det vesentlegaste ved Marx sin innsats og det varige i han, så er boka
ikkje til noka nytte. Igjen har vi noko tilsynelatande vitskapeleg som dekkjer
over ukunne, dårleg handsaming av kjelder og manglande kunnskap om den nye
utviklinga på vesentlege felt.
Kanskje
eg kjem til å ta fram fleire eksempel om eg får tid.
Terje
Valen, måndag 5. desember 2016.
[iii] http://www.edmond-de-rothschild.com/site/International/en/Sustainable-development/the-edmond-de-rothschild-foundations
[vi] Jones, side xv.
[viii] Jones, side 38-39.
[ix] Her siterer Cornu frå MEGA bind I,
1, 2. halvbind, side 165. Sjå Auguste Cornu Karl
Marx und Friedrich Engels, bind 1, side 61.
[x] Jones, side 174-75.
[xi] Enrique Dussel Towards an Unknown Marx – as commentary on
the Manuscipts of 1861-63, engelsk utgåve, omsett av Dussel sjøl, 2001, side
105. Spansk utgåve, 1988. Sitatet er frå Marx Engels Collected Works (MECW),
bind 32, side 10.
[xii] Sam bok, side 105, Marx
Engels Collected Works (MECW), bind 32, side 9.
[xiii] Jones, side 412-13.
[xiv] Jones, side 175-76.
[xv] “Ved kvar kompensasjon av pengar og
metallverdi, som når han framstiller produksjonskostnadene som det einaste
momentet i verdibestemminga, gjer Mills – slik også Ricardo sin skole i det
heile – den feilen at dei utrykk han som abstrakt
lov, utan den vekslinga eller stadige opphevinga av denne loven som først gjer at han blir til.
Når det er ein varig lov at til dømes
produksjonskostnadene til sjuande og sist – eller i enno høgare grad gjennom
den sporadisk inntreffande balanse av etterspurnad og tilbod – bestemmer
prisen/verdien, så er det ein like varig
lov at dette forholdet ikkje går opp, altså at verdi og
produksjonskostnader ikkje står i noko nødvendig forhold til kvarandre. Ja,
etterspurnad og tilbod svarer til kvarandre alltid berre i augeblinken gjennom
dei tidlegare svingingane i etterspurnad og tilbod, gjennom misforholdet mellom
produksjonskostnadene og bytteverdien, akkurat som desse svingingane og
misforholda igjen følgjer etter den likevekta som finns i augneblinken. Denne verkelege rørsla, som kvar lov berre er eit abstrakt, tilfeldig og
einsidig moment av, blir av den nyare nasjonaløkonomien gjort til noko
tilfeldig, til noko uvesentleg. Kvifor? Fordi det er slik at viss han ville
uttrykke kvar rørsle abstrakt, så ville grunnformelen, gjennom den skarpe og
eksakte formel som dei reduserer nasjonaløkonomien til, måtte vere: I
nasjonaløkonomien er loven bestemt gjennom sin motsetnad, mangelen på lov.
Nasjonaløkonomien sin sanne lov er slumpetreff,
og vi, vitskapsfolka, trekk av rørsla til dette slumpetreffet, ut nokre vilkårlege
moment som vi fastset i form av lovar.»
[xvii] Jones, side 180.
[xviii] Jones, side 376.
[xix] Dussel La production téorique De Marx – Un commentaire des Grundrisse,
fransk utgåve 2009, side 79. Spansk utgåve 1985.
[xx] Jones, side 398.
[xxii] Jones, side 417 og 18.
[xxiii] Samuelson er sett på som den
leiande økonomen i siste halvdel av førre hundreår. Sjå https://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Samuelson
[xxiv] Andrew Kliman Reclaiming Marx’s «Capital» - A Refutatio of the Myth of Inconsistency,
2007.