Dei tre
siste åra har det komme tre store Marx-biografiar som eg kjenner til. Den
første er Jonathan Sperbers, Karl Marx –
A Nineteenth-century Life, 2013 som eg ser på som ein intellektuell
skandale og har skrive eit lengre notat om.[i]
Den andre er Gareth Stedman Jones, Karl
Marx – Greatness and Illusion, 2016 som eg og har skrive eit (kortare) notat
om.[ii]
Og det er Sven-Eric Liedmans Karl Marx –
en biografi, 2015. Av desse er det berre Svein-Eric Liedmans som held nokolunde
vitskapelege mål, sjølv om den og har store manglar sett i ljos av
Marx-forskinga dei siste vel 50 åra.
I
motsetnad til dei andre biografane har Liedman komme fram til at Marx framleis
er svært aktuell for vår tid. Han seier at «Marx analys av sin samtid stämmer alltså bättre i dag en för
femtio år sidan. Treffsäkerheten gäller framför allt kapitalismens sätt att fungera.
Men Marx hade
inte räknat med kapitalismens förmåga at ständigt förnya sig och engagera nye
produktivkräfter. Idag ter sig kapitalismen mer dominant än någonsin.”[iii]
Sjølv vil eg seie
med stort sett samd med desse påstandane.
Og han
konkluderer heile boka si med at Marx allierer seg med arbeidarklassen og
arbeider for denne klassen si frigjering og meiner at det vil vere heile
menneskeslekta si frigjering. Han har ikkje noko eintydig svar på korleis dette vil skje og han lever
vidare som kapitalismens store kritikar. Som kritikar lar han oss og ane eit
positivt motbilde av menneskeleg verksemd der fellesskap kan sameinast med fridom og lyst med alvor,
noko som er ein mogeleg utopi også for vår tid.[iv]
Eg meiner
at dette og er viktige påstandar når ein skal samanfatte Marx si verksemd,
sjølv om dei ikkje seier noko direkte om Marx som politikar og
revolusjonsteoretikar.
Med desse
formuleringane som utgangspunkt treng han ikkje velje kjelder på partisk vis og
vri og vrenge på dei for å få dei til å passe med ein fordom om at Marx er
avleggs, slik dei andre biografane gjer. Han seier og at han har prøvd å lage
ei så objektiv skildring som mogeleg innanfor
språkkunnskapane sine og dei andre kunnskapane om emnet som han har.
Spørsmålet
er då om kunnskapen er god nok. Eg vil seie noko om det, ut frå min kunnskap som
også er avgrensa av at eg berre er en ihuga amatør som les vidt og breitt på
nordiske språk, engelsk, fransk, tysk og spansk. Det tyder at eg også manglar
mykje viktig kunnskap som finns i ikkje omsette tekstar frå andre språk som
russisk, italiensk, japansk, kinesisk og andre.
Liedman
handsamar altså etter mi meining dei kjeldene han har på vitskapeleg vis. Her
skil han seg frå biografane Sperber og Jones. Men han har og nokre av dei same
veikskapane som dei. Veikskapane hos Liedman gjeld særleg handsaminga av utviklinga av Marx sine
økonomiske og filosofiske kategoriar i
heile kapital-korpuset. Han kjenner ikkje til dei banebrytande verka til
Enrique Dussel (tre detaljerte bind med analysar av alle originalutkasta til Kapitalen)[v],
Lucien Sève (med alle sine verk om utviklinga av Marx sine dialektiske
kategoriar i heile kapital-korpuset og hans arbeid med naturdialektikken saman
med andre franske vitskapsfolk), Isabelle Garo med si doktoravhandling om Marx
sin sanseteori samt fleire bøker som følgjer det opp, samt ei bok frå 2011 om Marx sin estetikk med ei grundig samanlikning mellom
Foucault, Deleuse, Althusser og Marx[vi].
Han kjenner heller ikkje István Meszárós (med sine verk der han diskuterer dei
fleste relevante filosofar og samfunnsvetarar og deira tilhøve til Marx sine
tankar) og Hal Draper (delvis med Ernest Haberkern) med sine fem bind om Marx’
revolusjonsteori som kom ut mellom 1977 og 2005. Det gjer at Liedman er og svak
på utviklinga av Kapitalen. Han er
heller ikkje sterk på det feltet han særleg vi undersøke, Marx sitt tilhøve til
Hegel. Han kjenner til dømes ikkje tidlege verk som E.V. Ilyenkovs om det
konkretes og abstraktes dialektikk i Kapitalen
frå 1960, heller ikkje dei tre banda frå 1979 som blei redigert av John Nepham
og D-H Ruben om problem i Marx’ filosofi eller det banebrytande verket av
Günther Hillman om Marx og Hegel som kom allereie i 1966 og seinare verk som det
Bertell Ollman skreiv om dialektikkens dans frå 2003.
Dette
gjer at framstillinga til Liedman blir til på eit for avgrensa
kunnskapsgrunnlag og at det han skriv derfor blir prega av tidlegare
forskingsresultat og tankar, sjølv om han i motsetnad til dei andre to
biografane veit at Marx hadde ein god del å seie om økologi og viser til John
Bellamy Foster og han kjenner til Anthony Kliman si handsaming av påstanden om
at Kapitalen er internt inkonsekvent.
Mitt
utgangspunkt er at eit individ sin personlegdom blir utvikla i møtet med alle
dei samfunnsmessige forhold som individet står i, og som er rammene rundt dei
vala individet gjer, og dei vala som individet verkeleg tar innan desse rammene
og som kjem til syne i heile verksemda til individet. Dette er og Marx sitt
utgangspunkt slik han seier det i den sjette Feuerbach-tesen.
Då blir
det viktig å finne dei vesentlegaste forholda og vala og dei vesentlegaste
verksemdene og sjå korleis desse har utvikla seg.
Eg
tenkjer at det vesentlegaste ved Marx si verksemd var oppdaginga av
hovudtendensane i kapitalen si utvikling, korleis han oppstod, utvikla og
endrar seg og korleis han går mot si eiga oppheving eller avslutning. I tillegg
oppdaga han korleis samfunnsklassen som eig og kontrollerer kapitalen og vil
halde på han og samfunnsklasse som kan oppheve han, nemleg arbeidarklassen står
i høve til produksjonen og kvarandre og utviklar seg ut frå det. Grunnen til at
han blei driven til å gjere desse oppdagingane var at han ville gi
arbeidarklassen eit vitskapeleg grunnlag for å forstå den verda han lever i, og
avdekke klassen si historiske oppgåve.
Utgangspunktet
for Marx var først etisk eller moralsk om du vil. Han såg urettvisa i verda og
ville kjempe mot ho og han fann at utbyttinga av den produserande klassen var
det vesentlegaste grunnlaget for all urettvise. Dette prega alt han skreiv og
gjorde.
Viss
desse oppdagingane ikkje var/er i samsvar med det vesentlegaste av det som
verkeleg skjer i verda, så er Marx si verksemd mykje mindre vesentleg for oss
enn om dei er det. Det kan og vere grader av samsvar, stort eller mindre
samsvar gjer verksemda meir eller mindre vesentleg.
Det mest
vesentlege i ein Marx-biografi blir altså å søke å avdekke i kva grad Marx sine
oppdagingar om kapitalen og klassane sitt tilhøve til han framleis er
vesentlege eller ikkje. Det tyder at biografen må ha djup kunnskap om denne
delen av Marx si verksemd og utviklinga av den verksemda historisk – altså
korleis Marx blei i stand til å utføre det han gjorde og etappane i arbeidet
hans.
Sperber
og Jones klarte på ingen måte å påvise
at Marx ikkje er vesentleg for oss. I forsøket på å påvise det braut dei mange
grunnleggande reglar for kjeldehandsaming og vurdering. Sperber sitt verk står
klart fram som vinkla oppdragsforsking. Han skal grunngi at Marx var ein
1900-talsperson og ikkje så mykje meir. Jones sitt oppdrag er å vise at Marx
var ein stor person som inspirerte mykje samfunnsforsking seinare, men at
tankane hans om utviklinga av kapitalismen var ein illusjon. Dette fører også
han ut i eit villnis av gamle vurderingar, påstandar og fordommar.
Liedman prøver
derimot å skrive ein ærleg biografi ut frå det han veit om Marx og skriftene
hans. Ut frå studia av desse har han altså kome fram til at Marx var viktig i
si tid og at han kanskje er enno viktigare for oss no og i framtida. Mi meining
er at han ikkje klarer å overtyde oss godt nok om det fordi han ikkje har
kunnskap nok, særleg om utviklinga av Marx si tenking om økonomien og heile den
vitskapeleg-filosofiske verksemd som førte til og følgde av denne utviklinga.
For å
kunne fullføre arbeide sitt måtte Marx oppheve den tidlegare tenkinga om
korleis verda utviklar seg, på ein djup måte. Det tyder først og fremst
at han måtte oppheve Hegel sin filosofi. Hillman har ei grundig skildring av delar av denne opphevinga.
Gjennom
oppdagingsferda si i kapitalens verd måtte Marx, for å forstå det som skjedde, utvikle ei mengd nye omgrep, nye vitskapelege
og filosofiske kategoriar. Dei som har undersøkt dette grundigast er Dussel og
Sève. Vi treng sjølvsagt ikkje vere samde med alt dei kjem fram til, men kvar
nye Marx-biografi må i det minste drøfte det dei kjem fram til.
Så var
Marx sitt arbeid med økonomien ein del av hans verksemd som revolusjonær
politisk aktør og meint som eit teoretisk grunnlag for arbeidarklassens
politiske kamp for oppheving av kapitalen og skaping av kommunismen. Den som
har undersøkt dette grundigast er Draper. Det same gjeld for han som for dei
ovannemnde.
La meg no
sjå nærare på Liedman si handsaming av Kapitalen.
Eg vil begynne med ei kritisk gjennomgåing av nokre utvalde delar av boka og
siterer og kommenterer tekstar på sidene 487 og 488.
Her
handsamar Liedman omgrepa meirarbeid og
meirverdi. Han skriv først heilt
greitt om at meirverdien blir skapt av at arbeidaren gjennom arbeidet sitt
skapar meir verdi enn verdien av det kapitalisten betalar han i løn og at dette
er meirverdien. Men så tar han eit sprang rett frå dei grunnleggande og
abstrakte omgrepa som Marx brukar i første bind av Kapitalen for å forklare kvifor
produktivkreftene må auke.
«Kapitalistens
strävan är att utöka arbetstiden och minska lönen, men det finns en gräns för
vad som er möjligt för att arbetaren över
hovud ska kunna överleva. Status quo hotar, och det betyder undergången
för kapitalisten. Därför måste produktivkrafterna beständig öka och därmed de
relativa kostnaderna för arbeidslönen minska; mer kan produceras på kortare
tid.”
I røynda er det
nett dette synet Marx polemiserer mot i tredje bind av Kapitalen. Mens første
bind handlar om det skjulte grunnlaget for kapitalens utviklingsprosess, så
handlar tredje bind om korleis denne prosessen ser ut på overflata, når ein
ikkje kjenner grunnstrukturen og kvifor det er slik. Marx viser her korleis
illusjonane om den kapitalistiske økonomien oppstår og korleis det er desse
illusjonane som er drivkrafta i
kapitalistanes handlinger, og ikkje det grunnlaget som bestemmer desse
illusjonane. Det er i følgje Marx ikkje meirverdien som kapitalisten har i
tankane når han tar tiltak for å auke produktiviteten, men varens kostnadspris.
Og varens kostnadspris er lik forbrukt konstant kapital pluss forbrukt variabel
kapital. Kapitalisten trur derfor at dette er varens verkelege verdi, og tar då
ikkje med meirverdien.
Marx skriv slik
om dette i første kapittel av tredje bind: «Den forvirra førestillinga at
varens kostnadspris er den verkelege verdien hans, men at meirverdien kjem til
når varen seljast over sin verdi, og at varane altså blir seld til verdien sin
om salsprisen er lik med kostnadsprisen, dvs. lik med prisen på dei
produksjonsmidla som er forbrukt pluss arbeidsløn, har med sedvanleg
overflommande vitskapeleg sjarlataneri blitt utbasunert av Proudhon som
sosialismens nyoppdaga løyndom.”[vii]
Det er mellom
anna dette sjarlataneriet Marx vil til livs gjennom kapital-prosjektet sitt. For
at dette skal bli mogleg å forstå må vi eigentleg gjennomgå heile det som mange
kallar kapitalkorpuset, det vil seie
alle tekstar som knyter seg til Marx sitt kapitalprosjekt, slik Séve[viii] og Dussel har gjort. Det er sjølvsagt umogleg her, men eg
må likevel prøve å gå litt nærare inn på det i den vidare teksten her.
Utgangspunktet
for kapitalprosjektet er ein lang studieprosess som førte til første bind av
Kapitalen i 1867 og alle dei andre tekstane rundt denne boka. Denne prosessen
byrja i 1844 med økonomistudia som førte til Marx sin kritikk av Mills Elements
of Political Economy[ix]
og fortsette med fleire tekstar som økonomisk-filosofiske manuskript, Den tyske
ideologi[x],
Filosofiens elende, for så verkeleg ta av med Grunnriss, Teoriar om
meirverdien, første bind av kapitalen og alle manuskripta etter dette som førte
til at Engels kunne gi ut to bind til av verket etter at Marx var daud. Som ein
sidemerknad vil eg og peike på at Liedman ikkje har fått med seg Marx sin
kritikk av Mills som er sjølve byrjinga på det heile, med framandgjeringsomgrep
og den første formuleringa av kva kommunisme kan vere.
La oss så
sjå på Liedman sin definisjon av Marx sitt sentrale omgrep - meirverdiraten. Liedman
seier at den er forholdet mellom det konstante
kapitalen som kapitalisten satsar på råvarer og maskinar og den variable kapitalen som arbeidslønnene
krevjar.[xi]
Ein skal
ikkje ha lese så mykje Marx for å sjå at det Liedman her definerer ikkje er
meirverdiraten, men kapitalens organiske samansetning som nettopp er heile
kapitalen delt på den variable kapitalen, hos Marx uttrykt som c/v, altså den
konstante kapitalen delt på den variable kapitalen. Vi finn denne brøken på side 38 i den svenske
utgåva av 3. bind av kapitalen der det heiter at: «Mervärdet, varifrån det än
må härstamma, är följaktligen ett överskott över det investerade totalkapitalet
som uttrykkes i bråket m delt på C där C betyder totalkapitalet. Så erhåller vi
profitkvoten m delt på C som er lik m
dividert på (c+v), til skilnad från mervärdekvoten, m dividert på v.” Vi ser altså at meirverdiraten er
noko heilt anna enn Liedman påstår.
Så skriv
Liedman at meirverdiraten har en tendens til å minke når produktivkreftene aukar
fordi delen som blir representert av meir avanserte maskinar veks i høve til delen som går til løner.[xii]
Fordi han har forveksla meirverdirate og profittrate blir dette sjølvsagt feil.
Det han skriv om her er i røynda profittraten, som altså minskar med auka
organisk samansetning av kapitalen.
Ut frå
dette rotet seier Liedman at Marx etter kvart kom fram til noko som han kallar
ein lov. Denne loven seier han inneber at mengda produsert meirverdi (m= er lik
med den variable kapitalen (v) multiplisert med meirverdiraten, som han kallar
p’, eller altså m=v*p’. Denne loven skal vise at meirverdimengda er lik talet
på arbeidarar kom kapitalisten kjøper multiplisert den grad av utbytting som
kvar enkelt arbeidar blir utsett for.[xiii]
Diskusjonen
der vi finn noko som liknar på dette uttrykket finn vi i det tredje kapittelet
av Kapitalens tredje bind. Her finn
vi Marx si undersøking av tilhøvet mellom profittraten og meirverdiraten.
I tredje
tredje bind av kapitalen ser vi altså at Marx i første kapittel tar opp
kapitalistane og økonomane sin illusjon om at varen sin verdi er lik
produksjonsprisen og når vi kjem til kapittel 3, ser vi kor Liedman eigentleg har
tatt sin tekst frå. Dette kapittelet handlar om korleis endringar i kapitalens organiske
samansetning og i meirverdiraten verkar inn på profittraten.
Marx’
utgangspunkt er forholdet mellom meirverdien og den satsa variable kapitalen,
altså meirverdien delt på variabel kapital, m/v, altså meirverdiraten som han
så gir symbolet m’. Da er m/v=m’ og dermed er sjølvsagt m=m’*v, dvs.
meirverdiraten multiplisert med den variable kapitalen. Her finn vi det
uttrykket som liknar på det Liedman kallar ein lov. Men vi ser at p’ er
erstatta med m’ og det er korrekt fordi det er snakk om meirverdi raten som
Marx alltid kallar m’ og ikkje p’. Marx reserverer p’ for profittraten. Har ser
vi korleis forvekslinga av meirverdirate og profittrate forplantar seg vidare i
teksten.
No er jo
m=m’*v heller ikkje nokon lov, det er jo berre det at Marx vel nemninga m’ i
staden for brøken m/v for lettare å bruke det i dei vidare utrekningane sine.
Så skriv
Marx at denne meirverdien dividert med totalkapitalen, i staden for med den
variable kapitalen, kallas profitt (p) og at meirverdien sitt forhold til heile
kapitalen (C), altså m/C kallas profittkvoten. Og denne kallar så Marx for p’.
Når Marx så
har definert desse uttrykka brukar han dei for å rekne ut korleis profittraten
endrar seg når meirverdiraten endrar seg og når den organiske samansetninga av
kapitalen endrar seg.
For å
utføre berekningane sine abstraherer Marx frå endringar i pengeverdien og set
den som konstant. For det andre abstraherer han frå kapitalens omslag og set
det som eit omslag per år. For det tredje abstraherer han frå endringar
arbeidets produktivitet og regner denne som konstant sjølv om forskjellige
samansetningar av kapitalens variable og konstante del oftast medfører
forskjellar i produktivitet og, då det er slik at høgare konstant del oftast
svarer til høgare produktivitet.
Han gjer
det same med arbeidsdagens lengde, arbeidets intensitet og arbeidslønna og går
ut frå at desse er konstante for ikkje å gjere utrekningane for kompliserte.
Så gjer
han ei mengd utrekningar der han held ein del av likninga konstant medan han
endrar den andre og til slutt ser han på når begge endrar seg.
Konklusjonen
blir at det er to hovudfaktorar som bestemmer profittraten. Det er meirverdiraten
og verdisamansettinga av heile kapitalen, dvs. kapitalens organiske
samansetning, dvs. variabel kapital (v) delt på
heile kapitalen (v+c) også uttrykt som C.
Ut frå
dette sluttar han at profittratane for to kapitalar, eller for ein kapital i to
etterfølgande tilstander, er like dersom samansetninga av kapitalen i prosent
og dersom meirverdiraten er lik, og dei er også like med ulik samansettinga av
kapitalen og ulik meirverdirate, når produkta av meirverdiraten i dei variable
kapitaldelane (m’ og v), er lik, dvs. når meirverdimassen rekna på heile
kapitalen, er lik, med andre ord når begge mål på faktorane m’ og v står i
omvendt forhold til kvarandre.
Og at
profittratane for to slike kapitalar er ulike dersom dei har lik prosentvis
samansetning og meirverdiratane er ulik. Då held dei seg til kvarandre som
meirverdiratane. Dei er og ulik dersom meirverdiratane er like og den organiske
samansetninga er ulik og då held dei seg til kvarandre som dei variable
kapitaldelane. Og dei er ulike ved ulik meirverdirate og ulik prosentvis
samansetning og då held dei seg til
kvarandre som produktet m’*v, det vil seie som den prosentvise meirverdimassen
rekna på heile kapitalen.
Det er
altså slik at det uttrykket som Liedman framstiller som ein marxistisk lov,
berre er eit uttrykk i ei likning som gjer det mogleg for Marx å finne lovene
for endringar i profittkvoten i høve til endringar i den organiske
samansetninga av kapitalen og meirverdiraten.
Ut frå
dette kan vi sjå at det Liedman i det heile skriv vidare her, ut frå denne
forståinga, er det reine tullet. På
grunnlag av at m/v=m og altså m=m*m’, dvs. at meirverdien multiplisert med
meirverdiraten er lik den samla meirverdimassen, går han over til å snakke om
at dette gjeld den utbyttinga som den enkelte arbeidaren blir utsett for og at
vi frå denne loven kan slutte seg til det særeigne tilfellet, til den enkelte
arbeidsplassen, det enkelte føretaket.
Dette til
tross for at Marx skriv i det same kapitelet (3) at den undersøkinga han held
på med her, er forskjellen i meirverdiratar innan eit enkelt land og at det han
vil vise er berre korleis profittraten i eit enkelt land blir til. Det vil
altså seie ikkje i eit enkelt føretak.[xiv]
Dette
bryr ikkje Liedman seg om. Han begynner å snakke om at den variable kapitalen
skal uttrykkast i pengar i det uttrykket han har bite seg fast i og dermed
seier han er vi midt oppe i det såkalla
transformasjonsproblemet, dvs. korleis vi kan komme frå varane sin verdi til
deira pris, altså transformere verdien til pengar. Dette har ingen direkte
samanheng med det uttrykket han til no har snakka om, og som vi finn i kapittel
3 i denne boka. Liedman har no hoppa fram til kapittel 9 tilsynelatande utan å
vite sjølv at det er eit sprang frå ein type problem til ein heilt annan type.
Mens kapittel 3 handla om korleis profittraten endra seg med endringar i
meirverdiraten og kapitalens organiske samansetning, så handlar kapittel 9 om
korleis ein allmenn profittrate dannar seg gjennom konkurransen og om
vareverdiane si forvandling til produksjonsprisar. Kapittel 9 byggar i så måte
på det Marx avdekka i kapittel 3, men er på eit anna abstraksjonsnivå fordi konkurransen
i marknaden her blir tatt med i rekninga.
Men lat
oss fortsette på Liedman sine påstandar i kapittel 9. Han seier at det er i
tredje bandets niande kapittel at Marx prøver å løyse transformasjonsproblemet,
dvs. å uttrykke verdien av c og v og m i pengar, utan å lukkast. «Först tycks han full av tilförsikt, han
presenterar en lösning; men efter et antal sidor säger han själv att den inte
håller och nöyer sig med att konstatera att ”varans kostnadspris alltid er
mindre än dess värde”.[xv]
Viss vi ser på
heile samanhengen her så skriv Marx følgjande:»Påståendet, att varans
kostnadspriser alltid är mindre enn dess värde, förblir riktigt. Ty hur
varornas kostnadspriser än avviker från värdet av de produksjonsmedel som
konsumerats i dem, är dessa förflutna misstag likgiltiga ur kapitalistens
synpunkt. Varans kostnadspris är en given utgångspunkt, som är uberoende av
hans produksjon, medan varan, resultatet av hans produksjon, innehåller mervärde,
alltså ett värdeöverskott över dess kostnadspris.”[xvi]
Og litt seinere skriver han: ”En varas kostnadspris beräknas alltid bara på den
mängd betalt arbete som den innehåller, medan
värdet alltid beräknas på hela arbetsmängden, betalt och ubetalt arbete.
Produksjonspriset beräknas på summan betalt arbete plus en av varje
produksjonssfär oberoende mängd obetalt arbete.”[xvii]
Kva ser vi? Jau, at Liedman ikkje har forstått
kva transformasjonsproblemet går ut på i det heile. Og at det han siterer frå
Marx ikkje er noka innrømming frå denne av at han ikkje kan løyse noka problem,
men tvert imot ein del av ei forklaring på kvifor verdien av ein vare er større
enn kostnadsprisen, eller at produksjonsprisen er større enn kostnadsprisen.
Altså,
kostnadsprisen er den prisen som viser verdien av det som går med til å
produsere ein vare, dvs. den samla prisen av forbrukt konstant og variabel
kapital. Men verdien av varen
som kjem ut av produksjonsprosessen er dette pluss ein meirverdi, og det er jo sjølve hjartet i heile Marx sin
kapitalteori. Tar du bort meirverdien forsvinn profitten og med det også heile
kapitalismen. Og då er vi tilbake til det førkapitalistiske varebytet som Marx
tar utgangspunkt i i begynninga av første bind av Kapitalen.
I
kapittel 9 i tredje bind av Kapitalen
viser Marx at dei forskjellige kapitalane sin profitt og profittrate ikkje kan
reknast ut frå kostnadsprisen på dei produserte varene frå eigen kapital. Han brukar
fem forskjellige kapitalar i fem ulike produksjonssfærar for å vise kvifor det
er slik. Kapitalane har same storleik og same utbytingsgrad eller
meirverdirate, men forskjellige organiske samansetningar, dvs. at
forholdet mellom konstant og variabel
kapital er forskjellig kapitalane imellom.
Eg kan ikkje gå i detalj på det her,
men Marx skriv at alle dei forskjellige kapitalane sine varer som er
produsert til ein kostpris (det det kostar å produser dei, dvs. konstant
kapital [c]+ variabel kapital [v]). Varene frå dei fem kapitalane kjem ut på
ein felles marknad og der oppstår det ein ny pris som Marx kallar
produksjonsprisen. Denne definerer han slik: når vi tar gjennomsnittet av
profittratane i dei forskjellige produksjonssfærane og adderer dette
gjennomsnitt til kostprisane i dei ulike produksjonssfærane får vi
produksjonsprisane.
Så viser
han at det tyder at dei med lågast kostpris, dvs. størst forskjell opp til
produksjonsprisen, tileignar seg mest profitt. Det er altså ikkje dei
kapitalane med høgaste eigen meirverdirate som tileignar seg mest profitt. Han
viser og at dette er dei kapitalane med høgaste produktivitet, altså høgast
utvikla produktivkrefter, eller altså dei som har høgaste organisk samansetning
av kapitalen C/v, der C er heile kapitalen og v er den variable kapitalen.
I tillegg
til dette tar han opp føresetnaden at dei forskjellige kapitalane kan vera av
ulik storleik sjølv om forholdet mellom konstant og variabel kapital et likt og
meirverdiraten er lik. Då vil det jo vere slik at det ikkje berre kjem an på
skilnaden i profittratar i dei forskjellige produksjonssfærane når den allmenne
profittraten blir danna, men av den relative vekt som dei forskjellige
kapitalane sine profittratar går inn i utforminga av gjennomsnittet. For
kapitalen som heilskap endrar det likevel ikkje den konklusjonen Marx drog slik
vi har vist ovanfor her.
Han tar
og opp det forholdet at dersom ein kapitalist seljer varer som går inn i
produksjonen av ein annan kapitalist sine varer. Den konstante kapitalen fører
berre over ein del av seg sjølv til vareverdien, men det er ein verdi som alt
er skapt av arbeidarane i ein tidlegare prosess og derfor berre overføring av
denne verdien gjennom den nye arbeidsprosessen. Då blir dette profitt for den
første kapitalisten, mens det for den neste berre blir et utlegg som går inn i
hans kostnadspris. Fordi også produksjonsprisen til varane frå den første
kapitalisten også kan avvike frå varen sin verdi, må vi ta omsyn til det og når
vi skal rekne desse sakene ut i detalj. Så seier han at det ikkje er naudsynt å
går nærare inn på dette i høve det han handsamar her. For det som står fast er
at varens kostnadspris alltid er lågare enn produksjonsprisen. For korleis no
varane sine kostnadsprisar vik av frå verdien av dei produksjonsmiddel som er
forbrukt i produksjonen av dei, er desse feila som ligg i fortida, likegyldig sett frå kapitalisten sin synsstad. Varen sin kostnadspris
er eit utgangspunkt som er gitt, som er uavhengig av produksjonen hans, mens
varen, som er resultatet av produksjonen inneheld meirverdi, altså eit
overskott over kostnadsprisen.
Dessutan
har no den påstanden at kostnadsprisen er mindre enn varen sin verdi, blitt
forvandla til at kostnadsprisen er mindre enn produksjonsprisen. Når deg gjeld
samfunnets totalkapital, der produksjonsprisen er lik med verdien, er denne
påstand identisk med den førre, nemleg at kostnadsprisen er mindre enn produksjonsprisen.
Konklusjonen
til Marx er at kostnadsprisene for varene som er produsert av den
samfunnsmessige totalkapitalen, er mindre enn verdien; eller at
produksjonsprisane for den totalen mengda med produserte varar er identiske med
denne verdien. For ei vare sin kostnadspris blir berre berekna på den mengd
betalt arbeid som han inneheld, mens verdien alltid bereknast på heile
arbeidsmengda, både den betalte og den utbetalte.
Ut frå
dette kan vi sjå at Marx sjølvsagt ikkje gav opp framstillinga av forholdet
mellom verdi og pris, han berre påpeikte at kapitalisten i tillegg til det han
legg ut for å produsere varen, dvs. kostnadsprisen også tileignar seg eit
overskott over dette, som byggar på verdien, men som trer fram som ein profitt
som til sjuande og sist reknast ut frå forskjellen på kostnadsprisen og
produksjonsprisen. Seinare legg Marx også til at den endelege prisen på varen
heller ikkje er identisk med produksjonsprisen, men svingar rundt denne ut frå
verknadene av tilbodet og etterspurnaden etter varen.
For
kapitalistane ser det faktisk ut som dess meir konstant kapital som blir brukt
i høve til variabel kapital, desto større forteneste har dei. Det ser altså ut
som om di meir maskinar og anlegg kapitalisten har i høve til arbeidarar,
dess meir tener han. Tilsynelatande er
det altså maskinane som produserer overskottet og profitten. Dette er og den
vesentlege grunnen til at kapitalistane satsar på å utvikle produktivkreftene.
Det er
nemleg slik at dei som gjer dette først, tener meir enn dei andre. Men den
store overraskinga kjem når dei andre kapitalane gjer det same, for då fell
profittraten på dei samla kapitalane, dvs. på alle kapitalane sett som ein
heilskap, fordi det berre er den variable kapitalen som kan skape meirverdi ved
at arbeidaren etter å ha seld arbeidskrafta si, set ho i rørsle og brukar
maskinar og anlegg i arbeidsverksemda si. Når den variable kapitaldelen minkar
i høve til den konstante, når altså den organiske samansetninga av kapitalen
aukar, så slår profittraten sin fallande tendens inn.
Når
profittraten når eit visst lågt nivå, blir det ikkje noko poeng i å investere
meir i produksjons og då må ei mengd konstant kapital bli øydelagd for å få opp
at profittraten slik at dette blir eit poeng att. Av det kjem krisene.
Men dette
har i og for seg ikkje noko med transformasjonsproblemet å gjere for det er
altså slik at Marx på side 149 i den svenske utgåva av Kapitalen fortel kvifor
det er slik. Som sagt ovanfor er det
nemleg så enkelt at ein vare sin kostnadspris berre reknast på den
mengda betalt arbeid som den
inneheld, mens verdien alltid reknast på
heile arbeidsmengda, både betalt og ubetalt
arbeid. Grunnen til forskjellen er altså at Liedman her ikkje har oppdaga
meirverdien. Dette er også det som støyter alle økonomar som vil halde på
kapitalismen. Det er nemleg meirverdien, dvs. utbyttinga som er grunnlaget for
at kapitalismen er eit umoralsk system, det er tjuveri av framand arbeidskraft.
Men ikkje nok med det. Det er og løyndommen bak kvifor kapitalismen er eit
historisk avgrensa fenomen som vil måtte ta slutt på den eine eller andre måten
og helst ikkje ved at alle samfunnsklasser går til grunne, men ved at
kapitalismen blir oppheva slik at dei positive sidene ved han blir tatt vare på
og dei negative blir fjerna.
Dette er
dessverre så banalt for alle som har bladd i Marx sine økonomiske skrifter at
det er heilt øydeleggande for ein seriøs biograf.
Liedman
fortsett med å seie at Engels forkorta denne delen av Marx sine manuskript og
at han har stroke ei setning som lyder: ”I denne undersøkinga er det ikkje
naudsynt å gå nærare inn på dette punktet”.[xviii]
Og Liedman seier at innhaldet må vere at Marx meiner at det skulle vere meining
i å søke ein løysing i ein heilt annan undersøking. Han tenkjer i alle fall
ikkje her at problemet skulle vere uløyseleg eller meiningsløyst.
Men no er
det faktisk slik at denne setninga blei tatt inn at i boka då Dietz forlag i
Berling i 1966 gav ut ei nyutgåve av dei tre binda av Kapitalen. Du finn han på
side 174 i bind 26 (som er Kapitalen, bind 3), av dei samla verka ,MEW, på tysk
og på side 149 i den svenske utgåva. Og like etter denne teksten skriv Marx
nett at kostnadsprisen ikkje inneheld meirverdien og at omgrepet for den prisen
som inneheld meirverdien også er produksjonsprisen, som er summen av betalte
arbeidet og eit bestemt kvantum ubetalt arbeid, som er uavhengig av den særlege
produksjonssfæren sjølv.
Når Liedman
snakkar om Marx sin tekst i dette
kapittelet, skriv han og at Marx her må kvantifisere omgrepa sine (m, v og c). Ut
frå dette trekk han den konklusjonen at Marx når han snakkar om lovar i samband
med kapitalen, «uppenbarligen menar
‘lag’ i den mening som förekommer inom naturvetenskaperna»[xix].
Med dette
meiner han sjølvsagt ein empirisk lov fordi empirismen har vore den dominerande
ideologien innom desse vitskapane. Dermed har han parkert heile den andre måte
å sjå på lover, nemleg som dialektiske der ikkje noko er fastlåst, men endrar
seg heile tida. Det tyder at fenomena må
forståast ut frå indre motseiingar og ytre påverknader i dynamisk utvikling og endring.
Her er
han tydeleg «smitta» av Sperber sin manglande filosofiske kompetanse og har
overhovud ikkje vore borti Sève sine studiar, eller for den saks skuld Ollman
eller Hillmann. Marx sjølv, derimot, seier i same kapittel følgjande: « Det er
overhovud, i heile den kapitalistiske produksjonen, slik at dei allmenne lovene
set seg gjennom som ein dominerande tendens, på ein særs innvikla og tilnærma
måte, som eit uberekneleg gjennomsnitt av evige svingingar.»[xx]
Liedman
gir inntrykk av at Marx anten var ein empirist eller at han vakla mellom
empirismen og dialektikken, nett slik Sperber hevdar i sin skandaløse
Marx-biografi.
Men Liedman
får altså svar på tiltale av Marx sjølv, i same kapittel som han her omhandlar.
Ein må jo spørje om han har lese det skikkeleg. Resultatet blir i alle fall at
han også fjernar Marx sitt filosofisk grunnlag og heile den omfattande
utviklinga av dialektikk og dialektisk-logiske kategoriar som Sève, Dussel,
Ollmann og andre har påvist så klart når det gjeld Marx sitt arbeid med
Kapitalen.
Det som
Liedman har skrive om til no om Kapitalen
har altså faktisk ikkje noko med det som han like etter tar opp, nemleg det såkalla
transformasjonsproblemet. Liedman skriv at problemet har ført til mange
kontroversar og at den polsk-russiske
økonomen Ladislaus von Bortkiewicz alt i 1907 kritiserte det ufullbyrda strevet
til Marx.
No er det
slik at von Bortkiewicz var ikkje den første som hadde laga dette til eit
problem. Den som gjorde det heitte Böhm-Bawerk[xxi]
alt i 1896, og sjølv om hans kritikk er blitt grundig tilbakevist av mellom
andre Bortkiewicz, så er det framleis mange som trur på han. Dette tar ikkje
Liedman opp.
Böhm-Bawerk
sin idé var at Marx opererte med to prissystem. Eit som tok utgangspunkt i
første bind av Kapitalen og som bygde på arbeidsverditeorien, og eit anna i
tredje bind som tok utgangspunkt i tilbod og etterspurnad. Han skriv at Marx
første bind hadde skrive at varen tenderer mot å bli seld til sine verdiar og
at hadde lovd å vise i bind 3 at dei derfor tenderte til å bli seld til
produksjonsprisane sine. Men i røynda er dette noko oppkonstruert. Marx hadde
aldri lovd noko slikt, det han var ute etter var første (i bind 1) å beskrive
kapitalen i sitt høgaste abstraksjonsnivå for å avkle dei indre
utviklingstendensane i systemet. Så ville ha i bind tre arbeide set mot lågare
abstraksjonsnivå ved å føre inn stadig fleire moment som tilslørte dei
grunnleggande utviklingstendensane. Skildringa i kapittel 9 i bind tre er nett
dette. Og det Marx viser, er at sjølv om varene ikkje blir seld til
produksjonsprisane sine, så er prisane deira likevel bestemd av det lovmessige
som er avdekka i bind 1.
Bortkiewicz
på si side påstod at det var ein indre inkonsistens i Marx si framstilling av
heile denne samanhengen, konklusjonane hans følgjer ikkje av dei teoretiske
føresetnadene i kapittel 9. Og grunnen til at dei ikkje gjer det er at Marx
ikkje set verdien av såkalla input, dvs. produksjonsmidla og forbruksmidla som
låg under tala hans for konstant og variabel kapital på den eine sida og
såkalla outputs, dei varene som blei produsert, samstundes. No er det slik at
viss det er naudsynt å gjere dette, så er ikkje Marx si framstilling sund og
det vesentleg i Kapitalen er det
heller ikkje. Bortkiewicz prøvde å prove dette i sine arbeid frå 1906-1907. Han
ville vise at Marx sine føresetnader ville føre til eit ikkje ønska samanbrot
av reproduksjonsprosessen. Hans argument er at likskap i prisane for input og
output er ein føresetnad for at reproduksjonen kan finne stad eller for at
tilbod kan vere lik med etterspurnad. Mange gjekk på Bortkiewicz’ prov. Den
kjende amerikanske, marxistiske økonomen, Sweezy, gav i 1942 ut ei bok der han
gjekk god for provet og følgde det opp seinare.[xxii]
Vi må og
føye til at Bortkiewicz ikkje var den første som utvikla denne kritikken. Alt i
1897 gav den russiske økonomen og matematikaren V. K. Dimitriev[xxiii]
ut ein kritikk som i hovudsak fell saman med
Bortkiewicz’ og det blir sagt at sistnemnde hadde det einaste
eksemplaret av boka hans utanfor Russland. Elles vart ikkje Dimitriev sine
oppfatningar vidare kjend før arbeidet hans blei omsett til fransk i 1968 og
engelsk i 1974.
Men i
1988 viste Anthony Climan, saman med McGlone, at enkel reproduksjon og lik lønsemd
ikkje avhang av dei vilkåra som Bortkiewicz hadde sett opp. Etter det har følgt
ein lang diskusjon om det same, men ingen har klart å motprove det
Kliman/McGlone påviste. Climan
har samanfatta det heile i boka Reclaiming
Marx’s Capital – A Refutation of the Myth of Inconsistency frå 2007. Michael Roberts har skrive om
hovudpunkta i denne samanfatninga.[xxiv]
Utgangspunktet
til Climan og McGlone, som dei finn godt grunnlag for i det Marx sjølv skreiv,
er at input og output ikkje blir verdisett samstundes, men etter kvarandre, når
dei skjer i tid. Det vil seie at inputprisen vert sett før produksjonen, mens
outputprisen blir sett gjennom produksjonen og er klar først når produksjonen
er ferdig. Med det som grunnlag har dei vist at det er indre konsistens i det
Marx skriv om denne saka.
Og dermed
er også grunnlaget for å hevde at profittraten har ein fallande tendens, slik Okishio
meinte ikkje kunne stemme, også teoretisk greitt.
Liedman
skriv litt om Bortkiewicz sin teori og om Kliman sin og om korleis ein del
andre marxistar har stilt seg til deira teoriar, slik som Michael Heinrich og
Paul Sweezy frå Monthly Review som meinte at Bortkiewicz hadde rett. Liedman
sjølv seier og at han finn denne oppfatninga som mest plausibel. Men med den
manglande forståinga som han elles har
vist for Marx sin økonomi, så er ikkje det så mykje å legge vekt på.
Det
høyrer med til historia at han heller ikkje har oppdaga at pengane er ei ytringsform
for det Marx kallar den allmenne ekvivalenten i varebytet. Og når ein ikkje har
fått med seg dette, så har ein heller ikkje noko djup forståing av kva som er
innhaldet i Marx sitt pengeomgrep og kommentaren om forskjellen på pengesynet
nedst på side 495 blir misvisande.
Liedman
har dessverre ikkje fått med seg dei viktigaste studiane på Marx sin metode og
derfor her det hans skriv om dette utdatert og stort sett feilaktig. Det er eit
svært felt å ta alle dei feile sakene som kjem fram på dette feltet, men etter
mi meining gjer det biografien uegna til å gi noka djupare innsikt også på
dette sentrale feltet.
På side
673 tar Liedman opp det Marx skriv om kommunisme. Her undervurderer han kor
mykje Marx eigentleg skreiv om dette. Han har ikkje sett Paul Burket sin
gjennomgang av dette materialet.[xxv]
Liedman
skiljer seg frå dei siste anglo-saksiske Marx-biografane. Dei meiner at Marx
ikkje har noka relevans for vår tid og fordi dei grip til direkte uhedeirlege
metodar for å vise dette, klarer dei ikkje å overtyde nokon som har kunnskap om
saks. Liedman meiner at Marx har stor relevans for vår tid og gjer eit ærleg
forsøk på å vise kvifor. Men fordi han har ei manglande forståing av Marx sin
kritikk av den politiske økonomien og av Marx sin dialektiske metode, klarer
han ikkje å vise denne relevansen i særleg grad og boka hans kjem derfor i ein
viss grad til å fungere på same måte som dei andre biografane sine.
Terje
Valen, tysdag 14. februar 2017.
[iii] Liedman, side 14.
[iv] Liedman, side 681.
[vii] Kapitalen, svensk utgåve,
bind 3, side 34 og Marx Engels Werke, bind 25, side 49, omsett av TV.
[xi] Liedman, side 487. «Ett viktigt begrepp
blir mervärdekvoten eller
förhållandet mellan det konstanta
kapital som kapitalisten satsar på råvaror og maskiner och det variabla som arbetslönerne kräver.”
[xii] Liedman, same side.
[xiii] Liedman, same side.
[xiv] Kapitalen, svensk utgåve,
bind 3, side 146.
[xv] Liedman, side 488.
[xvi] Kapitalen, svensk utgåve,
bind 3, side 149.
[xvii] Same stad.
[xviii] Liedman, side 488.
[xix] Liedman, same side.
[xx] Marx Engels Werke (MEW), bind 3,
kapittel 9, side 171.
[xxi] Sjå https://en.wikipedia.org/wiki/Eugen_B%C3%B6hm_von_Bawerk
[xxii] Ed. Paul M. Sweezy, Karl Marx and the Close of his System by
Eugene von Böhm-Bawerk &
Böhm-Bawerk’s Criticism of Marx by Rudolf Hilferding. Edited with an introduction by Paul
M. Sweezy, Agugustus M. Kelley, New York 1949.
[xxiii] Sjå https://de.wikipedia.org/wiki/Wladimir_Karpowitsch_Dmitrijew
[xxiv] Sjå http://www.tvalen.no/onewebmedia/hjemmeside/Tilbakevisningen%20av%20at%20Marx.htm