Avtalen mellom KS og Utdanningsforbundet

Vi har nå fått en anbefalt arbeidstidsavtale mellom Kommunenes sentralforbund (KS) og Utdanningsforbundet (UDF). Avtalen skal vare frem til 1.mai 2005.

Her er avtalen.

Det praktiske hovedinnholdet i avtalen er at situasjonen stort sett blir som i dag bortsett fra at lærerne får rundt en time mer per dag av sin samlete arbeidstid bundet til skolen. Dette betyr at arbeidsgiver får litt mer direkte kontroll med arbeidstakers virksomhet.

Dessuten åpnes det for at den enkelte kommune kan avtale om de vil binde mer (eventuelt mindre) av denne tiden dersom partene lokalt blir enige om det. Og arbeidsgiver får mer makt til å disponere lærernes undervisningstid til andre oppgaver.

Men det viktigste med avtalen er at den bare er en avtale som skal gjelde i en kort periode. Etter at de to årene er gått ”er partene enige om å erstatte dagens arbeidstids- og lesepliktavtaler med et nytt avtaleverk”. Dette skal skje etter en evaluering ”av arbeidssituasjonen for arbeidstakerne” på grunnlag av en ”kartlegging”. Et ”nytt avtaleverk” skal ”iverksettes fra skoleåret 2006/2007.

I avtalen heter det også at ”lærernes arbeidstid deles i skoletid/fellestid og selvstendig tid”. Med dette er det innført et nytt prinsipp, nemlig en todeling av vår arbeidstid i stedet for den tredelingen vi har hatt til nå. Dette betyr at lesepliktavtalen, som sikrer at lærerne skal få tid til forberedelser, etterarbeid og faglig oppdatering, allerede er oppløst i prinsippet. Det nåværende tredelte systemet med undervisningsplikt i et bestemt antall timer per uke, bunden tid på skolen til arbeid utenom undervisning i et bestemt antall timer per år og dessuten et visst antall timer som hver lærer disponerer selv ut fra hva som fungerer best for hver enkelt, blir i prinsippet opphevet med denne avtalen. Men som en overgangsordning som skal vare i to år, får lærerne likevel beholde den gamle ordningen innenfor den nye. Etter to år vil dette være slutt.

Med dette er lærernes gjeldende arbeidstids- og lesepliktavtaler oppgitt. Med en slik enighet i bunn og med det enorme presset som nå er for å spare penger i offentlig sektor, få færre og billigere lærere i forhold til antall elever i grunnskolen og hurtigere ”gjennomstrømming” av elever i videregående skole, så kan alle tenke seg hvordan forhandlingene om nye ordninger vil forløpe og hva resultatet kan bli.

Slik sett er det faktisk ikke en frekkhet når Olav Ullern, administrerende direktør i KS, sier følgende: ”Jeg er fornøyd med at lærernes tilstedeværelse på skolen økes. Selv om jeg gjerne hadde sett at leseplikten bortfalt allerede nå”. Det er bare en helt korrekt vurdering av avtalens reelle innhold. For den avtalen som nå er inngått legger alt vel til rette for at han får oppfylt sitt ønske innen to år er gått.

Medlemmene i UDF skal nå uttale seg om avtalen. De bør gjennomskue bortforklaringer og være klar over hva det i virkeligheten står om. Selv om den avtalen som foreligger i praksis forverrer arbeidssituasjonen en del for lærerne, kunne vi kunne ha godtatt den dersom det som er nevnt her var luket ut. Nå bør vi bare gjøre det dersom vi virkelig vil legge situasjonen til rette for å bli kvitt lesepliktavtalen.

Terje Valen, medlem av UDF, 01.02.04.