Svar på noen spørsmål om feminisme

 

Jeg er blitt stilt noen spørsmål om mitt syn på feminisme. Her kommer et mer utfyllende svar på spørsmålene. Spørsmålene kommer først her, og så kommer mine svar under.

 

Spørsmålene

 

Hva er feminisme?

Aschehoug og Gyldendals leksikon: "Feminisme er en kritisk ideologi som kan
legges til grunn for politisk handling, hvor målet er å endre skjev
maktfordeling mellom kjønnene."

Forfatteren deler feminismen inn i tre retninger. Analysen er nokså grei,
etter min mening. Det er ingen hemmelighet at den første retninga er
utbredt:

1) Den marxistiske/sosialistiske feminismen "så både kjønn og klasse som
årsaker til kvinners undertrykkelse. Kvinnene var dobbelt undertrykt, og
derfor måtte både patriarkatet og kapitalismen bekjempes". (Dette er
Kvinnefronten og hele den internasjonale moderne kvinnebevegelsen. De
revolusjonære feministene i Norge har alltid vært kommunister).

2) Den radikale feminismen "hevdet at patriarkatet var det grunnleggende
undertrykkelsessystem, som derfor måtte avskaffes. Noen av de mest ekstreme
ideene, som opprettelse av egne kvinnesamfunn, oppstod her. De fikk svært
liten støtte. Kjønn ble her oppfattet som viktigere enn klasse, og den
lesbiske feminismen vokste ut av denne retningen".

3) "Liberalfeminismens ideer bygde på at oppdragelse og påvirkning av både
menn og kvinner lå til grunn for kvinners underordning. Løsningen for begge
kjønn lå i bevisstgjøring, og i å presse fram juridiske reformer." (Det er
vel her Kvinnesaksforeninga kan plasseres).
 
Hvorfor sier Terje Valen at feminismen er reaksjonær?
Er det borgerlig og reaksjonært å mene det som står i punktene 1 og 3?
Hvorfor?

Å slåss mot patriarkat og kapitalisme, og å slåss for juridisk likestilling:
Er det uheldig for kvinnelige butikkekspeditører, kvinner ved
kassaapparatene, hjelpepleiere, kvinner i barnehagen og skolen, montører i
elektronikkindustrien, tekstilarbeiderne, regnskapskvinnene, servitrisene,
sjukepleierne, transportarbeiderne, sentralborddamene, kvinnebøndene,
likningskontorfunksjonærene, pølseselgerne, avisbudene, badevaktene og
biskopene?
Hvordan?

For hvem er punkt 2 uheldig? Er det forferdelig at noen kvinner synes det er
best om det hadde vært mulig å leve på steder der de slapp menn? Er det
reaksjonært og borgerlig at noen kvinner synes at det kan være nok
voldtekter og kvinnedrap for deres egen del? Kanskje vi heller burde være
MER opprørt over de reaksjonære drapene og volden, enn over at noen ville
flykte fra den??


 

Mine svar

 

Noen viktige spørsmål er stilt i en viss polemisk form. Det går ikke an å svare like kort og polemisk. Før jeg begynner kan det likevel være på sin plass å si at jeg mener at vi alle må støtte kvinnenes kamp for likestilling og frigjøring, som det gis eksempler på over. Men det kan også hende at et oppstår ideologier rundt denne frigjøringskampen som ikke tjener frigjøringen, som fører den inn i blindgater og dermed fungerer mot sin hensikt, eller for å bruke ordet ovenfor - reaksjonært. Det er noen av mine utgangspunkt.

 

1. Jeg tenker på feminismen som a) en bevegelse mot undertrykking av kvinner med et utall av ytringsformer, b) og som en rekke ideologier og teorier for å rettlede denne bevegelsen.

 

2. Feminisme, i betydningen en bevegelse som kjemper for likestilling mellom kjønnene og kvinnefrigjøring, ser jeg helt klart på som en progressiv bevegelse som jeg gjerne er med i. Men jeg mener at det finnes retninger innen hele bevegelsen som kaller seg feministisk som i praksis hindrer denne kampen mer enn de fremmer den. Det betyr altså at jeg mener at det også innen kvinnekampen som innen klassekampen osv. finnes forskjellige linjer for kampen, og at den reformistiske feminismen skiller seg fra den revolusjonære. Det er altså ikke nok å si at en er feminist, en må definere hva slags feminist en er. Samtidig som en må jobbe for å opprette breiest mulige fronter i kampen mot kvinneundertrykking, så må en også jobbe mot at den bevisst borgerlig-reformistiske feminismen får hegemoni innen disse frontene.

 

3. Feminismen som ideologi mener jeg kan være både progressiv og reaksjonær.

 

4. I spørsmålene er fire ord brukt relativt synonymt: borgerlig, reaksjonært, uheldig, forferdelig. Jeg mener at dette er fire forskjellige begrep som av og til kan falle sammen, men som ofte ikke gjør det. Reaksjonært mener jeg ofte betyr noe som driver oss tilbake til tidligere uheldige samfunnstilstander, som hindrer en positiv utvikling, som funker skadelig. Så reaksjonær og uheldig vil ofte være brukelige ordpar. Forferdelig kan også ofte passe inn her. Men når en trekker hele linjen og begynner med borgerlig, så sper på med reaksjonær, så med uheldig og så forsterker med forferdelig – så behøver ikke det være særlig oppklarende.

 

5. Jeg bruker ikke borgerlig (ideologi) synonymt med reaksjonært, skadelig og forferdelig. Jeg bruker det om tanker og ideer som er avgjørende preget av det borgerlige samfunnet vi lever i – av og til kan denne ideologien fungere progressivt, av og til reaksjonært. Med progressivt mener jeg i denne sammenhengen ideer som tjener kvinnefrigjøringskampen, og motsatt med reaksjonært. Når feminister kjemper for å få like retter med menn innenfor det borgerlige samfunn (likestilling), så er det en borgerlig retning. Men det er ikke uheldig av den grunn. Det er all grunn for marxister, sosialister og kommunister å være med i og støtte og gå i spissen i den kampen. Altså: jeg mener at kvinner ennå ikke har fulle borgerlige rettigheter på linje med menn innenfor det kapitalistiske samfunnet, det er progressivt og bra å slåss for dette. Her ser jeg ikke på borgerlig som noe reaksjonært, uheldig eller forferdelig, men tvert imot som noe progressivt, heldig og flott. Det gjelder også spørsmålet om å få flere kvinner inn i ledende posisjoner i borgerskapet der de virkelig tilhører den utførende eliten i kapitalistiske foretak og i den borgerlige staten. Men derimot seg jeg på utviklingen av hovedstrømningen innen den 2. bølgen av feminismen – den radikale og kulturelle feminismen som i hovedsak reaksjonær – med tilbaketrekking fra politisk kamp, fra kollektiv organisering og fra marxistisk analyse. Dette sier jeg til tross for at jeg er fullt klar over, og setter pris på mye av den empiriske kunnskap om kvinneundertrykking som hele den 2. bølgens feministiske bevegelse avdekket og synliggjorde.

 

6. Så til spørsmålet ”Hva er feminisme?”. Jeg mener altså at feminismen i all hovedsak er en progressiv borgerlig bevegelse som oppstod før og i det 19. århundre. Som mange andre borgerlige krav, kan heller ikke den feministiske bevegelsen sine mest langtrekkende krav oppfylles innenfor det borgerlige samfunnet. For at disse kravene skal oppfylles trengs oppheving av kapitalismen. Det trengs i tillegg en oppheving av sosialismen, med sine klasser og statsapparater og en skaping av en sosial kommunisme der klassesamfunnet og staten er opphevet. Slik jeg ser det er dette en viktig grunn til at den feministiske bevegelsen stadig forsøker å bryte ut av sin borgerlige feminismeideologi for å få til et ekteskap med den marxistiske teorien. Dette har ikke vært helt lett – og dominerende retninger innen den feministiske bevegelsen i de høyt utviklete kapitalistiske land i forrige århundre hadde et så kritisk forhold til marxismen at vi må kunne si at det var fiendtlig. Jeg skal komme tilbake til det mer i detalj.

 

7. Spørsmålsstilleren har brukt en definisjon på feminisme fra en nyere utgave av Aschehoug og Gyldendals leksikon. Den ser slik ut: "Feminisme er en kritisk ideologi som kan legges til grunn for politisk handling, hvor målet er å endre skjev maktfordeling mellom kjønnene."  Men dette leksikonet har operert med forskjellige definisjoner av feminisme. I utgaven fra begynnelsen av 80-tallet het det: ”Feminismen har sitt utspring blant kvinner fra middelklassen, og den har ofte stått i motsetning til arbeiderkvinnene og deres organisasjoner. Ettersom feminismen konsentrerer seg om kjønnsskiller og ser sosiale skiller som underordnet eller uvesentlig, har det vært vanskelig å oppnå samarbeid, og i lange perioder har det vært åpen strid.”

Dette har og vært en vanlig definisjon av feminismen. En kan selvfølgelig si at den nå er utdatert. Men det kan også hende at den er blitt endret i tråd med at mange mener at klasser og klassemotsetninger ikke eksisterer slik som før og andre typer motsetninger blir avgjørende for samfunnsutviklingen.

 

8. Jeg har selvfølgelig oppdaget at feministene sjøl skiller mellom en rekke feministiske hovedretninger. Her kommer en liste over noen av de vanligste som jeg har vært borte i (i omtrent alfabetisk rekkefølge):

Amazonfeminisme om tar utgangspunkt i kvinnehelter og som kjemper mot ideen om at kvinner er fysisk (og på andre måter) underlegne menn.

Anarkofeminisme som har sitt viktigste uttrykk i Emma Goldman sine skrifter. En viktig del av denne feminismen var å finne veier til kvinnefrigjøring uten å falle i den marxistiske fellen med sosialistisk revolusjon. Slik sett var denne feminismen en forløper for den seinere radikale feminismen og kulturfeminismen (se under).

Kulturfeminismen avløste den radikale feminismen som den dominerende feministiske retning, en gang etter 1975. Noen sier at kulturfeminismen var en videreutvikling av radikal feminisme og presenterer det hele som radikal feminisme – en retning som til sammen dominerte feminismen fra 1960-tallet til langt ut på 1980-tallet da de hele løste seg opp i forskjellige postmoderne strømninger som preget tiden fremover 1990-tallet. Men kulturfeminismen la mye mer vekt på å bygge en kultur det på det de betegnet som kvinnelige særtrekk. De mener for eksempel at kvinner er medfødt (og biologisk) snillere og vennligere enn menn osv (kvinnelig omsorgsevne). De mener at en kvinnelig tenkemåte (intuisjon) er overlegen i forhold til det de ser på som mannlig-instrumentell, logisk tenkning. De arbeider for å få heve betydningen av det som de kaller typisk kvinnelige egenskaper. De vender seg vekk fra kollektiv organisering og deltaking i politisk kamp og er mer individorientert.

Erotisk feminisme var en retning som oppstod i forrige århundre i Tyskland som en reaksjon mot Bismarchs machopolitikk (blod og jern) og som la vekt på det kvinnelige og erotiske.

Økofeminisme er en retning som grunnleggende sett hevder at det patriarkalske samfunnet vil utbytte resursene sine uten hensyn til langtidsvirkningene og at det er et direkte resultat av de holdningene som blir fremmet i det patriarkalsk/hierarkiske samfunnet. En drar ofte paralleller mellom behandlingen av dyr og natur og kvinnene.

Feminazi som er et skjellsord (laget av en mann –kjent radio-tvprogramleder i USA, Rush Limbough) for å stemple feminister som han sier jobber for å skape så mange aborter som mulig.

En annen retning som kan nevnes samtidig er pro vitafeminisme som er organisert av kvinner som kjemper mot selvbestemt abort.

”Fargete kvinners” feminisme var en retning blant fargete i USA som oppsto omtrent samtidig med den radikale feminismen. En kvinne som representerte de fargete kvinners feminisme, Bell Hooks, skrev om militante hvite kvinner som kalte seg radikale feminister – men hun satte merkelappen reaksjonære på dem. Det hun snakket om var den siste retningen innen den radikale feminismen – kulturfeminismen. De fargete kvinners feminisme sto for mye av det samme som den radikale feminismen, men så alle problemer ut fra de fargete kvinnenes ståsted. De to retningene kom derfor i et motsetningsforhold og klarte aldri skikkelig å samarbeide.

Individualistisk feminisme eller frihetsfeminisme er grunnlagt på individualistiske eller frihetlige filosofier. Minst mulig statlig innblanding og mest mulig individuell autonomi, rettigheter, frihet, uavhengighet og mangfold.

Liberalfeminisme som er en feminisme som arbeider innen samfunnets struktur for å integrere kvinnene i den strukturen. Hovedsaken er likhet for kvinner i forhold til menn.

Marxistisk og sosialistisk feminisme. Noen behandler disse som en enhet, men noen skiller ganske skarpt mellom dem. Når det gjelder forholdet mellom marxistisk og sosialistisk feminisme vil jeg referer kort en diskusjon som jeg synes er viktig her.

 

I 1998 skrev Martha Gimenez en artikkel kalt ”Marxist Feminism / Materialist feminism”. Her begynner hun med å si at tidligere, da den feministiske (2.) bølgen var på sitt høyeste, var det mulig å skille fra hverandre fire hovedstrømninger innen feministisk tenkning; Liberal (som var opptatt av å nå økonomisk og politisk likestilling innen kapitalismen); Radikal (som var opptatt av at menn og patriarkatet var hovedgrunnen til undertrykkingen av kvinnene); Sosialistisk (som var kritisk til både kapitalismen og marxismen, og som for å unngå det de oppfattet som marxismens reduksjonisme [all undertrykking er klasseundertrykking] laget et system med en tosidig teori som postulerte forskjellige former for samspill mellom kapitalisme og patriakat); og marxistisk feminisme (en teoretisk posisjon som ble holdt av noen få [inkludert Gimenez selv] som prøvde å utvikle det potensialet den marxistiske teorien hadde for å gjøre det mulig å forstå kildene til kvinneundertrykkingen.

 

Så fortsetter hun med å skissere den utviklingen som feminismen gjennomgikk etter den 2. bølgen. Det vil si fra 1975 og fremover. Hun sier at fokus på kultur og identitet erstattet den tidligere fokus på kapitalisme (som en fant først og fremst blant marxistiske feminister) og klasseskiller mellom kvinner. Hun sier at i dag (1998) har klasse blitt redusert til en hvilken som helst ”isme”, det vil si til en hvilken som helst annen form for undertrykking som, sammen med kjønn (gender) og rase blir et slags samlende mantra, noe som alle bør inkludere i sine teorier og i sin forskning, selv om teoretiseringen rundt dette forblir på metafornivået (den er preget av formuleringer som at kjønns- og raseundertrykkingen er vevd inn i,  i samspill med, står i forbindelse med osv.  - klasseundertrykkingen)

 

Hun har så en lang diskusjon av forskjellige fremstillinger av materialistisk feminisme der hun hevder at enkelte av de materialistiske feministene er en slags skamfulle marxister. De fremmer marxistiske analyser uten å si det, samtidig som de kritiserer marxismen i ord. Andre av de materialistiske feministene står på mye mer postmodernistiske og kulturfeministiske grunnlag.

 

Håpet hennes er å gjenreise en mer åpent erklært marxistisk feminisme som både tar inn i seg nyttige fakta og analyser fra ikkemarxistiske erfaringer og diskusjoner, men som ikke går på stereotyper om marxismen som antimenneskelig, deterministisk og reduksjonistisk.

 

Så langt den diskusjonen – vi kan vel si at i denne diskusjonen mellom feminister så plasserer jeg meg nært det standpunktet som er kalt marxistisk feminisme og at jeg mener at det som er kalt sosialistisk feminisme ikke er så fruktbart for videreutvikling av marxistiske teorier om kvinnekampen.

 

Materiell feminisme var en retning sent på 1900-tallet som gikk inn for å frigjøre kvinnene ved å forbedre deres materielle kår og gjennom det ta slitet med hushold og matlaging vekk fra deres skuldre.

 

Moderat feminisme som har mange av posisjonene til liberalfeminismen, men som støttes av yngre kvinner som mener at de ikke har opplevd særlig direkte diskriminering og som derfor tenderer i retning å si at det ikke trengs å gjøres så mye.

 

Popfeminisme er ens slags forvrengning av feminismen som sier at feminister er slike om vil undertrykke mannen og sier at kvinner aldri gjør noe feil.

 

Postmoderne feminisme fungerte til å begynne med som en slags åndelig kost som dekonstruerte (sopte vekk) alle historier som grupper med makt hadde laget for å sementere makten sin. Men den sopte etter hvert også vekk historier (teorier) som gjorde det mulig for utbyttete og undertrykte grupper å slutte seg sammen og kjempe for frigjøring. Etter hvert tenderer denne feminismen altså til å oppløse alle omfattende teorier (de store historiene) om kvinneundertrykking og kvinnefrigjøring (og alle andre fenomener) i småbiter (de små historiene) som gjør det umulig å etablere noe historisk handlende kollektiv i kampen for kvinnefrigjøring (og annen frigjøring). Slik sett var den en ekstrem fortsettelse av den radikale feminismen.

 

Radikal feminisme, som jeg har berørt tidligere, var den største retningen innen feminismeteorier i siste halvdel av forrige århundre. Den var det fremste uttrykk for feminismen fra omtrent 1967 til 1975 – og noen regner at den fortsatte i en litt annen form- som kulturfeminisme – fremover mot 1990-tallet. Radikale feminister ser kvinneundertrykkingen som den mest grunnleggende av alle typer undertrykking – en type som skjærer tvers gjennom alle de grenser som representeres av rase, kultur eller økonomisk klasse. Det var en bevegelse for sosial endring av revolusjonære proporsjoner. Den radikale feminismen reiser spørsmål ved hvorfor kvinner må gå inn i visse roller ut fra biologien sin, akkurat som den reiser samme spørsmål i forhold til menn. Den prøver å trekke linjer mellom biologisk-bestemt atferd og kultur-bestemt atferd for å befri både menn og kvinner så mye som mulig fra sine tidligere trange kjønnsroller. Radikal feminisme står i motstrid til kulturfeminismen fordi den siste tenderer til å se forskjellene mellom kjønnene mye mer som biologisk bestemt. Den radikale feminismen synliggjorde en rekke viktige trekk ved kvinneundertrykkingen samtidig som den stort sett begravde marxismen som teori for kvinnefrigjøringen, selv om dens kritikk av marxismen var overflatisk – og det var jo mulig å vinne frem med. Det var ikke mange som hadde et så omfattende grep om den marxistiske teorien - slik Marx sjøl hadde lagt den frem - at de kunne ta til motmæle. Den radikale feminismen gikk etter hvert over i kulturfeminisme som jeg har skrevet om lenger oppe her og postmoderne feminisme. Og trykket fra den radikale feminismen har til nå avholdt svært mange feminister fra å gå dypere i den marxistiske teorien for å finne nye utgangspunkter for en marxistisk analyse av kvinnekampen.

Separatistfeminismen som går inn for atskillelse fra menn – det at kvinner må skille seg ad fra menn – organisere seg selv – for å kunne nå sine mål. Noen står for varig atskillelse, andre for tidsbegrenset eller veksling mellom atskillelse og samvær mellom kjønnene.

 

I tillegg finnes det andre inndelingmåter osv av feminismen – men det får greie seg her.

 

9. Jeg mener at disse oppregningene av feministiske ideologistrømninger gjenspeiler en realitet. Altså – jeg er helt enig i at det finnes mange forskjellige feministiske idestrømninger i tillegg til mange forskjellige feministiske bevegelser.

 

10. Samtidig er det slik at mange som skriver om de forskjellige retningene innen feminisme får et behov for å formulere det som er felles for alle disse feminismene – en slags kjernefeminisme. Når de skal definere den så sier de fleste omtrent følgende: ”Feminisme er teorien om at kvinner og menn skulle være likestilt politisk, økonomisk og sosialt.” Den første korte definisjonen som er tatt fra A og G leksikon, er også en slik kjernedefinisjon.

 

Denne definisjonen plasserer, etter min mening, feminismen helt og holdent inn under det Marx kaller for borgerlig rett (Se ”Kritikk av Gotha-programmet). Det er altså beskrivelse av en borgerlig teori. Det er i denne forstand jeg ser på feminismen som en borgerlig ideologi. Hvis vi ser på alle de andre historiske retningene for feministisk teori (se ovenfor), så mener jeg at de også stort sett er borgerlige ideologier om kvinnekampen fordi de stort sett går inn for likestilling innenfor kapitalismens rammer, og fordi de som ikke gjør det ikke har noen realistisk teori om hvordan kvinnefrigjøringen skal kunne bli virkelighet – de har ikke noen praktisk gjennomførbar revolusjonsteori. Det er bare en liten flik av feminismen i (jeg snakker nå om de høyt industrialiserte land) som ikke er borgerlig. Jeg mener at kvinner i AKP,  RV og RU stort sett representerer denne ikkeborgerlige, revolusjonære retningen innen feminismen.

 

Jeg er for å utvikle en bedre marxistisk teori for kampen for kvinnefrigjøring og har sjøl jobbet en del med det. Så hvis den som stiller spørsmålene mener at å utvikle en Rød Feminisme betyr å utvikle en stadig bedre marxistisk teori for kvinnefrigjøringen, så er jeg helt for det. Men jeg mener at det kanskje kan være et litt sekterisk begrep for å bygge breie fronter og jeg vil kanskje være uenig i hvordan vi skal jobbe for å utvikle denne teorien og for hvordan den skal se ut. Men det er noe som vi kan fortsette å diskutere – samtidig som vi deltar i den praktiske kampen for kvinnefrigjøring.

 

(Jeg har senere prøvd å lage en ny marxistisk analyse av kvinneundertrykkingen som tar utgangspunkt i Marx sin fremmedgjøringsteori – den finnes på http://home.online.no/~tervalen/kvinndi1.htm  .)

 

 

Kort merknad til en del av feminismens historie:

De aller fleste som studerer feminismen ser to store faser i utviklingen av det vi kan kalle en borgerlig feministisk ideologi. Den første begynte med Olympe de Gouges som under den franske revolusjonen fremmet sin ”Erklæring om kvinnens og medborgerinnens rettigheter” i 17 punkter – der også lik rett til militærtjeneste var med. Dette har vært et viktig grunnlag for feminismen frem til i dag. Mary Wollstonecraft i England fulgte dette opp med ”Et forsvar for kvinnenes rettigheter” fra 1792. Hun legger blant annet stor vekt på kvinnens rett til utdanning og tilpasning av utdanningen til kvinnene, og er slik en av pedagogikkens pionerer.

Den andre bølgen innvarsles med ”Det annet kjønn” av Simone de Beauvoir fra 1949 som gir en overflatisk, men desto skarpere kritikk av marxismens teori for kvinnefrigjøring og fremmer sin egen borgerlige eksistensialistiske teori om kvinnenes stilling. Ideene i denne boken er et viktig grunnlag for feminismen frem til i dag. De fleste ser på denne boken, sammen med Betty Friedans ”The Feminine Mystique” fra midten av 1960-tallet som begynnelsen på den andre bølgen i utviklingen av feminismen. Friedan organiserte allerede i 1965 NOW the National Organisation of Women i USA som tok opp ulikheter for loven, diskriminering i arbeidslivet og liknende spørsmål. Både Beauvoir og Friedan hevdet at de sosialt konstruerte forskjellene mellom mann og kvinne var hovedkilden til undertrykkingen av kvinnene, selv om Beauvoir også legger stor vekt på biologiske forskjeller. Beauvoir nølte lenge med å ta del i den praktiske kvinnekampen, men kastet seg uti det på 70-tallet.

 

(Jeg har laget en sammenfatning av ”Det annet kjønn” i forbindelse med 50årsdagen for utgivelse av boken. Du finner den på http://home.online.no/~tervalen/simone1.htm .)

 

Den andre bølgen når et høydepunkt i 1970 med Kate MilletSexual Politics” som slår fast at mennene hersker i all samfunn og at grunnen til dette er å finne i psykologien – kvinner ble sosialisert inn i en underlegen posisjon som de også godtok selv. Dette var resultat av en svær ideologisk offensiv mot kvinnene gjennom kultur, psykologi, litteratur osv. Miller og Elizabeth Janeway i ”Man’s World” avdekket det som (stort sett mannlige) sosiologer hadde sett på som ”naturlige” kvinnelige egenskaper (kvinnens rolle) og påviste at det var sexistiske vurderinger. Janaway utviklet analysen til å gjelde kjærlighetsforholdet mellom mann og kvinne. Hun sa at det var her, og i det seksuelle forholdet mellom kjønnene, i de personlige forhold, menn la grunnlaget for den mannlige dominansen i samfunnet. Omtrent samtidig utarbeidet Shulamith Firestone i ”The Dialectic og Sex” en egen versjon av den historiske materialismen i polemikk mot Marx og Engels, der hun sier at historiens motor ikke er økonomiske klasser, men kjønnsklasser. Juliet Mitchel tok i ”Woman’s Estate” opp diskusjonen og forsvarte lang på vei de marxistiske posisjonene, men hun ble stort sett en enslig svale i den videre debatten.

 

Denne bølgen som er blitt kalt ”radikal feminisme” medførte en svær produksjon av bøker som gikk verden rundt og fikk en voldsom innflytelse på hele utviklingen av feminismen i den økonomisk mest utviklete del av verden. Det fører for langt å ta opp alle sider ved den, men den utviklet seg etter hvert meget negativt for kvinnefrigjøringskampen. Den endte opp i det som mange har kalt kulturell feminisme. Hester Eisenstein har i ”Contemporary Feminist Thought” fra 1984 gitt en god beskrivelse av disse forholdene.

 

Her har jeg ikke gått inn på utviklingen av marxistiske teorier for kvinnefrigjøring, som vi kan følge nøye fra Lewis H. Morgan sin bok ”Ancient Society fra 1877, Marx sine ”Etnologiske notatbøker” og fra Engels skrev ”Familiens, privateiendommens og statens opprinnelse” over personer som Alexandra Kollontay, Evelyn Reed og Kjersti Ericsson og Siri Jensen og andre i Norge. Det finnes noen menn innen denne tradisjonen.

Jeg har heller ikke gått inn på den lange utviklingen av feminismen i Norge der Anna Caspari er et viktig navn fra ganske langt tilbake.

 

Det er også relativt allment erkjent at det er en motsigelse mellom feminisme og marxisme.  Mange sider ved dette ble tatt opp i den kjente artikkelen av Heidi Hartmann ”The Unhappy Marriage of Marxism and Feminism” som hun utarbeidet mellom 1975 og 1979. Utgangspunktet hennes er at dette giftermålet har vært slik Engels sier at ekteskapet var på 1800-tallet i engelsk lov: ”Marxisme og feminisme er ett og dette ene er marxisme”. Hun sier at vi trenger et sunnere ekteskap eller en skilsmisse. Og hun går for et sunnere ekteskap. Hun kritiserer marxismen og sier at dens kategorier er kjønnsblinde. Vi trenger en feministisk analyse for å avdekke og forstå forholdet mellom kvinne og mann. Men hun sier at feminismen har vært historieblind og ikke tilstrekkelig materialistisk. Derfor konkluderer hun med å antyde en ny retning for den marxistiske feministanalysen. Dette er den retningen som ofte har vært kalt sosialistisk feminisme – kritisk til Marx og kritisk til kapitalismen. Hun utvikler også ideen om familielønn, med mannen som den som får de best betalte jobbene og den høyeste lønnen. Dette er ifølge henne en avtale mellom mennene i arbeiderklassen og borgerskapet som mennene i begge disse klasser tjener på og som holder oppe patriarkatet. Konklusjonen om familien er at ”Familien, sammen med familielønnen, tillater kontroll over kvinnenes arbeid av menn både inne i og utenfor familien.”

 

Ser vi på AKP og RV så kan vi vel si at Heidi Hartmann sin utlegning fra siste halvdel av 70-tallet sammenfatter viktige deler av grunnlaget vår analyse av kvinneundertrykkingen og vilkårene for kvinnefrigjøringen. En viss karikert kritikk av marxismen og kritisk til marxismens svar (marxismen kan lære oss å se de rette spørsmålene, men kan ikke gi oss svar på dem) og positiv til feminismen (det er i feminismen vi finner svarene).

 

Terje Valen, en gang rundt 2000.