Epikur
– en moderne filosof
Det er nå 2300 år siden Epikur, i år 306 f. Kr, opprettet sin
filosofiskole ”Hagen”, i Athen. Mens denne filosofen nå opplever en renessanse f.
eks. i Frankrike gjennom arbeidene til Michel Onfray, er han fremdeles dårlig
kjent i Norge. Det er uheldig fordi han er opphavet til en hel tankeretning som
står stadig sterkere i vår tid og som blant annet kan hindre oss fra å delta i
hellige korstog. At han også er utgangspunktet for Karl Marx sine skrifter,
gjør ham ikke mindre spennende og aktuell, selv om noen vil ha oss til å tro
det.
Epikur skal ha skrevet rundt 300 verk, selv om bare noen bruddstykker
av dem finnes i dag. Filosofien hans ble umåtelig populær i området rundt
Middelhavet. ”Hagen” eksisterte uavbrutt i rundt 300 år, frem til Cesars død i
år 44 f. Kr. Noen år tidligere hadde også Lucrets sammenfattet Epikurs filosofi
i det store diktverket ”Om tingenes natur”. Denne filosofien var populær i enda
300 år frem til den katolske kristendommen ble statsreligion i Romerriket. Da
ble andre trosretninger og filosofier bekjempet med alle midler. Epikurismen
kom da under særlig sterkt press fordi den representerte den fremste sekulære
motstrømmen til katolisismen.
På 1600-tallet, da de filosofiske materialistene begynte å utfordre den
kristne idealismen, populariserte Pierre Gassendi Epikurs filosofi. Men han
ville både forlike den med den nye mekanistiske vitenskapen og med det
kristen-idealistiske filosofiske grunnlaget sitt og det ble jo en merkelig
blanding.
Ellers var det Karl Marx som brakte Epikur frem i lyset igjen gjennom
sin doktoravhandling om Demokrits og Epikurs naturfilosofi fra 1841. For Marx
var det viktig å påvise at Epikurs filosofi var et sentralt utgangspunkt for
den moderne dialektikk og materialisme.
Hva er så de viktigste momentene i denne filosofien? Utgangspunktet er
tanker om hva som gjør det mulig for mennesker å leve det gode liv. I likhet
med flere av de klassiske greske filosofer mener Epikur at det kan mennesker
bare gjøre dersom de er lykkelige. Derfor er hele filosofien hans bygget opp
slik at den skal gjøre det mulig for mennesker å bli lykkelige.
For å bygge opp en slik filosofi må flere tankemåter rives ned. Det
første som må vekk er skjebnetroen, troen på at det nødvendige dominerer over
det tilfeldige. For å få til dette tar Epikur utgangspunkt i Demokrit sin
atomteori som sier at alt som finnes er intet og atomene som beveger seg i
rette linjer gjennom intet. Samtidig som han altså tar utgangspunkt i denne
teorien, kritiserer han den fordi den fører til at det nødvendige alltid skjer.
Dersom alle atomer beveger seg i rette linjer gjennom rommet kan vi alltid
beregne hva som vi skje i fremtiden. Ifølge Demokrit sin atomteori går
historien på skinner, den er deterministisk, det som skjer det skjer med
nødvendighet, og den er altså bare en variant av skjebnetroen.
Epikur gir derfor atomene en egenskap som Demokrit sine atomer ikke
har. Epikur sier at atomene av seg sjøl kan vike av fra den rette linje. Det
gjør de uten noen grunn, helt tilfeldig. Dermed ligger tilfeldigheten i selve
grunnlaget for all eksistens. Dette får blant annet den følge at mennesket, som
en del av naturen, kan gripe inn i historien og skape nye vilkår for utvikling
som gjør at ting går annerledes enn de ville ha gjort dersom nødvendigheten
(skjebnen) rådde. Mennesket får med andre ord en ny frihet i Epikur sin
filsosofi.
Men atomteorien til Epikur har flere sider. Han sier blant annet at
sjelen også består av atomer, akkurat som resten av kroppen. Dermed river han
ned troen på at kropp og sjel er to atskilte størrelser. Han sier at kropp og
sjel hører sammen. Når først det er sagt så fører det til at når kroppen dør,
så dør også sjelen. Som en følge av dette finnes det ikke noe liv for sjelen
etter døden, døden er som en lang søvn uten drømmer. På Epikur sin tid engstet
mange seg for hva som skulle skje med dem etter døden, slik som en også gjør
innenfor en kristen tro. Denne engstelsen forsvant selvfølgelig når det ble
klart at ikke noe skjedde med en.
I tillegg til at Epikur har en teori om hvordan verden er, så har han
også en teori om hvordan menneskene oppfatter verden og om de teoriene vi
danner oss om verden. Han sier at vi bare oppfatter verden gjennom sansene
våre. På dette grunnlaget kan vi stille opp mange forklaringer/teorier om hva
som skjer og om sammenhenger mellom ting og prosesser. Men det er en absolutt
målestokk på hva som kan være rette eller gale forklaringer/teorier. Teorier
som ikke samsvarer med det vi sanser kan ikke være korrekte. Sansningen er det
endelige mål på rette og gale teorier.
Når det gjelder guder så mener Epikur at gudene nok eksisterer fordi vi
kan sanse dem på et vis. Men de eksisterer i sin egen sfære og virker ikke inn
på menneskenes liv. Menneskene må derfor ta ansvaret for å skape sin egen lykke
i den verden vi lever.
Hva består så denne lykken i? For det første er det fravær av smerte.
Så er det lystfølelse i kroppen. Denne kan være rolig eller aktiv. Den rolige
er knyttet til begrepet ataraksi i gresk filosofi. Det kan minne om nirvana fra
buddhismen, men forekommer altså i dette liv. Det betegner at man kvitter seg
med behov – og det er behovene som skaper lidelse. Den aktive lykke oppstår når
man gjennom aktivitet skaffer seg det som trengs for å få dekket behov.
Epikur diskuterer også forskjellige slags behov og skiller mellom
nødvendige og unødvendige behov og naturlige og unaturlige behov. Han nevner
også skadelig behov som han tar avstand fra. Ellers setter han fellesskap eller
vennskap høyest som lykkeskaper, mens han er meget skeptisk til seksuelle behov
eller det han kaller tilbøyelighet til elskovsnytelser. ”Hvis du verken bryter
lovene, eller krenker det som anstendig skikk og bruk tilsier eller forvolder
din neste smerte eller sønderriver ditt kjød eller sløser bort det som er livsnødvendig
– da kan du følge din tilbøyelighet som du vil. Det er imidlertid umulig å ikke
komme ut for en av disse tingene. For elskovslysten har aldri hittil vært noen
til gavn: man må være glad om den ikke volder skade.” (Sitert etter ”Antikkens
materialistiske filosofi. Pax forlag, Oslo 1998.)
Terje Valen,
12.11.2006.